شاهزاده رضا پهلوی: حمایت از معترضان ایرانی برای جو بایدن «یک ضرورت اخلاقی است»

«غرب به جای نگرانی درباره ایران آزاد و سکولار و دمکراتیک مطلوب مردم، باید از باقی ماندن جمهوری اسلامی بر سر قدرت بترسد»

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «جمهوری اسلامی با توسل به زور و تفرقه‌افکنی میان ملت قدرت خود را حفظ کرده است»-OLIVIER DOULIERY / AFP

شاهزاده رضا پهلوی در گفت‌وگو با نشریه اسرائیلی اورشلیم‌پست، گفت که خیزش مردم در صدها شهر ایران یک هدف مشخص دارد: «سرنگونی جمهوری اسلامی و ایجاد یک دموکراسی سکولار مبتنی بر حقوق بشر.»

شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر این که رهبری این خیزش را «مردم شجاع» در ایران بر عهده دارند، گفت: «من با تمام وجود از آنان حمایت و برای پیروزی‌شان تلاش می‌کنم.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت یکی از کمک‌هایش از طریق مذاکرات «علنی و خصوصی» با ارتش‌ها و نیروهای نظامی است. او گفت: «به عنوان یک سرباز، به نظامیان می‌گویم که حفاظت از کشورمان، مرزهایمان، و مردم‌مان در مقابل دشمنان خارجی وظیفه آنان است اما اکنون با یک د‌شمن خانگی طرفیم: جمهوری اسلامی. و آنان باید از مردم در مقابل آن حفاظت کنند.»

در این گفت‌وگو که در تاریخ سوم اکتبر منتشر شده است، شاهزاده رضا پهلوی گفت که جمهوری اسلامی با توسل به زور و تفرقه‌افکنی میان ملت قدرت خود را حفظ کرده است. او گفت که جمهوری اسلامی تلاش کرده با خط‌کشی‌های موهوم مذهبی، قومی، جنسیتی و ایدئولوژیک میان ملت شکاف ایجاد کند، «اما این رژیم شکست می‌خورد زیرا مردم نشان داده‌اند که همانند هزاران سال گذشته در مقابل این دشمن خانگی متحدند.»

او با اشاره به «شجاعت» نسل جوان در مقابل خشونت‌های رژیم، گفت: «جوانان آماده‌اند تا شانه‌به‌شانه هم ایران را از این رژیم تفرقه‌افکن و متحجر پس بگیرند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی هشدار داد که غرب باید به جای نگرانی از ایران آزاد و سکولار و دمکراتیک مطلوب مردم، از باقی ماندن جمهوری اسلامی بر سر قدرت بترسد.» او گفت: «جمهوری اسلامی خاورمیانه را ویران کرده، باعث موج‌های مهاجرتی عظیم به اروپا شده، و بذر ترور و وحشت را در سراسر جهان کاشته است. با این وجود هنوز برخی در غرب از یک انقلاب دموکراتیک علیه چنین رژیمی می‌ترسند؟ چنین دیدگاهی از نظر من بسیار خام است.»

شاهزاده رضا پلهوی گفت نسل جدیدی که اعتراض‌ها را هدایت می‌کند می‌خواهد «ایران را پس بگیرد تا آن را عضوی از جامعه بین‌الملل کند.» او گفت فردای موفقیت انقلاب، دولتی ملی که هدفش رفاه مردم است به قدرت می‌رسد تا مجلسی ملی را برای تهیه پیش‌نویس یک قانون اساسی جدید تهیه کند و بعد انتخابات آزاد برگزار شود. او گفت «چنین روندی در جاهای دیگر انجام شده و لازم نیست که ما چرخ را از اول اختراع کنیم.»

او گفت غرب باید حمایت لفظی از انقلاب مردم ایران را متوقف کند و دست به عمل بزند. شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر نیاز مردم ایران به دسترسی به اینترنت و حمایت از اعتصاب‌ها، گفت: «کشورهای غربی سالانه میلیون‌ها دلار خرج آزادی اینترنت می‌کنند. چه سرمایه‌گذاری بهتر از دادن فناوری‌هایی همچون استارلینک به مردم ایران؟ چه سرمایه‌گذاری بهتر از تامین بودجه اعتصابات کارگری؟»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین گفت وقت آن رسیده که جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا، قاطعانه و صریح حمایتش از معترضان در خیابان‌های ایران را اعلام کند. او گفت که بایدن به عنوان «یک ضرورت اخلاقی، باید همانگونه که از جنبش ضدآپارتاید حمایت کرد، از این جنبش آزادی‌خواهانه نیز حمایت کند.»

او گفت: «مردم ما عاقلانه و خردمندانه و عمدتا از طریق نافرمانی مدنی پیش رفته‌اند و نیازی به حمایت تسلیحاتی قدرت‌های خارجی ندارند و هرگونه تلاش قدرت‌های خارجی برای دادن سلاح یا حمایت از بخش‌های خاص علیه دیگران را برنمی‌تابند. ما یک ملت یکپارچه‌ایم.»

شاهزاده رضا پهلوی تاکید کرد: «من هرگز ایران را برای خودم نخواسته‌ام بلکه آن را برای هم‌میهنانم می‌خواهم؛ برای جوانانی که حق دارند مانند جوانان دیگر زندگی کنند. من به دنبال عنوان و مقام نیستم و تلاش‌هایم برای سرزمینم است. چشم‌انداز من ایرانی آزاد است که سلاح اتم نمی‌خواهد و با اسرائیل و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس و خاورمیانه گسترده روابط دوستانه دارد. ایران آزاد در آینده با همه کشورها بر اساس احترام و منافع مشترک رابطه خواهد داشت.»

او همچنین ابراز امیدواری کرد که مردم در تمامی کشورهای جهان در این راه از ایرانیان حمایت کنند.