ابراهیم رئیسی «اقتدار نظام» را به رخ نسل جوان کشید

محسن هاشمی می‌گوید برخی مسئولان نظام هنوز اعتراض‌ها را جدی نگرفته‌اند

درحالی‌که دومین هفته اعتراض‌های سراسری مردم ایران هم رو به پایان است و بسیاری از دانشگاهیان، فرهنگیان، اصناف و کسبه به اعتصاب‌های عمومی پیوسته‌اند، ابراهیم رئیسی بار دیگر اعتراض‌های عمومی را به «دشمن» نسبت داد و مدعی شد که «فتنه‌انگیزی‌ها» به دلیل احساس خطر از «اقتدار نظام» است.

ابراهیم رئیسی، روز چهارشنبه ۶ مهرماه، در جلسه هیئت دولت، معترضان را نیز به‌طور تلویحی تهدید کرد و گفت: «باید اقتدار افتخارآمیز نظام را به رخ کشید تا هم دشمن به عظمت آن اعتراف کند و هم نسل جدید به ابعاد آن آگاه شود.»

رئیس دولت سیزدهم که پیش‌تر نیز مردم معترض را «اغتشاشگر» نامیده بود در سخنان روز چهارشنبه خود به حمایت گسترده چهره‌های مشهور از مردم معترض و ریزش بی‌سابقه حامیان حکومت اشاره‌ای نکرد و با طرح این ادعا که مراسم اربعین «با کیفیت‌تر از سال‌های گذشته» برگزار شد، از مسئولان دولت خواست برای مراسم اربعین سال آینده از هم‌اکنون برنامه‌ریزی کنند.

روز چهارشنبه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز به اعتراض‌ها واکنش نشان داد. او با اذعان بر اینکه مردم از اداره جامعه حذف شده‌اند، گفت: «گرفتار کسانی شده‌ایم که برای انقلاب یک سیلی نخورده‌اند، درد نکشیده‌اند و کاری نکرده‌اند و فقط هوار کشیده‌اند. این در حالی است که ما میدان را خالی کرده و کنار کشیده‌ایم.»

قالیباف که پیش‌تر مدعی شده بود اعتراض‌های مردمی «توطئه خارجی» است در سخنان روز چهارشنبه خود نیز به‌طور تلویحی به خواسته مردم برای عبور از جمهوری اسلامی پاسخ داد و گفت: «در نسل ما بازنشستگی معنایی ندارد و تا زنده هستیم رزمنده هستیم و می‌دانیم که در کار ما نشد وجود ندارد، بنابراین سختی‌ها نباید ما را از راهمان دور کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنان مقام‌های ارشد حکومت ایران آشکار می‌کند که آنان خطر اعتراض‌های مردمی را دریافته‌اند و احساس خطر کرده‌اند، هرچند با انتخاب تاکتیک همیشگی انکار می‌کوشند، اعتراض‌های سراسری را بی‌اهمیت جلوه دهند یا آن را به «عوامل خارجی» منتسب کنند.

محسن هاشمی، رئیس سابق شورای شهر تهران، در گفت‌وگو با روزنامه شرق اهمیت اعتراض‌ها را گوشزد کرد و گفت که «بخشی از مسئولان هنوز اعتراضات را جدی نگرفته‌اند».

او با اشاره تلویحی به شعارهای مردم علیه علی خامنه‌ای در خیابان‌ها افزود: «️اگر مسئولان، مسئولیت بپذیرند و پاسخ‌گو باشند، تراکم نارضایتی‌ها و شعارها به‌ سوی سطوح بالای نظام متمرکز نمی‌شود.»

فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی در ادامه تاکید کرد که اگرچه برخی می‌خواهند «در سناریوهایی این اعتراضات را به توطئه‌های پیچیده خارجی مرتبط کنند، اما هنوز دلیل و مستندی دراین‌باره ارائه نشده است.»

فیلتر دو برنامه پرطرفدار اینستاگرام و واتس‌آپ در ایران به دنبال اعتراض‌های اخیر، موج نگرانی مقام‌های حکومت را آشکار می‌کند؛ خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران طی روزهای گذشته کارزار فیلتر دائمی اینستاگرام راه انداخت و عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز روز چهارشنبه آب پاکی را روی دست کسب‌وکارهای آنلاین ریخت و گفت: «مردم کسب و کار خودشان را بر محیطی که پایبند قانون جمهوری اسلامی نیست، برنامه‌ریزی نکنند.»

او پلتفرم‌هایی را که فیلتر شده‌اند به آمریکا منتسب کرد و مدعی شد که آن‌ها بستری برای «اغتشاشات» شده بودند.

زارع‌‌پور در ادامه نیز گفت: «تا وقتی این پلتفرم‌ها موجب آسیب به کشور شود، محدودیت آن‌ها ادامه پیدا می‌کند و در صورت صلاحدید مراجع ذیصلاح، مجددا محدودیت آن‌ها برداشته می‌شود و مرجع رسیدگی به این مطلب وزارت ارتباطات نیست.»

دومین هفته اعتراض‌های سراسری مردم ایران که پس از قتل مهسا (ژینا) امینی در بازداشتگاه پلیس امنیت اخلاقی آغاز شد، رو به پایان است. در این مدت تعدادی از معترضان کشته و صدها نفر در شهرهای مختلف بازداشت شده‌اند.

روز چهارشنبه، محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در بخشنامه‌ای به دادستان‌های سراسر کشور، به آنان دستور که از دادگاه برای افرادی که به گفته او «سرکردگان و سردستگان اتفاقات اخیر» بودند، «اشد مجازات» درخواست کنند. او همچنین دستور داد دانشجویانی که در بر هم زدن امنیت عمومی نقش داشتند، بازداشت موقت باشند.

با وجود موج دستگیری‌ها و برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم، کبری خزعلی، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده، ادعای «مناسب» بودن شرایط زنان بازداشتی را مطرح کرد و گفت که آنان سالن ورزشی هم دارند.

این در حالی است که یلدا معیری، خبرنگار و عکاس که در اعتراض‌های تهران بازداشت شد، در یک فایل صوتی از داخل زندان قرچک ورامین افشا کرد که زندانیان «شرایط بسیار بدی» دارند و بیش از ۱۰۰ نفر را در سالن ورزشی بدون امکانات و تهویه ریخته‌اند.