وزیر ارتباطات: از امروز زیرساخت پلتفرم‌های داخلی تقویت می‌شود

عیسی زارع‌پور: تشخیص اینکه فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از جمله اینستاگرام دائمی است یا موقت، به عهده ما نیست

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد:‌ «برخی پلتفرم‌های بعضا آمریکایی بستری برای اغتشاشات شده بودند که محدودیت‌هایی بر آن‌ها اعمال شده است. تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند و در صورت صلاحدید مراجع ذیصلاح، مجددا محدودیت آن‌ها برداشته می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، او در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه ششم مهر) هیات دولت، در گفتگو با خبرنگاران، درباره مطرح شدن فیلترینگ همیشگی اینستاگرام، گفت: «شورای عالی فضای مجازی در این مدت جلسه‌ای نداشته است که بخواهد درباره اینستاگرام نظری ارائه دهد. مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه وزارت ارتباطات نیست. ما به نوبه خودمان تلاش می‌کنیم مردم برای ارتباط و کارهای عادی خود کمترین مشکل را داشته باشند.»

گفته‌های او در شرایطی است که در روزهای گذشته قطع سراسری اینترنت در ایران مشکلات بسیاری را برای زندگی روزانه شهروندان ایجاد کرده است. در شرایطی که بسیاری از کلاس‌های درسی آنلاین شده‌اند و بسیاری از مشاغل، عمده فعالیتشان را در شبکه‌هایی مانند اینستاگرام انجام می‌دهند، ترس حکومت از انتشار تصاویر و اخباری که در جریان خیزش اخیر مردم ایران می‌گذرد، سبب شده دسترسی به اینترنت با محدودیت مواجه شود.

وزیر ارتباطات با ادعای این که «در روزهای گذشته محتوایی که در تمام جهان انتشار آن‌ ممنوع است، در این پلتفرم‌ها منتشر شد» گفت: «در این شرایط طبیعی است که محدودیت‌هایی اعمال شود. من به عنوان یک کارشناس توصیه می‌کنم که مردم کسب و کارشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی ایران نیست، برنامه‌ریزی نکنند.»

پیش از این نیز خبرگزاری فارس، ارگان رسانه‌ای وابسته به سپاه پاسداران، با راه‌اندازی کارزاری در مخالفت با اینستاگرام، به صاحبان کسب‌‌وکارهای مجازی که در این شبکه اجتماعی فعالیت می‌کنند، توصیه کرده بود که به «سکوهای داخلی» مانند سلام، شیپور، دیجی‌کالا، روبیکا و سایر پلتفرم‌های داخلی کوچ کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق ادعای این خبرگزاری، پلتفرهای داخلی «امکانات خوبی» دارند اما چون امکانات آن‌ها معرفی نشده‌ است، کسب‌وکارهای آنلاین به اینستاگرام وابسته شده‌اند.

با این حال، روزنامه آرمان امروز، در گزارشی که روز چهارشنبه ششم مهر منتشر شد، به بیکاری ۹ میلیون کاربر بر اثر فیلترینگ دائمی اینستاگرام خبر داد. این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «از ۳۱ شهريور امسال و با تصميم شورای امنيت کشور دسترسی بسياری از مردم به اينستاگرام و واتس‌آپ محدود شد. اين اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ميليون‌ها نفر در کشور از طريق اين پلتفرم امرار معاش می‌کنند و مراودات اجتماعی بسياری وابسته به اينستاگرام و واتس‌آپ است. بر اساس گزارش‌های رسمی سازمان تجارت ديجيتال ايران فيلترينگ اين شبکه اجتماعی باعث لطمه سنگين به زندگی بين سه تا ۹ ميليون ايرانی شده است. ۴۵۰ هزار صفحه فعال فروشگاهی در اينستاگرام با فيلترينگ اخیر دچار دردسر شدند و يک ميليون نفر به صورت مستقيم و سه ميليون نفر به تبع اين موضوع، درآمدهای اينستاگرامی‌شان به چالش افتاده است.»

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در بخش دیگری از گفته‌هایش با خبرنگاران اعلام کرد: «از امروز همکاران ما در وزارت ارتباطات درحال تلاشند که زیرساخت پلتفرم‌های داخلی تقویت شود و مردم در استفاده از این پلتفرم‌ها کمترین مشکل را داشته باشند. پلتفرم های داخلی در این مدت با یک حجم زیادی از درخواست ها مواجه شدند که موجب کندی شد.»

زارع‌پور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد امکان دسترسی کاربران به اینترنت ماهواره‌ای از سوی آمریکا، بدون اشاره به این که چنین اقدامی ممکن است یا نه، اظهار داشت: «اگر هر اپراتور اینترنت ماهواره‌ای بر اساس قواعد بین‌المللی ماهواره‌ای بخواهد قوانین سرزمینی یک کشور را به رسمیت بشناسد، ما دستش را به گرمی می‌فشاریم زیرا هموطنانی که در مناطق کوهستانی ساکن هستند، به اینترنت دسترسی ندارند اما اهداف آمریکایی‌ها در فراهم کردن ماهواره‌ای برای ایران روشن است.»

روز یکشنبه سوم مهر، کریم سجادپور، کارشناس ارشد موسسه کارنگی، در توییتر اعلام کرد که با ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان و چهره صنعت فناوری، در مورد احتمال استفاده از اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در ایران صحبت کرده است.

ماسک به سجادپور گفت: «استارلینک اکنون در ایران فعال شده است. استفاده از آن نیاز به ورود سخت‌افزار ترمینال به داخل کشور دارد که لابد دولت ایران پشتیبان چنین چیزی نخواهد بود؛ اما اگر کسی بتواند این ترمینال‌ها را وارد کشور کند، کار خواهند کرد.»