برگزاری مراسم خاکسپاری شینزو آبه با حضور رهبران جهان

بیش از پنج هزار نفر از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در این مراسم تشیع دولتی که هزینه آن بالغ بر ۱۲ میلیون دلار پیش‌بینی می‌شود، شرکت می‌کنند

مراسم خاکسپاری دولتی در ژاپن به‌ندرت برگزار می‌شود و معمولا خاص اعضای خاندان امپراتوری است - AFP

با وجود اعتراض‌های گسترده در سراسر ژاپن، دولت این کشور آماده می‌شود تا در روز سه‌شنبه، مراسم خاکسپاری دولتی را با بودجه مالیات‌دهندگان، برای شینزو آبه، باسابقه‌ترین نخست‌وزیر این کشور، برگزار کند.  

بیش از پنج هزار نفر از جمله کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، در این مراسم تشیع دولتی که هزینه آن بالغ بر ۱۲ میلیون دلار (۱۱ میلیون پوند) پیش‌بینی می‌شود، شرکت خواهند کرد.

نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، که هفته گذشته نتوانست در مراسم خاکسپاری ملکه الیزابت دوم شرکت کند، برای حضور در مراسم آبه به پایتخت ژاپن خواهد آمد. آنتونی آلبانیز، نخست‌وزیر استرالیا، نیز به همراه سه تن از اسلاف خود برای ادای احترام به آبه به توکیو خواهند آمد.

از زمان اعلام برگزاری این مراسم، مردم و مخالفان از دولت فومیو کیشیدا به دلیل صرف مقدار زیادی از پول مالیات‌دهندگان برای میزبانی از مقام‌های عالیرتبه خارجی در مراسم تشییع به‌شدت انتقاد کرده‌اند.

روز دوشنبه، نزدیک به ۱۰ هزار معترض به خیابان‌های توکیو آمدند و خواستار لغو این مراسم شدند. هفته گذشته، مردی ۷۰ ساله برای ابراز مخالفت با این مراسم در نزدیکی دفتر نخست‌وزیری در پایتخت خودسوزی کرد.

مراسم خاکسپاری دولتی در ژاپن به‌ندرت برگزار می‌شود و معمولا خاص اعضای خاندان امپراتوری است. آخرین سیاستمداری که این افتخار به او اعطا شد، شیگه‌رو یوشیدا، نخست‌وزیر سابق، در سال ۱۹۶۷ بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق نظرسنجی‌های اخیر، اکثر مردم ژاپن از هزینه‌های مربوط به مراسم خاکسپاری دولتی ناراضی‌اند و عده‌ای نیز به دلیل سیاست تفرقه‌انگیز آبه با آن مخالفت کردند.

با این حال، رویداد روز سه‌شنبه بازی سیاسی نخست‌وزیر کیشیدا برای تقویت روابط دیپلماتیک او با متحدانش در میانه کاهش شدید حمایت عمومی در داخل و افزایش تنش‌های امنیتی با همسایگان، چین و کره شمالی، تلقی می‌شود.

آبه باسابقه‌ترین نخست‌وزیر این کشور و رئیس‌ سابق حزب حاکم لیبرال دموکرات (ال‌پی‌دی)، ۸ ژوییه، هنگام سخنرانی در کارزار انتخاباتی، ترور شد.

تتسویا یاماگامی، مظنون شلیک به آبه، از رابطه بین نخست‌وزیر سابق و کلیسای وحدت- گروهی مذهبی در کره جنوبی- صحبت کرد.   

کلیسای وحدت از دهه ۱۹۸۰ متهم است که افراد را به صورت غیراخلاقی به خدمت می‌گیرد و با شست‌و‌شوی مغزی، آن‌ها را به اعطای کمک‌های بزرگ مالی وامی‌دارد و یاماگامی ادعا می‌کرد این امر به تنگدستی خانواده‌ او منجر شده است.  

چرا مردم تا این حد با مراسم خاکسپاری مخالف‌اند؟

این مخالفت عمدتا به دلیل افشای خبر ارتباط ادعایی آبه و حزبش با کلیسای وحدت، که بعد از کشته شدن او به شکل گسترده‌ای منتشر شد، شدت یافت.

به گفته پلیس، فرد مظنون به تیراندازی ادعا کرد که این کلیسا خانواده‌اش را تهیدست کرده است.

از آن زمان، پژوهش‌های ال‌دی‌پی نشان داد که ۱۷۹ تن از ۳۷۹ قانون‌گذار این حزب تا حدودی با این کلیسا تعامل داشته‌اند.

چه کسانی قرار است در مراسم خاکسپاری آبه شرکت کنند؟

پیش‌بینی می‌شود بیش از پنج هزار مهمان در این مراسم حضور یابند.

در میان مقام‌های عالیرتبه خارجی که حضورشان در مراسم تشییع دولتی اعلام شده است، نام کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، ترزا می، نخست‌وزیر سابق بریتانیا، و نیکلا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه، به چشم می‌خورد.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، قرار بود در مراسم خاکسپاری شرکت کند. اما با مشخص شدن میزان خسارت ناشی از طوفان فیونا، سفرش به ژاپن را لغو کرد.

مودی از هند و آلبانیز، همتای استرالیایی او، در چارچوب رهبران «چهارگانه» امنیتی در مراسم حضور خواهند یافت. این چهارگانه شامل ژاپن، ایالات متحده آمریکا، استرالیا و هند است که به ابتکار آبه برای مقابله با چین راه‌اندازی شد.  

از کشورهای همسایه، هان داک سو، نخست‌وزیر کره جنوبی، قرار است در این مراسم شرکت کند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به این مراسم نخواهد آمد، چون ژاپن به دلیل حمله روسیه به اوکراین تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال کرد.

«دیپلماسی مراسم تشییع»

نخست‌وزیر ژاپن احتمالا ظرف چند روز آینده در مهمانسرای دولتی [کاخ] آکاساکا در توکیو، در مراسمی که آن را «دیپلماسی مراسم تشیع» نامیده است، با حدود ۴۰ تن از مقام‌های خارجی گفت‌وگو خواهد کرد.

او پیش از این با معاون رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا، نگوین خوان فوک، رئیس‌جمهوری ویتنام، سارا دوترته، معاون رئیس‌جمهوری فیلیپین و حدود ۱۰ شخصیت عالیرتبه خارجی دیگر دیدار کرده است.

کیشیدا به هریس گفت که آبه از «قلب و روح» خود برای تقویت روابط بین دو کشور مایه گذاشت و «وظیفه» او است که دنباله‌رو چشم‌انداز آبه باشد.

او قرار است روز سه‌شنبه با نخست‌وزیران هند و استرالیا گفت‌وگو کند.

نخست‌وزیر فومیو کیشیدا درباره این مراسم خاکسپاری چه گفت؟

کیشیدا [از مردم] عذرخواهی کرده و متعهد شده است که با درخواست از قانون‌گذاران ال‌دی‌پی برای قطع ارتباط با کلیسای وحدت، اعتماد عمومی را جلب کند. او اذعان کرد که این مراسم حمایت گسترده مردمی را نخواهد داشت، با این حال بارها تصمیمش را توجیه کرد.

او از کمک‌های داخلی و دیپلماتیک آبه و نیز میراث دوران طولانی زمامداری‌ او به منزله دلایل ضرورت برگزاری مراسم تشییع یاد کرد.

لفاظی‌های ملی‌گرایانه و سیاست دفاعی نیرومند آبه در طول دو دوره ریاست‌جمهوری‌اش از ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷ و از ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۰ خشم بسیاری از ژاپنی‌ها را از هرگونه تغییر در قانون اساسی صلح‌طلبانه این کشور که بعد از جنگ جهانی دوم تنظیم شده بود، برانگیخت.

این مراسم چه مواردی را دربرمی‌گیرد؟

انتظار می‌رود که این مراسم یادبود یک ساعت و نیم ادامه یابد.

حاضران بعد از ورود به سالن، به سخنرانی هیروکازو ماتسونو، معاون کمیته مراسم تشییع گوش می‌دهند. سپس لحظه‌ای سکوت می‌کنند و بعد برای شنیدن سرود ملی از جا برمی‌خیزند.

این مراسم با سخنرانی‌های تجلیل، مشایعت پیکر آبه و نثار تاج‌ گل‌های یادبود ادامه می‌یابد.

مراسم تشییع کی و کجا برگزار می‌شود؟

این مراسم ساعت ۲ بعدازظهر روز سه‌شنبه در نیپون بودوکان در مرکز توکیو برگزار می‌شود.

© The Independent

بیشتر از جهان