دانمارک: نشتی خط لوله نورداستریم ۲ متوقف شده است

روسیه و آمریکا یکدیگر را به خرابکاری در خط لوله نورداستریم ۲ متهم می‌کنند

نورداستریم ۲ که اواخر سال گذشته میلادی تکمیل شد اما هنوز راه اندازی نشده بود، در اثر انفجاری که کرملین آن را خرابکاری غرب نامیده است در دریای بالتیک دچار نشتی شد اما اداره انرژی دانمارک اعلام کرد گویا این نشتی متوقف شده است.

این اداره روز شنبه در توییتر خود نوشت شرکتی که خط لوله نورداستریم2 را اداره می‌کند اطلاع داده که به نظر می‌رسد فشار این خط لوله که از روسیه به آلمان می‌رود تثبیت شده است.

اداره انرژی دانمارک در این رابطه گفت:«این نشان می‌دهد نشت گاز در این خط لوله متوقف شده است.»

بازرسان اروپای شمالی گفتند صدها کیلو مواد منفجره موجب این انفجارها شده است. شدت یکی از این انفجارها که به خط لوله نورداستریم ۱ و ۲ آسیب رسانده، ۲.۳ در مقیاس ریشتر بوده و منجر به نشت مقدار متنابهی گاز متان شده است.

در همین رابطه یک منبع امنیتی اروپایی درمورد این انفجار به خبرنگاران گفت:« ازنشانه‌های موجود چنین برمی‌آید که این آسیب عمدی بوده است.»

این دفتر روز شنبه در توییتی اعلام کرد شرکتی که خط لوله نورداستریم ۲ را اداره می‌کند به آنها اطلاع داد که ظاهرا میزان فشار در این لوله که از روسیه به آلمان می‌رود تثبیت شده است و افزود:«این نشان می‌دهد که نشت گاز در این خط لوله متوقف شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه روز جمعه غرب را به خرابکاری در این خط لوله ساخت روسیه متهم کرد، هرچند ایالات متحده آمریکا و متحدانش به شدت آن را تکذیب کردند.

درگیری‌های روسیه و آمریکا در نشست اضطراری شورای امنیت در نیویورک درمورد حملات به خطوط لوله‌ها ادامه یافت، همزمان پژوهشگران نروژی نقشه‌ای را منتشر کردند که نشان می‌داد ستون عظیمی از متان از خطوط لوله آسیب‌دیده منتشر شده و بخش وسیعی از منطقه شمال اروپا را درنوردیده است.

در همین حال پوتین در سخنرانی روز جمعه خود در مسکو مدعی شد که «انگلوساکسون‌ها» در غرب از اعمال تحریم علیه روسیه به «حملات تروریستی» روی آورده‌اند و این خرابکاری خطوط لوله را تلاشی برای «تخریب زیرساخت انرژی اروپا» خواند.

با این حال جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا با رد ادعاهای پوتین گفت:«این خرابکاری عمدی بود. روس‌ها اطلاعات نادرست می‌دهند و دروغ پراکنی می‌کنند. ما با همکاری متحدانمان دقیقا به اصل ماجرا می‌رسیم.»

او افزود:«به حرف‌های پوتین گوش ندهید. ما می‌دانیم حرف‌هایش صحت ندارد.»

مقام‌های آمریکایی معتقدند پوتین با این ادعا می‌کوشد توجه جهانی را از تلاش او برای الحاق بخش‌هایی از اوکراین به روسیه منحرف کند. در همین حال روز جمعه، آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز گفت:«اجازه نمی‌دهیم اطلاعات نادرست روسیه توجه ما یا جهان را از تلاش فریبکارانه این کشور برای الحاق سرزمین اوکراین به روسیه منحرف کند.»

کشورهای اروپایی که در پی تهاجم روسیه به اوکراین با افزایش شدید قیمت انرژی دست به گریبان هستند خاطر نشان کرده‌اند این روسیه است که از تلاطم بازارهای انرژی و افزایش قیمت انرژی سود می‌برد نه اروپا.

ایالات متحده آمریکا مدتهاست که با این دو خط لوله مخالف است و بارها از آلمان خواسته بود آنها را متوقف کند و گفت که این دو خط لوله در عین افزایش وابستگی اروپا به روسیه، باعث کاهش امنیت آن شده است. از ماه فوریه با شروع جنگ در اوکراین، روسیه عرضه گاز طبیعی به اروپا را که به مصرف گرمایش خانه‌ها، تولید برق و فعالیت کارخانه‌ها می‌رسید کاهش داده است.

روسیه در سال‌های اخیر بارها از سلاح صادرات انرژی برای رسیدن به منافع ژئوپلتیک بهره گرفته است، از همین رو رهبران اروپایی با درنظر گرفتن این احتمال که کرملین درپی تشدید دامنه بحران انرژی در اروپاست، پوتین را متهم کرده‌اند که با باج‌گیری در حوزه انرژی می‌خواهد حمایت قاطع آنها از اوکراین را تضعیف کند.

حمله به خطوط لوله نورداستریم، شرکت‌های انرژی و دولت‌های اروپایی را برآن داشته تا امنیت زیرساخت‌های انرژی را تقویت کنند.

بیشتر از جهان