پوتین: غربی‌ها همه‌جا می‌خواهند «انقلاب رنگی» و «حمام خون» راه اندازند

رئيس‌جمهوری روسیه در یک سخنرانی آنلاین با روسای دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع شوروی سابق، بار دیگر انگشت اتهام را به‌سوی کشورهای غربی گرفت

در میانه اعتراض‌ها و تظاهرات‌های سراسری در ایران، در حالی که بسیاری از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی از حکومت ایران خواسته‌اند به‌سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران پایان دهد، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز پنج‌شنبه بدون نام بردن از ایران یا هیچ کشور خاص دیگری، دولت‌های غربی را متهم کرد که آماده‌اند تا در هر کشوری «انقلاب‌ رنگی» و «حمام خون» راه بیاندازند.

خبرگزاری رویترز شامگاه پنجشنبه هفتم مهرماه در گزارشی نوشت رئيس‌جمهوری روسیه در یک سخنرانی آنلاین با روسای دستگاه‌های اطلاعاتی کشورهای مستقل مشترک المنافع شوروی سابق، بار دیگر انگشت اتهام را به‌سوی کشورهای غربی گرفت.

«انقلاب‌های رنگی» اشاره به تحولات سیاسی اوایل قرن بیست‌ویکم در کشورهای همسایه روسیه دارد. «انقلاب نارنجی» اوکراین (۲۰۰۴) و «انقلاب گل‌های سرخ» گرجستان (۲۰۰۳) از شناخته‌شده‌ترین تحولات سیاسی شرق روسیه در سال‌های ابتدایی قرن بیست‌ویکم به‌شمار می‌رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موضع‌گیری روز پنجشنبه پوتین درباره دخالت‌‌های کشورهای خارجی، در حالی است که انتظار می‌رود فردا جمعه رئیس‌جمهوری روسیه به‌طور رسمی، چهار منطقه لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا در اوکراین را بخشی از قلمرو روسیه اعلام کند.

این چهار منطقه از اوکراین، در پی برگزاری یک همه‌پرسی بدون نظارت و بدون اینکه به لحاظ حقوقی وجاهتی داشته باشد، قرار است به خاک روسیه الحاق شوند. کشورهای غربی، برگزاری همه‌پرسی در این چهار منطقه را «غیرقانونی» و «اجباری» و نتایج آن را «ساختگی» توصیف کرده‌اند.

یان لیپوفسکی، وزیر خارجه چک، که کشورش در حال‌حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، روز پنجشنبه در واکنش به تصمیم روسیه گفت: «این کاملا غیرقابل قبول است. اتحادیه اروپا چنین الحاق یک طرفه‌ای که بر پایه یک فرآیند کاملا ساختگی و بدون مشروعیت است رد می‌کند.»

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز پنجشنبه به‌نقل از دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، نوشت: مقام‌ها و مسئولان منصوب روسیه در این چهار منطقه اوکراین، روز جمعه با حضور در تالار سنت جورج کرملین، معاهداتی را برای پیوستن به روسیه امضا می‌کنند.

در اوکراین، ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور قرار است روز جمعه جلسه اضطراری شورای امنیت ملی و دفاع برگزار کند تا درباره الحاق رسمی چهار منطقه از اوکراین به روسیه تصمیم‌‌گیری شود.

بیشتر از جهان