مسمومیت دختران در خوابگاه دانشگاه کابل؛ «وضعیت وخیم است، هیچ مراقبتی وجود ندارد»

قرار بود دختران خوابگاه کابل، صبح روز یکشنبه تظاهراتی در اعتراض به نسل کشی هزاره‌ها برگزار کنند، اما شنبه شب با خوردن غذای خوابگاه مسموم شدند

دختران دانشجو یکی‌یکی خوابگاه دانشگاه کابل را ترک می‌کنند و به خانه‌هایشان می‌روند- عکس: ارسالی به ایندیپندنت فارسی

شماری از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه کابل از نیمه‌شب شنبه، ۹ مهر، پس از صرف ناهار مسموم شدند. یک منبع از داخل خوابگاه به ایندیپندنت فارسی گفت که تاکنون (صبح دوشنبه)، صدها دختر دانشجو مسموم شده‌اند و وضعیت برخی از آنان وخیم است؛ اما هیچ امکان معالجه و درمانی وجود ندارد. این منبع همچنین گفت که دختران یکی‌یکی خوابگاه را ترک می‌کنند.

یک منبع دیگر از میان دختران دانشجو که نخواست نامش فاش شود، گفت: «تا دیشب، فقط یک خودرو وجود داشت که هر چند ساعت یک بار می‌آمد و یکی دو نفر از دختران را که حالشان وخیم  بود، به درمانگاهی در نزدیکی خوابگاه می‌برد. اما اکنون دیگر هیچ کس برای کمک به دختران وجود ندارد.»

او ضمن ارسال تصاویری برای ایندیپندنت فارسی، گفت: «دختران خودشان سعی می‌کنند تا دوستانشان را به مراکز بهداشتی انتقال دهند اما چون حال همه خراب است، وسط راه به زمین می‌افتند و با دشواری می‌توانند از خود مراقبت کنند.»

پس از انفجار خونین روز جمعه در دشت برچی، منطقه هزاره‌نشین در غرب کابل، که به کشته شدن دست‌کم ۴۹ دانش‌آموز هزاره شیعه و زخمی شدن ده‌ها تن منجر شد، شماری از دختران در دشت برچی و دانشگاه تعلیم و تربیت استاد ربانی کابل روز شنبه تظاهرات کردند. به گفته منبعی در خوابگاه دانشگاه کابل، قرار بود دختران این خوابگاه نیز صبح یکشنبه تظاهرات کنند اما نتوانستند: «شنبه شب غذای ما لوبیا بود، همه غذا خوردند اما حدود ساعت ۳ شب، وقتی از درد دل پیچه و حالت تهوع بیدار شدم، دیدم که در تمام راهروهای خوابگاه دختران در حالت بدی قرار دارند و در رفت‌وآمدند؛ انگار همه خوابگاه بیمار بودند.»

به نقل از چندین منبع در داخل خوابگاه کابل، از مجموع یک هزار و ۲۰۰ دانشجوی دختر در خوابگاه دانشگاه کابل سکونت دارند که بیش از ۸۰ درصد آنان دچار مسمومیت غذایی شده‌اند. یک منبع صبح دوشنبه، به ایندیپندنت فارسی گفت در حالی که صدها نفر در خوابگاه مسموم شده‌اند، مدیر و مسئولان خوابگاه کاملا سالم و سرحال‌اند و «وقتی برای رسیدگی به دختران بیمار به آن‌ها مراجعه می‌کنیم، با نیشخند ما را از خود می‌رانند و هیچ کمکی نمی کنند.»

مدیر خوابگاه دختران دانشگاه کابل که به‌تازگی و پس از تسلط طالبان به این سمت منصوب شده، از افراد وابسته طالبان است و پیش از این نیز همراستا با طالبان، در مواردی همچون برگزاری مراسم عاشورا با دختران دانشجو درگیر شده بود.

خبر مسمومیت دختران خوابگاه دانشگاه کابل در حالی منتشر می‌شود که پس از حمله خونین به آموزشگاه کاج در غرب شهر کابل، کارزار «نسل‌کشی هزاره‌ها را متوقف کنید» در فضای مجازی فراگیر شد و با وجود ترس و اختناق موجود از انتقام‌گیری و سرکوب طالبان، شماری از زنان روز شنبه تظاهرات کردند. دانشجویان دانشگاه‌های هرات و بامیان نیز به این کارزار پیوستند و به خیابان رفتند و قرار بود دختران خوابگاه کابل نیز روز یکشنبه به این اعتراض‌ها ادامه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از دختران دانشجو در خوابگاه دانشگاه کابل به ایندیپندنت فارسی گفت که از روز یکشنبه بیمار است، حالت تهوع و سرگیجه شدید دارد و با پدرش تماس گرفته است تا بیاید و او را به خانه ببرد. این دختر دانشجو گفت: «به پدرم زنگ زدم. پدرم با ناامیدی گفت ببین دخترجان! چرا اصرار می‌کنید. این ها (طالبان) اجازه نمی‌دهند که شما درس بخوانید. از هر طریقی راهتان را می‌بندند، چرا نمی‌فهمید؟ دیگر راه درس و کار برای شما تمام شده است.» این منبع تایید کرد که اکنون دختران یکی‌یکی خوابگاه را ترک می‌کنند و به خانه‌هایشان می‌روند.

طالبان خبر مسموم شدن دختران در خوابگاه کابل را تکذیب کرده‌اند. خبرگزاری باختر، تحت کنترل طالبان، در رشته توییتی نوشت: «خبر مسمومیت دختران دروغ است. فقط حدود ۵۰ دختر در خوابگاه به دلیل بی‌احتیاطی در خوراک بیمار شده بودند که به آن‌ها رسیدگی شد اما مسمومیتی در کار نبود.»