سازمان حقوق بشر ایران: تعداد کشته‌ها به ۱۳۳ نفر رسید

بیش از چهل نفر در درگیری‌های زاهدان کشته شدند

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، اعلام کرد که با کشته شدن بیش از چهل نفر طی حمله نیروهای امنیتی به معترضان زاهدان در روز جمعه، ۸ مهر (۲۹ سپتامبر)، تعداد کل کشته‌شدگان اعتراضات دو هفته اخیر ایران به ۱۳۳ نفر رسیده است.

این سازمان کشتار معترضان در ایران و از جمله در زاهدان را قویا محکوم کرد. عدد ۱۳۳ نفر که این سازمان گزارش کرده است، به سرعت در بسیاری از رسانه‌ها همچون خبرگزاری رویترز و تلویزیون العربیه، بازتاب یافت.  

این سازمان در روایت خود از رویدادهای روز جمعه، گفت که اهالی زاهدان پس از نماز جمعه، برای اعتراض به تجاوز رئیس پلیس چابهار به یک دختر ۱۵ ساله بلوچ گرد آمدند، اما با سرکوب گسترده مواجه شدند. سازمان «کمپین فعالین بلوچ» نام ۴۱ نفر از کشته‌شدگان این جمعه خونین را منتشر کرده است. 

محمود امیری مقدم، رئیس سازمان حقوق بشر ایران، گفت که کشتار معترضان «مترادف با جنایت علیه بشریت است»، و افزود: «جامعه بین‌المللی وظیفه دارد در مورد این جنایت تحقیق کند و نگذارد جمهوری اسلامی جنایات بیشتری مرتکب شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این سازمان گفت که غیر از ۴۱ نفری که در زاهدان کشته شدند، کشته شدن ۹۲ نفر دیگر در سراسر کشور نیز تایید شده است. این در حالی است که استانداری سیستان و بلوچستان تنها کشته شدن ۱۹ نفر، و زخمی شدن ۲۰ نفر دیگر را در زاهدان تایید کرده است. 

سازمان حقوق بشر ایران یادآوری کرد که رسانه‌های دولتی اعترافات اجباری یک زندانی در زاهدان را پخش کرده‌اند و چند اعتراف اجباری دیگر نیز در روزهای گذشته پخش شده است. مقام‌های ایران همچنین به محدودیت و قطع گسترده اینترنت و بسیاری از نرم‌افزارها، مانند واتس‌اپ، وایبر، سیگنال، اینستاگرام، اسکایپ، لینکدین، گوگل پلی و اپ‌استور، و دست‌کم چهار بازی اینترنتی، اقدام کرده‌اند.