وزير خارجه آلمان: هر اقدامی برای تحریم ناقضان حقوق زنان در ایران انجام می‌دهیم

«مقام‌های ایرانی باید بلافاصله به رفتار وحشیانه خود با تظاهرکنندگان پایان دهند‌»

وزير امور خارجه آلمان گفت هر کاری در توان دارد انجام می‌دهد تا اتحاديه اروپا کسانی را که به زنان در ايران ظلم می‌کنند، تحريم کند. 

آنالنا بربوک، روز پنجشنبه به بوندستاگ، پارلمان آلمان، گفت: «مقام‌های ایرانی باید بلافاصله به رفتار وحشیانه خود با تظاهرکنندگان پایان دهند‌.» وزیر خارجه آلمان همچنین خواستار تحقیقات در مورد مرگ مهسا امینی و کسانی شد که به مرگ او اعتراض کرده‌اند.

او این سخنان را دو هفته پس از کشته شدن مهسا امینی دختر ۲۲ ساله در جریان بازداشت به دست نیروهای گشت ارشاد نیروی انتظامی عنوان کرد.

وزیر خارجه آلمان پیش از این نیز گفته بود: «اگر پلیس یک زن را تا حد مرگ کتک بزند، همانطور که به نظر می‌رسد چنین است، این ربطی به دین یا فرهنگ ندارد و مقام‌های ایرانی باید بلافاصله به رفتار وحشیانه خود با معترضان پایان دهند و در مورد مرگ این زن در بازداشت تحقیق کنند.» او در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت از رهبری ایران خواسته است که به زنان معترض در خیابان‌ها گوش دهد چرا که این زنان خواستار حقوقی‌اند که همه مردم باید داشته باشند.

لوئیس آمتسبرگ، کمیسر دولت فدرال در امور حقوق بشر و کمک‌های بشردوستانه، نیز گفت: «قربانیان این خشونت افراطی، اغلب زنان‌اند.» او شجاعت زنان ایرانی را ستود و گفت: «زنان ایرانی با وجود آنکه دولت آن‌ها را سرکوب می‌کند، جان خود را به خطر می‌اندازند تا برای حقوق اساسی خود بجنگند.» لوئیس آمتسبرگ با زنان ایرانی، چه در ایران، چه در آلمان ابراز همبستگی کرد و گفت: «این همبستگی مهم است تا به آن‌ها یادآوری شود که تنها نیستند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جمهوری اسلامی، رهبران غربی را متهم کرده است که با اظهار‌نظرها و حمايت از معترضان سعی در «نقض حاکميت ایران» داشته‌اند، اما شمار زیادی از مقام‌های اروپایی و آمریکایی کشته شدن مهسا امینی در جریان بازداشت به دست نیروی انتظامی را محکوم کرده و از حکومت ایران خواسته‌اند از سرکوب معترضان خودداری کند.

آلمان این هفته سفیر ایران در برلین را در همین ارتباط احضار کرد. شهرهای مختلف آلمان به‌ویژه سه شهر برلین، هامبورگ و فرانکفورت نیز که بسیاری از ایرانی‌ها یا ایرانی- آلمانی‌ها در آن‌ها اقامت دارند و زندگی می‌کنند، در روزهای اخیر شاهد تجمع‌های اعتراضی در حمایت از مردم معترض ایران بوده‌اند.

مقام‌های ايران می‌گويند تاکنون در جریان این اعتراض‌ها، ۴۱ نفر از جمله اعضای نیروی انتظامی و بسیج جان خود را از دست داده‌اند، اما گروه‌های مدافع حقوق بشر می‌گویند دست‌کم ۷۶ نفر از معترضان به دست نیروهای جمهوری اسلامی کشته شده‌اند.