هشدار برنامه جهانی غذا: بدترین بحران بشری در افغانستان

خشکسالی مداوم، بحران همه‌گیری کرونا و فروپاشی نظام، به افزایش سریع شمار گرسنگان در افغانستان انجامیده است

برنامه جهانی غذای سازمان ملل در گزارش جدیدی که امروز (دوشنبه ۲۵ اکتبر) منتشر شده است، هشدار داد که افغانستان ممکن است بدترین بحران بشری جهان را تجربه کند. در گزارش این نهاد آمده است که طبق برآورد سازمان ملل، ۲۲.۸ میلیون نفر در افغانستان در آستانه زمستان با گرسنگی شدید روبه‌رو هستند و ۸.۷ میلیون نفر نیز در شرایط اضطراری قرار دارند. در این گزارش، نیاز افغانستان به دریافت کمک‌های بشری، ضروری‌تر از کشورهای سودان جنوبی، سومالی، یمن و اتیوپی عنوان شده است.

در گزارش برنامه جهانی غذا آمده است: «نمی‌توانیم اجازه دهیم که در افغانستان فاجعه‌ای جمعی رخ دهد. جامعه بین‌المللی باید از تبدیل بحران به فاجعه جلوگیری کند.»

در ادامه گزارش آمده است: «پیش‌تر نیزهمه چیز ناامید کننده بود، و اکنون خشکسالی مداوم، افزایش آوارگی، سقوط خدمات عمومی، و بحران اقتصادی عمیق، کل کشور را به سوی پرتگاه سوق داده است.»

از دست دادن مشاغل، کمبود پول نقد و افزایش قیمت‌ها، بحران انسانی را در افغانستان به اوج خود رسانده است و این وضعیت، طبقه‌بندی جدیدی از میزان گرسنگی و فقر ایجاد کرده است. براساس این گزارش، برای نخستین‌بار، ساکنان شهرها به میزانی مشابه با جوامع روستایی، از ناامنی غذایی رنج می‌برند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ادامه آن گزارش، به نقل از ژان مارتین بائر، متخصص امنیت غذایی در برنامه جهانی غذا، آمده است: «کودکان و افراد مسن در معرض خطر ویژه‌ای هستند. یک میلیون کودک در معرض خطر سوء‌تغذیه حاد و شدید هستند و دو میلیون کودک دیگر نیز در معرض خطر سوء‌تغذیه متوسط قرار دارند. علاوه بر این، هفتصدهزار زن باردار یا شیرده نیز نیاز به حمایت دارند.»

ژان مارتین بائر گفته است که برای جلوگیری  از مرگ ومیر گروه‌های در معرض خطر، باید همه دست به دست هم دهند و اگر این کار صورت نگیرد، مردم بهای آن را خواهند پرداخت.

به گفته بائر، در یک ماه گذشته برنامه جهانی غذا در افغانستان توانست چهار میلیون نفر را تغذیه کند، اما بودجه فعلی این سازمان برای تغذیه بیش از چهارده میلیون نفری که از ناامنی شدید مواد غذایی رنج می‌برند، مانند قطره‌ای در اقیانوس است. برنامه جهانی غذا خواهان پانصد میلیون دلار است تا در زمستان پیش ‌رو با تهیه مواد غذایی برای خانواده‌ها و گروهای در معرض خطر، از وقوع فاجعه انسانی در افغانستان جلوگیری کند.

خشکسالی مداوم، بحران همه‌گیری کرونا و در پی آن، فروپاشی نظام، به افزایش سریع شمار گرسنگان در افغانستان انجامید.  در گزارش برنامه جهانی غذا آمده است که بخش زیادی از افرادی که اکنون نیازمند دریافت کمک شده‌اند، از جمله کسانی هستند که قبلاً از امنیت غذایی برخوردار بودند؛ مردمی که در مناطق شهری زندگی می‌کردند و بخشی از طبقه متوسط افغانستان بودند. این افراد اکنون به دلیل فروپاشی دولت، بحران عمیق اقتصادی، خالی بودن ذخایر بانک‌ها و دریافت نکردن حقوق ماهانه، به کمک غذایی نیاز دارند.