اعلام جنگ سپاه پاسداران علیه مخالفان حکومت در کردستان عراق

فرمانده نیروی زمینی سپاه از ساکنان شمال عراق خواست از مقرهای «تروریست‌ها» فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آن‌ها نشود

پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران- روح‌اله وحدتی/ ایسنا

پاسدار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران، علیه گروه‌های مخالف حکومت ایران که در شمال عراق ساکن هستند، اعلام جنگ کرد. او از ساکنان اقلیم شمال عراق خواست از مقر «تروریست‌ها» فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آنان نشود. پاکپور ادعا کرد که «گروهک‌های تروریستی و مسلح» از اقلیم شمال عراق برای «ایجاد ناامنی» در مناطق مرزی ایران «سوء‌استفاده» می‌کنند. فرمانده نیروی زمینی سپاه با بیان این که «این وضعیت برای ما قابل‌تحمل نیست»، گفت: «پاسخ‌های لازم را به تروریست‌ها خواهیم داد.»

در آن‌سوی مرزهای غربی ایران، در کردستان عراق بیش از ۳۰ هزار پناهجوی کرد ایرانی ساکن هستند که به دلیل مخالفت با نظام جمهوری اسلامی امکان بازگشت به کشور خود را ندارند و در شرایط سختی زندگی می‌کنند. با این حال، جمهوری اسلامی ایران با بهانه‌هایی مختلف در صدد دور کردن آنان از مرزهای ایران است و ادعا می‌کند که گروه‌های کرد مخالف آن، اقدام‌های نظامی خود را علیه ایران، در عراق از سر گرفته‌اند. پاکپور پیش‌تر نیز مدعی شده بود که دولت عراق مرزهای غربی ایران را رها کرده است و جمهوری اسلامی ایران در مرزها با «عناصر غیردولتی» طرف است.

در مرداد ۱۴۰۰ نیز علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در دیدار با فواد حسین، وزیر خارجه عراق، از بغداد خواست که کردهای ایرانی مقیم کردستان را از آن کشور اخراج کند. او حتی تهدید کرد که در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران اقدام پیشگیرانه علیه آنان انجام خواهد داد.

گفته‌های امروز فرمانده نیروی زمینی سپاه درباره عملیات نظامی علیه مخالفان جمهوری اسلامی ایران در شمال عراق، نشان می‌دهد که تهران قصد دارد تهدید خود را عملی کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمد پاکپور در حالی مدعی تحرکات نظامی از سوی «گروهک‌های تروریستی مسلح» شده است که پیش‌تر مصطفی هجری، دبیرکل کنونی حزب دموکرات  کردستان ایران، اعلام کرده بود که نیروهای نظامی خود را در راستای «تاکتیک دفاعی» افزایش داده است. حضور نیروهای حزب دموکرات و پژاک در مرزهای غربی ایران، گاهی نیز به درگیری میان نیروهای سپاه با این گروه‌ها ختم شده است.

فرمانده نیروی زمینی سپاه در جریان بازدید از یگان‌ها و قرارگاه‌های مرزی در آن منطقه، گفت: «سال‌ها است که گروه‌های تروریستی و ضدانقلاب وابسته به استکبار جهانی و سرویس‌های جاسوسی بیگانه، از جغرافیای اقلیم شمال عراق برای برهم زدن امنیت و آرامش مناطق مرزی جمهوری اسلامی ایران و ایجاد اذیت و آزار برای مردم ساکن در این مناطق استفاده می‌کنند و در این خصوص به دولت عراق و مسئولان اقلیم شمال این کشور تذکرات لازم داده شده است.»

او با بیان این که دولت عراق و اقلیم کردستان نباید به «تروریست‌ها» اجازه بدهند در آن سرزمین «مقر» برپا کنند، گفت: «با توجه به وضعیت منطقه و احتمال پاسخ قاطع، کوبنده و پشیمان کننده جمهوری اسلامی ایران به گروهک‌های تروریستی وابسته به دشمنان قسم‌خورده انقلاب و نظام اسلامی که در اقلیم شمال عراق لانه کرده‌اند، از ساکنان این مناطق درخواست می‌کنیم از مقرهای تروریست‌ها فاصله بگیرند تا آسیبی متوجه آن‌ها نشود.»

جمهوری اسلامی ایران در سال‌های جنگ ایران و عراق نیز با ایجاد پدیده «کُردهراسی»، کوشید نگاه مردم ایران را به مخالفان حکومت در مناطق غربی تغییر دهد. عبدالرحمن قاسملو، نخستین دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران در دوران پس از انقلاب ۵۷، وقتی پای میز مذاکره با نمایندگان جمهوری اسلامی در اتریش نشسته بود، ترور شد. صادق شرفکندی، دومین دبیرکل حزب دموکرات کردستان ایران نیز در رستوران معروف میکونوس برلین، همراه با چند تن دیگر از رهبران آن حزب ترور شد. اگرچه هیچ‌گاه جمهوری اسلامی ایران مسئولیت مستقیم آن ترورها را بر عهده نگرفت، اما دادگاه برلین پس از بررسی پرونده، حکم جلب بین‌المللی علیه علی فلاحیان، وزیر وقت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، صادر کرد.