شورای امنیت ملی آمریکا: ادعای آزادسازی پول‌های حکومت ایران کذب است

پس از انتشار خبر آزادی سیامک و باقر نمازی، رابرت مالی نیز با انتشار توییتی از تلاش شرکای آمریکا در تحقق این امر تشکر کرد

شورای امنیت ملی ایالات متحده آمریکا در توییتی گزارش‌های منتشر شده از سوی برخی «منابع ایرانی» مبنی بر آزاد شدن و انتقال پول‌های مسدود شده ایران در ازای آزادی باقر و سیامک نمازی را «کاملا کذب» توصیف کرد.

پیش‌تر نورنیوز، وبسایت نزدیک به شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی نوشته بود «در هفته‌های اخیر مذاکرات فشرده‌ای با وساطت یکی از کشورهای منطقه درباره آزادی زندانیان و آزادسازی میلیاردها دلار از منابع ارزی مسدودشده ایران» در جریان بوده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در امور ایران، نیز با انتشار توییتی در حساب کاربری‌اش به آزادی سیامک و باقر نمازی از زندان واکنش نشان داد. او در این توییت، ضمن تشکر از شرکای ایالات متحده آمریکا که زمینه آزادی این دو زندانی دو تابعیتی را فراهم کردند، نوشت دولت آمریکا تا زمانی که تمامی شهروندهای زندانی شده‌اش در ایران آزاد نشوند آرام نخواهد گرفت.

سیامک نمازی، که قریب به هفت سال پیش بازداشت شد، قدیمی‌ترین زندانی دو تابعیتی در داخل ایران به‌حساب می‌آید. او از جمله بازرگان‌های آمریکایی بود که، به‌منظور امضای توافق برجام، به‌نفع جمهوری اسلامی تلاش کرد و پس از انعقاد این قرارداد، در تیر ماه ۱۳۹۴، به ایران بازگشت که منجر به بازداشت و زندانی شدن او شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پدر او، باقر نمازی، هم که برای پی‌گیری وضعیت فرزندش به ایران رفت، در اسفندماه همان سال بازداشت شد. هر دوی آنها بعدا در دادگاه انقلاب تهران، به‌ریاست قاضی صلواتی، به اتهام آنچه «همکاری با دولت متخاصم آمریکا» عنوان شد، به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

در حال حاضر دو زندانی آمریکایی دیگر نیز در زندان‌های جمهوری اسلامی ایران حضور دارند. عماد شرقی، تاجر و معاون بین‌الملل هولدینگ «سرآوا» که در سال ۲۰۱۸ به‌دست اطلاعات سپاه دستگیر شد و در زندان اوین است؛ و مراد طاهباز، شهروند بریتانیایی – آمریکایی و عضو هیئت مدیره و از بنیان‌گذاران موسسه حیات وحش میراث پارسیان. 

در پیوند با این موضوع می‌توان به آخرین بیانیه وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی اشاره کرد. این وزارتخانه نیز با انتشار بیانیه‌ای در روز جمعه، ۸ مهر ۱۴۰۱، از بازداشت ۹ تبعه کشورهای غربی در جریان اعتراضات اخیر در ایران خبر داد.

این بیانیه در مورد شهروندهای اروپایی بازداشت‌شده چنین نوشته است:«۹ تبعه بیگانه از اتباع آلمان، لهستان، ایتالیا، فرانسه، هلند، سوئد و ... در صحنه اغتشاشات یا در پشت صحنه‌های توطئه بازداشت شدند.»

وزارت اطلاعات در حالی چنین ادعایی را مطرح می‌کند که در بیانیه مورد نظر هیچ سندی در راستای ادعاهایش به افکار عمومی ارائه نمی‌دهد. از سوی دیگر، ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم جمهوری اسلامی، در جریان حضورش در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، دیدار کرد و با توجه به اخبار منتشر شده در این زمینه یکی از محورهای اصلی مطرح شده در این گفتگو به موضوع مذاکرات احیای برجام مربوط می‌شد که از تمایل فرانسه برای توافق با حکومت ایران حکایت دارد. 

در پیوند با این موضوع می‌توان به اظهارات حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، در ارتباط با سرنوشت مذاکرات مربوط به احیای برجام نیز اشاره کرد. او در همان زمان، و در اوج حضور مردم معترض در خیابان‌های بیش از ۸۰ شهر ایران، گفت جمهوری اسلامی و دولت آمریکا همچنان به رد و بدل کردن پیام با یکدیگر ادامه می‌دهند. 

بنابراین با توجه به اخبار منتشر شده در دو روز گذشته، یکی از نگرانی‌های افکار عمومی در ایران این است که کشورهای غربی از فشار تظاهرات مردم معترض علیه جمهوری اسلامی استفاده کرده و مقام‌های حکومت ایران را وادار به قبول توافق و پذیرش شرایط اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا کنند و در ازای این موضوع حمایت‌شان از مردم معترض ایران را ادامه ندهند.