چهره‌های معترض ورزش تهدید می‌شوند

جملات کلیدی علی کریمی و سردار آزمون: فدای سر مردم، فدای یک تار موی زنان

ستاره این ‌روزهای ایران، جوانان ناشناس در خیابان‌های ایران‌اند که برای رویای آزادی می‌جنگند. چهره‌های شناخته‌شده اگر با مردم همدلی و همراهی دارند، پایبندی به مسئولیت شخصی خود را نشان می‌دهند. جنبش را مردم در کوچه و خیابان زنده نگه می‌دارند و جان پای خواسته‌ خود گذاشته‌اند.

از تهدید توقیف اموال علی کریمی تا این پیش‌بینی که بازیکنی در قواره سردار آزمون در آستانه جام جهانی از تیم ملی خط می‌خورد، جزو دلهره‌هایی است برای ورزشکاران شناخته‌شده‌ای که می‌خواهند با بدیهی‌ترین رفتار، حامی جنبش اعتراضی مردم ایران پس از قتل مهسا امینی باشند.

علی کریمی، از نامدارترین و موفق‌ترین چهره‌های تاریخ فوتبال ایران، در یک هفته اخیر بی‌پروا در کنار جنبش مردم بوده و خطرات این ایستادگی را پذیرفته است، چنانکه نوشت، اگر خانه‌ای را که با سال‌ها زحمت ساخته است از او بگیرند، فدای سر مردم. سردار آزمون نیز نوشت که خط خوردنش از تیم ملی فدای یک تار موی دختران ایران، اما ساعتی بعد از انتشار آن یادداشت، اینستاگرامش بسته شد و پس از بازگشودن صفحه‌اش، اثری از «استوری‌ها» نبود.

تهدیدها باعث حذف این یادداشت‌ها می‌شوند. پیش از این، وریا غفوری، کاپیتان سابق استقلال، نیز مجبور به حذف یادداشت‌های اعتراضی‌اش شد و سپس حساب کاربری خود را در اینستاگرام بست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حذف «استوری» با تهدید، یا بستن حساب کاربری چهره‌های شناخته‌شده، روش عادی حکومت برای کاهش صدای بلند اعتراض مردم است. اما فراتر از هر چهره مشهوری، ستاره اصلی مردمانی‌اند که جنبش اعتراضی را ساخته‌اند و پای آن می‌ایستند تا فریادشان شنیده شود.

توقع عمومی از ورزشکاران این است که همراه مردم باشند. این همراهی را بسیاری از دوستداران فوتبال در روز بازی ایران - اروگوئه در اتریش توقع داشتند، اما به بازیکنان تیم ملی دستور داده شده بود که در جریان بازی و پس از آن، در صفحات شبکه‌های اجتماعی، واکنشی به جریان جاری در خیابان‌های ایران نداشته باشند. سردار آزمون به این نکته اشاره کرد که قوانین تیم ملی اجازه نمی‌داد که آن‌ها در روزهای اردو واکنشی نشان دهند. این بی‌عملی در روزهایی که موج اعتراض مردم ایران، خیابان‌ها را شهر به شهر فراگرفته و جوانان با شلیک مستقیم کشته می‌شوند، شاید از سوی مخاطبان و دوستداران چهره‌های ورزشی پذیرفته نشود.

علی کریمی معترض‌ترین چهره روزهای اخیر در اینستاگرام بود و بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی قدردانی کرده‌اند که او همدلی‌اش را با مردم نشان داده است.

خبرنگاران ورزشی از ایران خبر داده‌اند که سردار آزمون به دلیل مصدومیت، بازی تدارکاتی تیم ملی ایران مقابل سنگال را از دست داده است. اما این تردید وجود دارد که او مصدوم نیست و شاید به بهانه مصدومیت، او را از فهرست بازی با سنگال حذف کنند. هنوز صحت این اخبار تایید نشده است. بعد از یادداشت‌‌های اعتراضی سردار آزمون، چند نفر از بازیکنان تیم ملی صفحه او در اینستاگرام را «آنفالو» کرده‌اند تا نشان دهند که با اعتراض او همراه نیستند. این دودستگی در تیم ملی پدید آمده است و عده‌ای از بازیکنان به دلیل عافیت‌طلبی یا همدلی با ارکان حاکمیت، حاضر به همراهی با مردم نیستند.

اما جنبش مردم نه مدیون چهره‌های مشهور است و نه منتظر آن‌ها؛ بلکه این چهره‌های شناخته‌شده‌اند که با همدلی با مردم، محبوبیت به کف می‌آورند، یا با بی‌عملی، از چشم‌ها می‌افتند. بازتاب و اثر آنچه مردم با دست خالی و با تمام قلب خود در خیابان‌ها رقم می‌زنند، بسیار بزرگ‌تر از هر «استوری» و چند خط متن است.