وزارت خارجه عراق سفیر جمهوری اسلامی در بغداد را احضار می‌کند

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیات هوایی به شمال عراق را با شلیک پنج موشک در روز چهارشنبه ادامه داد

 حمله هوایی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق در روز چهارشنبه بیش از ۹ کشته برجا گذاشت- SAFIN HAMED / AFP

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای گفت که بغداد برای اعتراض به اقدام جمهوری اسلامی ایران در بمباران مناطقی از اقلیم کردستان در شمال عراق، سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور را فورا احضار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزارت بهداشت اقلیم کردستان عراق، در حملات هوایی سپاه پاسداران به اقلیم کردستان عراق در روز چهارشنبه، بیش از ۹ نفر کشته و ۳۲ نفر مجروح شدند.

بیانیه وزارت خارجه عراق در روز چهارشنبه، پس از حمله هوایی نیروهای ایرانی به اقلیم کردستان صادر شده است. این بیانیه می‌گوید «سفیر ایران در بغداد فورا احضار می‌شود تا یادداشت شدیداللحن اعتراضی بغداد به دلیل عملیات بمباران به او تحویل داده شود.»

شبکه خبری العربیه به نقل از منابع کرد اعلام کرده است که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران عملیات هوایی به شمال عراق را با شلیک پنج موشک در روز چهارشنبه ادامه داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شبکه خبری روداو به نقل از حسین یزدان‌پناه، رهبر حزب آزادی کردستان، نوشت که حملات هوایی جمهوری اسلامی مقرهای احزاب کرد در اربیل را هدف قرار دادند.

روداو همچنین به نقل از احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق نوشت که حملات توپخانه‌ای و موشکی ایران به اقلیم کردستان «نقض حاکمیت عراق» است. او همچنین گفت که وزارت خارجه عراق «با این تهدید خطرناک به جدی‌ترین نحو واکنش دپلماتیک نشان خواهد داد.»

العربیه به نقل از فرماندار منطقه سیدخان در اقلیم کردستان عراق نوشته است که حملات ایران از روز شنبه گذشته آغاز شد و روستاها و مناطق استان اربیل هدف قرار گرفتند. او گفت که حملات روز چهارشنبه در مقایسه با روزهای قبل شدیدتر بودند.

در روزهای گذشته و به دنبال بروز تظاهرات اعتراضی سراسری در داخل ایران نیروهای جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران حملاتی را علیه اهدافی در کردستان عراق آغاز کردند.

مهسا امینی که کشته شدنش در زمانی که در بازداشت گشت ارشاد بود جرقه اعتراض‌های کنونی در ایران را روشن کرد، اهل سقز بود.

برخی رسانه‌های کردزبان گفته‌اند که هدف سپاه پاسداران از این حملات انتقام‌گیری از احزاب کرد است.

خبرگزاری‌های فارس و تسنیم هم نوشته‌اند سپاه با هدف «گوشمالی» گروه‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی اقدام به حمله موشکی و پهپادی و توپخانه‌ای به اقلیم کردستان عراق کرده است.

شماری از تحلیلگران می‌گویند که حملات سپاه به مقرها احزاب کرد در کردستان عراق تلاش جمهوری اسلامی برای انحراف افکار عمومی از اعتراضات و تحریک نیروهای کرد به واکنش است.