بازداشت ده‌ها نوجوان و کشته شدن دست‌کم ۵ نوجوان به‌دست نیروهای امنیتی

بخش عمده‌ای از ۷۳۹ نفر معترضی که تا روز جمعه ۲ مهر ۱۴۰۱، در رشت و دیگر شهرهای گیلان بازداشت شده‌اند نیز نوجوانان زیر ۱۸ سال‌ بوده‌اند

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در جریان اعتراض‌های اخیر، ده‌ها نوجوان را در شهرهای مختلف ایران بازداشت کرده‌اند و دست‌کم پنج نوجوان در اثر شلیک مستقیم نیروهای امنیتی و یگان ویژه در شهرهای اشنویه، ارومیه، پیرانشهر، اسلام‌آباد غرب و فولادشهر اصفهان کشته‌ شدند.

به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، چهار نفر از آن‌ها امین معرفت، عبدالله محمودپور، زکریا خیال و امیر فولادی نام داشتند و در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی، در اثر تیراندازی مستقیم نیروهای امنیتی و بسیج در شهرهای اشنویه، ارومیه، پیرانشهر و اسلام‌آباد غرب کشته شدند.

در این گزارش تاکید شده است که عبدالله محمودپور، امین معرفت، زکریا خیال و امیر فولادی همگی ۱۵ و ۱۶ سال سن داشتند.

هم‌زمان، مهسا موگویی، دختر نوجوان ۱۷ ساله، نیز در جریان اعتراض‌ها به کشته شدن مهسا امینی در فولادشهر اصفهان با شلیک سلاح ساچمه‌زن یگان ویژه کشته شد.

شمار نوجوانان کشته‌شده در اعتراض‌های هشت روز اخیر بیشتر از این تعداد است و ویدیوها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی بسیاری از نوجوانان را به‌طور مستقیم با گلوله جنگی هدف قرار داده‌اند و شمار دیگری را هم با سلاح‌های ساچمه‌زن زخمی کرده‌اند.

هم‌زمان، گزارش شده است که نیروهای امنیتی و یگان‌های ویژه ضدشورش در ده‌ها شهر که صحنه اعتراض‌های ضدحکومتی است اقدام به بازداشت گسترده صدها نوجوان و در مواردی کودکان کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در میان بیش از ۵۰۰ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها در شهرهای کردستان و کرمانشاه و ایلام و شهرهای کردنشین آذربایجان غربی، تعدادی نوجوانان نیز دیده می‌شوند.

بخش عمده‌ای از ۷۳۹ نفر معترضی که تا روز جمعه ۲ مهر ۱۴۰۱، در رشت و دیگر شهرهای گیلان بازداشت شده‌اند نیز نوجوانان زیر ۱۸ سال‌ بوده‌اند.

این در حالی است که تظاهرات ضدحکومتی به همه استان‌های ایران و ده‌ها شهر گسترش یافته است و بخشی از بازداشت‌شدگان را نوجوانان تشکیل می‌دهند.

بنابر اعلام انجمن حمایت از حقوق کودکان، فقط در جریان اعتراض‌های سه‌شنبه ۲۹ شهریور، در مناطق مرکز تهران و اطراف دانشگاه تهران، نیروهای امنیتی و یگان ویژه دست‌کم ۳۰ نوجوان زیر ۱۸ سال را بازداشت کرده و به مراکزی نامعلوم منتقل کرده‌اند.

پس از پیگیری خانواده‌های این نوجوانان، مقام‌های قوه قضاییه و فراجا به آن‌ها گفتند که این ۳۰ نوجوان را به دادسرای اطفال در تهران منتقل کردند اما این خانواده‌ها به انجمن حمایت از حقوق کودکان اعلام کردند این نوجوانان به این مرکز انتقال پیدا نکرده‌اند و با گذشت چند روز آزاد نیز نشده‌اند.

از سوی دیگر، انجمن حمایت از حقوق کودکان در نامه‌ای به غلامحسن محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه، خواستار آزادی نوجوانان زیر ۱۸ سالی شد که در تجمع‌های اعتراضی بازداشت شده‌اند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی پیش از این نیز در اعتراض‌های آبان ۱۳۹۸ و اعتراض‌های مردم خوزستان به بی‌آبی، ده‌ها نوجوان را در جریان اعتراض‌ها بازداشت کردند و شماری از این نوجوانان را هدف گلوله قرار داده و کشتند.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر گزارش داده بود که بر اساس شواهد و اسنادی که در اختیار دارد، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی در اعتراض‌های آبان‌ماه ۱۳۹۸، دست‌کم ۲۳ نوجوان کمتر از ۱۸ سال را کشتند که این کودکان و نوجوانان شامل ۲۲ پسربچه بین ۱۲ تا ۱۷ سال و یک دختربچه بین ۸ تا ۱۲ سال است.

سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه دوم مهر ماه نیز کشته شدن چهار نوجوان در اعتراض‌های اخیر را تایید کرد و از جامعه جهانی خواست در مقابل سرکوب خونین معترضان در ایران به دست نیروهای امنیتی واکنش نشان دهد.