سازمان ملل: برای مقابله با گرسنگی در افغانستان، به ۱.۱ میلیارد دلار نیاز داریم

«میلیون‌ها خانواده در افغانستان برای کنار آمدن با زمستان سختی که در پیش است، هیچ راهی ندارند»

برنامه جهانی غذا: زمستان گذشته، به مدد کمک‌های بشردوستانه توانستیم تا فاجعه گرسنگی در افغانستان جلوگیری کنیم- 

WAKIL KOHSAR / AFP

برنامه جهانی غذا روز دوشنبه، چهارم مهرماه (۲۵ سپتامبر)، در بیانیه‌ای، درباره زمستان سرد و توام با گرسنگی شدید در افغانستان هشدار داد. این سازمان اعلام کرد که برای تامین غذا برای دست‌کم ۱۸ میلیون نفر از جمعیت افغانستان که با ناامنی شدید غذایی مواجه‌اند، به ۱.۱ میلیارد دلار کمک بشردوستانه نیاز است.

برنامه جهانی غذا در بیانیه اخیر خود اعلام کرد: «در حال حاضر، تنها سد میان مردم افغانستان و قحطی کامل، برنامه جهانی غذا است و این سد فقط با سخاوت اهداکنندگان کمک‌های بشردوستانه می‌تواند پابرجا بماند.»

این سازمان خاطر نشان کرد که اینک میلیون‌ها خانواده افغان برای کنار آمدن با زمستان سختی که در پیش رو است، هیچ راهی ندارند. به گزارش این سازمان، دست‌کم شش میلیون نفر در افغانستان در معرض قحطی شدید قرار دارند.

سازمان جهانی غذا از کشورهای اهداکننده کمک خواست به‌منظور تامین غذا، هرچه سریع‌تر کمک‌های بشردوستانه بیشتری به افغانستان اهدا کنند تا پیش از آغاز فصل سرما و بسته شدن راه‌های مناطق دوردست به دلیل بارش برف، مواد غذایی به این مناطق فرستاده شوند.

این سازمان اعلام کرد: «علاوه بر کمک اخیر ۱۷۲ میلیون دلاری آمریکا برای آماده‌سازی ۱۵۰ هزار تن غذا برای زمستان در افغانستان، به‌منظور مقابله با بحران گرسنگی و خطر قحطی در زمستان پیش رو باید حدود ۱.۱ میلیارد دلار دیگر اهدا شود.»

سازمان جهانی غذا خشکسالی شدید، وقوع سیل و زلزله‌های هولناک و همچنین محروم شدن زنان از اشتغال را از دلایل عمده تشدید گرسنگی در افغانستان عنوان کرد. هم‌زمان با وقوع خشکسالی شدید در سال جاری و سپس سرازیر شدن سیل‌های ویرانگر که به از بین رفتن بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی منجر شد، محدودیت‌هایی که طالبان برای اشتغال و به ویژه کار کردن  زنان، وضع کرده‌اند، بالا رفتن نرخ فقر و گرسنگی در افغانستان را در پی داشته است.

در همین حال، وقوع سیل در پاکستان که بخش بزرگی از مواد غذایی افغانستان از طریق این کشور تامین می‌شود و افزایش جهانی نرخ موادغذایی تحت تاثیر جنگ اوکراین بر وضعیت معیشتی در افغانستان تاثیر شدیدی گذاشته و به گسترش دامنه گرسنگی در این کشور منجر شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در یک سال گذشته و پس از تسلط طالبان بر افغانستان، نزدیک به دو میلیارد دلار کمک‌های بشردوستانه جامعه جهانی به افغانستان سرازیر شد که دست‌کم ۱.۱ میلیارد دلار آن را ایالات متحده آمریکا پرداخت کرد. با این حال، به دلیل نبود زیرساخت‌ها و نیز محدودیت‌های اجتماعی که طالبان گذاشته‌اند، این کمک‌ها نتوانستند برای تامین معیشت پایدار در افغانستان صرف شوند.

با این حال، وزارت خارجه ایالت متحده آمریکا روز جمعه، اول مهر، اعلام کرد که این کشور ۳۲۷ میلیون دلار از طریق آژانس‌های سازمان ملل متحد و سازمان توسعه‌ ایالات متحده برای افغانستان کمک می‌کند. قرار است این کمک نیز در بخش رسیدگی به مهاجران افغان، تامین غذا، دارو، مراقبت‌های پزشکی به‌ویژه برای مادران باردار و حمایت از زنان و دختران، هزینه شود.

بیشتر از جهان