شلیک مستقیم حکومت به سمت نخبگان ایران؛ وزیر علوم دانشجویان را تهدید کرد

تمامی کلاس‌های حضوری دانشگاه صنعتی شریف تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند

در پی رویدادهای یکشنبه، ۱۰ مهر، در دانشگاه صنعتی شریف که به دستگیری و ضرب‌وجرح شمار زیادی از دانشجویان انجامید، کلاس‌های حضوری این دانشگاه تا اطلاع ثانوی تعطیل شدند.

گزارش‌های میدانی از جو شدید امنیتی در محوطه دانشگاه صنعتی شریف و محیط پیرامون آن در خیابان آزادی تهران حکایت دارد. شامگاه یکشنبه، رسول جلیلی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، ادعا کرد که تجمع تمام شده است و دانشجویان از دانشگاه خارج شده‌اند و در حال حاضر دانشجویی در دانشگاه حضور ندارد؛ با این حال، تعداد زیادی از مردم برای ممانعت از بازداشت دانشجویان، تا بامداد دوشنبه، ۱۱ مهر، خیابان‌های اطراف این دانشگاه را مسدود کردند.

بر اساس اطلاعیه دانشگاه صنعتی شریف، از صبح دوشنبه فقط تردد دانشجویان مقطع دکترا در دانشگاه «بلامانع» است و دانشجویان کارشناسی ارشد نیز در صورتی می‌توانند در دانشگاه حضور پیدا کنند که درخواست آنان در «سامانه آموزش» تایید شود.

کلاس‌های حضوری دانشگاه صنعتی شریف در حالی تعطیل شدند که رسانه‌های حکومتی شامگاه یکشنبه، ادعای بازگشت شرایط عادی به دانشگاه را مطرح کردند اما روایت دانشجویان دانشگاه و شاهدان عینی خلاف این ادعا را اثبات می‌کند.

بر اساس اعلام انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، تجمع اعتراضی دانشجویان این دانشگاه روز یکشنبه از مقابل دانشکده کامپیوتر به سمت ساختمان ابن‌سینا آغاز شد و در این مسیر «جمعیت بی‌سابقه‌ای» از دانشجویان به معترضان ملحق شدند. آنان با رسیدن به سردر دانشگاه، شعارهایی با محوریت قتل مهسا امینی و بازداشت دانشجویان سر دادند اما در این مرحله، با مداخله تعدادی از بسیجیان دانشگاه، درگیری‌هایی میان دو گروه به وجود آمد.

دانشجویان که می‌دانستند از شب گذشته دوربین‌های جدید و آنتن مخابراتی در محوطه ورودی دانشگاه نصب شده است، تصمیم گرفتند از آنجا فاصله بگیرند؛ اما بسیجی‌ها مسیر آنان را مسدود کردند. در همین حال، لباس‌شخصی‌ها نیز با چند دستگاه ون در بیرون محوطه دانشگاه برای دستگیری دانشجویان مستقر شده بودند.

این گزارش می‌افزاید که لباس‌شخصی‌ها همان ابتدا چند دانشجو را دستگیر و تعدادی را به‌شدت مجروح کردند. این اقدام خشم دانشجویان را در پی داشت و نیروهای لباس شخصی نیز با تفنگ‌های پینت‌بال و ساچمه‌ای به‌سمت دانشجویان حمله کردند. در این لحظه، تمام درهای دانشگاه بسته شد و نیروهای امنیتی دانشجویان را محاصره کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس روایت برخی دانشجویان، نیروهای امنیتی حتی استادان این دانشگاه را که قصد داشتند مانع از دستگیری دانشجویان شوند، کتک زدند و حضور رئیس دانشگاه و معاون او در جمع دانشجویان نیز جز افزایش خشم دانشجویان دستاوردی نداشت.

بر مبنای گزارش انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف، پس از چندین ساعت کشمکش، مسئولان حراست و روسای دانشگاه به دانشجویان گفتند که به صورت قطاری و پیوسته به سمت پارکینگ دانشگاه بروند و سپس از در پارکینگ شریف به میدان تیموری  و از آنجا هم به‌سمت مترو، خوابگاه یا ماشین‌های خود بروند.

دانشجویان به این تصمیم اعتماد کردند اما مقابل پارکینگ، با محاصره لباس‌شخصی‌ها مواجه شدند. دانشجویان گیرافتاده در پارکینگ با وحشت و ترسی فراوان، سعی داشتند پشت ماشین‌ها ‌پنهان شوند اما لباس‌شخصی‌ها، در حالی که آنان را با دشنام‌های رکیک و جنسیتی خطاب قرار می‌دادند، به سمتشان گاز اشک‌آور، گلوله‌های ساچمه‌ای و پلاستیکی شلیک کردند.

در ادامه این گزارش آمده است:‌ «در این هنگام، تعدادی از دانشجویان موفق شدند از طریق یک آسانسور به هایپرمارکت فامیلی وارد شوند و از آن‌جا با ترسی فراوان، به طریقی فرار کنند. در همین اثنا، دانشجویانی که هنوز وارد پارکینگ نشده‌ بودند، صدای شلیک‌های بی‌امان را می‌شنوند و ابتدا سعی می‌کنند به کمک دانشجوهای گیرافتاده در پارکینگ بروند؛ اما در پارکینگ مسدود می‌شود و اینجا است که تمام جمعیت با ترسی فراوان و قلب‌هایی پرتپش، به‌سمت دانشکده مدیریت و اقتصاد فرار می‌کنند، اما درهای دانشکده را به روی خود بسته می‌بیند.»

تخمین زده می‌شود در این مرحله، حداقل ۳۰ تا ۴۰ نفر از دانشجویان دانشگاه شریف دستگیر شده باشند. از وضعیت اکثر این دانشجویان و نهاد بازداشت‌کننده آن‌ها هیچ اطلاعی در دست نیست.

دانشجویانی که موفق شدند از مهلکه فرار کنند، به‌سرعت در فضای مجازی درباره وضعیت داخل دانشگاه اطلاع‌رسانی کردند و فعالان رسانه‌ای هم از مردم و دیگر معترضان خواستند که برای نجات دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف به سمت خیابان آزادی حرکت کنند. به این ترتیب ظرف مدت کوتاهی، شمار زیادی از مردم معترض و خانواده‌های دانشجویان در محدوده این دانشگاه تجمع کردند.

 با انتشار ویدیوهایی از فرار دانشجویان و درز خبرهای مربوط به آنچه در دانشگاه صنعتی شریف رخ داد، محمدعلی زلفی‌گل، وزیر علوم، به این دانشگاه رفت و خبرگزاری دولتی ایرنا مدعی شد که دانشجویان از حضور او استقبال کردند. همچنین طبق ادعای این خبرگزاری، حضور ون‌های بیرون دانشگاه برای انتقال دانشجویان به منزل یا خوابگاه‌ها بود؛ اما شاهدان عینی و انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی شریف می‌گویند که وزیر علوم «با حرف‌هایی تکان‌دهنده و برخوردی کاملا نامحترمانه با دانشجویان معترض و اعتصاب‌کننده، آن‌ها را به بی‌قانونی و هدر دادن بیت‌المال متهم کرد و با لحنی تند و ناشایست به دانشجویان تاکید کرد که به دلیل هدر دادن بیت‌المال باید در دنیا و آخرت جوابگو باشید و هرگز نیز گمان نکنید که می‌توانید هرچه دلتان خواست بگویید و ما با شما برخوردی نکنیم، بی‌شک برخورد جدی و قاطعانه صورت خواهد گرفت».

بر مبنای این گزارش، محمدعلی زلفی‌گل حتی با دکتر علی شریفی زارچی، استاد دانشگاه شریف که از معترضان حمایت کرده بود نیز با «لحنی زشت و ناشایست» سخن گفت و او را «بی‌وجدان، بی‌اخلاق، خیانتگر، بازی‌کننده با احساسات جوانان و منحرف‌کننده دانشجویان از صراط مستقیم» خطاب کرد.

ویدیوهایی که شامگاه یکشنبه از دستگیری دانشجویان در فضای مجازی منتشر شد، نشان می‌دهد که نیروهای لباس‌شخصی با کشیدن لباس و کیسه بر سر دانشجویان، آنان را به ون‌ها منتقل کردند و به مکان‌های نامعلومی بردند. تعدادی از دانشجویان نیز با تفنگ‌های ساچمه‌ای زخمی و شماری نیز با تفنگ‌های پینت‌بال علامت‌گذاری شدند تا امکان شناسایی و دستگیری آنان فراهم باشد.

در مقابل، بسیاری از مردم با حرکت به سمت دانشگاه، خیابان‌های اطراف آن را مسدود کردند تا کار نیروهای امنیتی با اختلال مواجه شود. همچنین کاربران از مردم خواستند به کمک «دانشجویان نخبه ایران» بروند و برای آن‌ها که با تفنگ‌های پینت‌بال علامت‌گذاری شده‌اند، لباس ببرند. بسیاری از مردم تا بامداد روز دوشنبه همچنان مقابل این دانشگاه شعارهایی مانند «دانشجو رو آزاد کن» سر دادند.

در حالی‌ که گفته‌ می‌شود صدها دانشجو روز یکشنبه بازداشت شده‌اند، خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، شمار دانشجویان معترض را حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرد و مدعی شد افرادی که در پارکینگ دستگیر شدند، «لیدرهای اعتراض» بوده‌اند. با این حال حتی این رسانه‌ حکومتی نیز نتوانست حضور پرشمار مردم مقابل دانشگاه برای حمایت از دانشجویان را انکار کند و اذعان کرد که تجمع در خیابان آزادی به ترافیک سنگین در آن محدوده منجر شد.