رابطه ملکه با دخترش «شاهدخت آن» چطور بود؟

شاهدخت سلطنتی در آخرین سفر ملکه فقید به بالمورال در کنار مادرش ماند

ملکه الیزابت دوم در ۸ سپتامبر درگذشت -facebook/TheBritishMonarchy

شاهدخت آن بعد از مرگ مادرش، ملکه الیزابت دوم با شرکت در مراسم شب‌زنده‌داری شاهزادگان، تاریخ را رقم زد.

روز جمعه (۱۶ سپتامبر) شاهدخت سلطنتی در دومین مراسم ۱۵ دقیقه‌ای شب‌زنده‌داری در وست مینستر هال- که شاه چارلز سوم برگزار کرده بود، به‌عنوان فرزند الیزابت شرکت کرد و موقرانه دور تابوت طولانی‌ترین حاکم سلطنتی بریتانیا ایستاد.

ملکه الیزابت دوم در ۸ سپتامبر درگذشت و تنها دخترش در واپسین ساعت‌های زندگی ملکه در بالمورال کنارش بود وهمچنین ماشین حمل تابوت از اسکاتلند به کاخ باکینگهام را همراهی کرد و این سفر را «یک افتخار و امتیاز» خواند.

آن درحالی‌که هنگام مرگ ملکه فقید مانند همه عمرش کنار او بود، گفت: «خوش‌اقبالی من بود که ۲۴ ساعت پایانی زندگی مادر عزیزم کنارش بودم.»

تولد یک شاهدخت

شاهدخت آن الیزابت آلیس لوییز، فرزند دوم و تنها دختر ملکه الیزابت دوم و شاهزاده فیلیپ، ۱۵ اوت ۱۹۵۰ در کلارنس هاوس (Clarence House) به دنیا آمد.

او و چارلز که در نوامبر ۱۹۴۸ به دنیا آمد، هنگامی که الیزابت ۷۰ سال پیش روز ۶ فوریه ۱۹۵۲ به تاج‌وتخت رسید، هر دو کودکان کم سن و سالی بودند.

در اوان جوانی‌شان، ملکه الیزابت دوم اغلب برای انجام وظایف سلطنتی در سفر و از خانه دور بود. در سال ۱۹۵۳، هنگامی که آن فقط ۳ سال داشت، ملکه سفری طولانی به کشورهای مشترک‌المنافع داشت- در طول بیش از ۶ ماه از ۱۳ کشور ازجمله استرالیا، جاماییکا و اوگاندا، بازدید کرد.

سال‌های اولیه

اگرچه، زندگی خانوادگی ملکه پر است از لحظات شوخ‌طبعی او، درعین‌حال تعهد تزلزل‌ناپذیرش به تاج‌وتخت نیز در خاطرات نقش بسته است.

در آستانه جشن بزرگداشت ۷۰ سالگی سلطنت الیزابت (جوبیلی)، ملکه کتابخانه ویدیویی خانه‌اش را- شامل صدها فیلم خانگی که به‌صورت خصوصی در خزانه مجموعه سلطنتی موسسه فیلم بریتانیا (BFI) نگهداری می‌شود- برای بی‌بی‌سی رونمایی کرد.

ملکه با معرفی یک برنامه ۷۵ دقیقه‌ای گفت: «عکس‌های خصوصی می‌توانند گاهی شوخی‌ پشت رسمیت را نشان دهند.»

«من فکر می‌کنم که تقریبا هر خانواده‌ای مجموعه‌ای از عکس‌ یا فیلم‌ دارد و زمانی مرتب به آن‌ها نگاه می‌کرده است تا لحظات ارزشمند را به یاد آورد، ولی با گذشت زمان عکس‌ها و خاطرات جدیدتری جایگزین آن‌ها شده‌اند.» او ادامه داد: «همیشه امیدوارید که آن‌ها برای نسل‌های آینده جالب باشند و شاید تعجب کنند که شما هم روزی جوان بوده‌اید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در بین لحظات نادری که در فیلم ضبط شده است، شاهدخت آن در حال خندیدن دیده می‌شود که جغجغه‌اش را کنار انداخته است و سعی دارد که سنگریزه‌های کنار دریاچه را بخورد.

از دختر رک و راست و حاضرجواب ملکه، در دو سالگی هنگام تعطیلات با ملکه در بالمورال عکس گرفته شده است. وقتی الیزابت ۱۰ ساله بود، مادر و دختر سلطنتی را می‌توان کنار هم هنگام لذت بردن از مسابقه اسب‌دوانی بدمینتون در گلاسترشر مشاهده کرد. زمانی که آن ۱۶ ساله بود، آن‌ها در عروسی مارکس همیلتون و ساشا فیلیپس شرکت کردند.

وقتی از ملکه الیزابت و آن در ۷ مه ۱۹۶۹ در سفری دولتی به اتریش درحالی‌که در هتل امپریال وین کنار هم ایستاده بودند عکسی گرفته شد، شباهت دیدنی آن به مادرش کاملا مورد توجه قرار گرفت.

شاهدخت آن هم مانند ملکه عاشق سگ‌ها بود. اغلب از او در دوران کودکی در کنار سگ‌های کورگی محبوب ملکه در دهه‌های ۵۰ و ۶۰ عکس گرفته‌اند.

دهه ۷۰ به بعد

هم‌زمان با بزرگ‌تر شدن شاهدخت آن، همراهی او با ملکه در تورهای سلطنتی‌اش آغاز شد.  در سال ۱۹۷۰، او به همراه الیزابت برای سفری دوماهه به نیوزیلند و استرالیا رفت.

شاهدخت و ملکه فقید بریتانیا علایق مشترکی در گذراندن اوقات فراغت داشتند، ازجمله عشق به اسب و فعالیت‌های فضای باز.  بعد از برنده شدن آن در آزمون سه روزه اسب در بورگلی در ۵ سپتامبر ۱۹۷۱، ملکه الیزابت با افتخار جایزه‌ آن را به دخترش تقدیم کرد.

«شاهدخت بی‌تجمل و عاشق فعالیت‌های فضای باز» اولین عضو خانواده سلطنتی بریتانیا شد که در المپیک شرکت کرد. طبق بیانیه‌ای که در تارنمای خانواده سلطنتی منتشر شد، او در بازی‌های المپیک ۱۹۷۶ مونترال، در مسابقه سه روزه سوارکاری، گودویل، اسب ملکه را راند.

وقتی شاهدخت آن در سال ۱۹۷۳ با همسر اول خود مارک فیلیپس، سوارکار المپیک، ازدواج کرد، مادرش با شادی کنار این زوج در پرتره رسمی سلطنتی ظاهر شد.

#FBF شاهدخت آن در حال تمرین با «گودویل» در برنامه سه روزه قبل از مسابقه در المپیک ۱۹۷۶.

- خانواده سلطنتی (@RoyalFamily) ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵

آن، اولین فرزند ملکه بود که خانواده تشکیل داد. در مراسم تاج‌گذاری پیتر، پسر آن و مارک، الیزابت در حال لبخند زدن به نوه‌اش که روی پای آن دراز کشیده، عکس‌ گرفته است.

ملکه الیزابت به «آن» لقب شاهدخت سلطنتی می‌دهد

الیزابت در سال ۱۹۸۷، اندکی پیش از تولد ۳۷ سالگی‌ شاهدخت آن، لقب شاهدخت سلطنتی را به او اهدا کرد. این عنوان معمولا برای دختر بزرگ پادشاه یا ملکه در نظر گرفته می‌شود و بالاترین عنوان افتخاری برای یک عضو زن خانواده سلطنتی است.

سالی فاجعه‌بار

این شاید ضعیف‌ترین نقطه سلطنت او بود، سالی پر از رسوایی و هیاهو در سلطنت که اکنون برای همیشه به‌عنوان سالی شناخته می‌شود که ملکه آن را آنوس هاریبیلیس یا سالی فاجعه‌بار (annus horribilis) نامید.

در سال ۱۹۹۲، شاهزاده چارلز (شاه چارلز کنونی) با همسرش شاهدخت دایانا دعوا داشت. دوک و دوشس یورک از هم جدا شدند، شاهدخت آن از همسرش طلاق گرفت، قلعه وینزر در آتش سوخت و خسارت زیادی متحمل شد و افکار عمومی مخالف خانواده سلطنتی شد.

ملکه با تصدیق این‌که سلطنت را نباید ورای انتقادها دانست، به‌طور جدی از مطبوعات و مردم خواستار شنیده شدن منصفانه‌تر را کرد و متعهد شد تا برای تغییر تلاش کند و درعین‌حال تداوم و ثبات این نهاد را حفظ نماید.

از ۲۰۰۲ تا امروز

شاهدخت سلطنتی هنگامی که این تصور عمومی ایجاد شد که الیزابت مادری بی‌مسئولیت است، به‌شدت از ملکه حمایت کرد.

دو دهه پیش در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی، شاهدخت با صراحت تاکید کرد که علیاحضرت عاشق فرزندانش است و به آن‌ها «مانند هر مادر دیگری» توجه می‌کند.

آن گفت: «من اصلا باور نمی‌کنم که مدرکی وجود داشته باشد که نشان دهد او بی‌توجه بوده است. باور کردن چنین چیزی قابل درک نیست.» او در ادامه گفت: «ما فرزندان او، ممکن است در کودکی خیلی متوقع نبوده باشیم، چرا که درک می‌کنیم او به‌عنوان ملکه با کارهایی که باید انجام می‌داده و سفرهایی که باید می‌رفته چه محدودیت‌های زمانی و چه مسئولیت‌هایی بر عهده  داشته است.»

«ولی باور ندارم که هیچ‌کدام از ما حتی برای لحظه‌ای فکر کرده باشیم که او مثل مادران دیگر به ما اهمیت نداده است.»

شاهدخت آن ‌که «سخت‌کوش‌ترین عضو خانواده سلطنتی» نامیده می‌شود، مانند مادر فقیدش پایبند به مقام خود، مشغول انجام وظایف سلطنتی خود و فعالیت‌ خیریه‌های مختلف است.

هم‌زمان با این‌که همه دنیا در بحبوحه قرنطینه‌های اجباری به دلیل کووید  در سال ۲۰۲۰ از ملاقات رودررو، به تماس‌های زوم و فیس‌تایم روی آورد، ویدیوی کوتاهی از شاهدخت آن به‌صورت آنلاین به اشتراک گذاشته شد که نشان می‌داد او تماس گرفتن ویدیویی را به ملکه آموزش می‌دهد.

این ویدیوی کوتاه بخشی از مستند آی‌تی‌وی (ITV) «آن: شاهدخت سلطنتی» بود که در سال ۲۰۲۰ به افتخار ۷۰ سالگی او منتشر شد.

شاهدخت آن در اولین تماس ویدیویی عمومی ملکه خطاب به او گفت: «آه، از وینزر صبحتان به خیر.»

الیزابت جواب داد: «صبح‌به‌خیر، خیلی خوشحالم که توانستم با شما تماس بگیرم.»

سپس آن از علیاحضرت پرسید: «می‌توانید همه را ببینید؟ باید شش نفر روی صفحه نمایشتان باشند.»

ملکه جواب داد: «بله خب به‌هرحال چهار نفر را می‌بینم.» بعد شاهدخت به شوخی گفت: «خب شما من را لازم ندارید، می‌دانید من چه شکلی هستم!»

خبر جدید: اولین دیدار پشت صحنه ویدیوهای سلطنتی

ببینید چطور شاهدخت آن سعی می‌کند به مادر پا به سن گذاشته‌اش تماس گرفتن با زوم را یاد بدهد.

اما مادر پا به سن گذاشته‌اش به‌هرحال ملکه است.

ویدیوی کوتاه بسیار زیبا از مستند فردا «آن: شاهدخت سلطنتی ۷۰ ساله» در برنامه آی‌تی‌وی (@itv) ساعت ۹ شب

pic.twitter.com/duHzozH2x5

- گریس شیپ (@chrisshipitv) ۲۸ ژوئیه ۲۰۲۰

بعد از انتشار این ویدیو در شبکه‌های اجتماعی، طرفداران سلطنت به سرعت شاهدخت را به خاطر شوخ‌طبعی‌اش تحسین کردند. چند نفر دیگر به ویدیو مذکور خندیدند و تجربه‌های خودشان را هنگام کمک کردن به اقوام مسن‌تر بازگو کردند که آن‌ها چطور در طول قرنطینه از پس این فناوری مدرن برآمده‌اند.

سال پس از آن، الیزابت و آن در بازدید از یک مرکز کودکان در فضای باز در گلاسکو عکس گرفتند.

در پی درگذشت ملکه در ۸ سپتامبر، بی‌بی‌سی ویدیویی را برای ادای احترام به الیزابت منتشر کرد که در آن فرزندان او حضور داشتند.

در طول این برنامه تاثیرگذار، شاهدخت سلطنتی، ملکه را مورد تجلیل قرار داد و گفت: «او همیشه ملکه بود، زیرا این برای همه ما واقعا مهم بود، ولی او همیشه مادر من بود و این‌گونه به یاد شما خواهد ماند.»

او همچنین گفت که تعریف مادرش از خدمت به ملت «یک عمر، به معنای واقعی کلمه شبانه‌روزی و ۳۶۵ روز در سال بود. چیزی نبود که هرگز بتوان آن را روشن و خاموش کرد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی