نهمین روز تظاهرات سراسری؛ تجمع هزاران ایرانی در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در پاریس و لندن

همزمان ایرانیان خارج از کشور در ده‌ها شهر کوچک و بزرگ سراسر جهان، تجمعات اعتراضی گسترده‌ای در همبستگی با مبارزات مردم ایران برپا می‌کنند

از کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت نیروهای پلیس امنیت اخلاقی (گشت ارشاد) جمهوری اسلامی، نه روز می‌گذرد و همچنان اعتراض‌ها به این قتل حکومتی در ده‌ها شهر و تقریبا تمام استان‌های ایران ادامه دارد و درواقع به خیزشی سراسری تبدیل شده است.

این اعتراض‌ها و خیزش سراسری با سرکوب خشونت‌بار حکومت جمهوری اسلامی مواجه شده که ده‌ها کشته و صدها مجروح برجای گذاشته است؛ اما با وجود درخواست‌های موکد سازمان‌های حقوق‌بشری برای توقف خشونت علیه معترضان، ماموران امنیتی همچنان در تلاش‌اند تا با سرکوب گسترده و اعمال روش‌های خشونت‌آمیز، اعتراض‌ها را سرکوب کنند. 

سازمان عفو بین‌الملل روز جمعه در بیانیه‌ای از جامعه بین‌المللی خواست که با توجه به تشدید ابعاد سرکوب خونین اعتراض‌ها در ایران، در این زمینه دست به اقدامی معنادار بزند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عفو بین‌الملل همچنین خواستار اقدام فوری جهانی برای جلوگیری از تشدید خطر خونریزی بیشتر همزمان با قطع عمدی اینترنت در ایران شده است. طی روزهای گذشته، دسترسی به اینترنت در به‌شدت محدود و رسانه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام و پیام‌رسان واتس‌اپ در ایران مسدود شده‌اند.

همزمان، ایرانیان خارج از کشور نیز که در شهرهای مختلف کشورهای سراسر جهان پراکنده‌اند، در ده‌ها شهر کوچک و بزرگ، از ترکیه و اروپا، تا آمریکای شمالی و استرالیا، تجمعات اعتراضی، گردهمایی‌ها و برنامه‌های متفاوتی در همبستگی با مبارزات مردم ایران و معترضان برگزار کردند.

همچنین بسیاری از رسانه‌ها در سراسر جهان این اعتراض‌های سراسری و سرکوب گسترده آن به‌دست نیروهای امنیتی حکومت را پوشش داده و چهره‌های شناخته‌شده جهانی و مقام‌های بسیاری از کشورها نیز این سرکوب خشونت‌بار معترضان در ایران را به‌شدت محکوم کرده‌اند.