روز هشتم اعتراضات؛ تکرار بیانیه «تفنگت را زمین بگذار»

ادامه اعتراضات در خیابان‌های اطراف دانشگاه تهران و بازداشت ۳۰ دانشجو

معترضان به قتل مهسا امینی و سیاست‌های جمهوری اسلامی برای برپایی تظاهرات اعتراضی در غروب روز شنبه دوم مهرماه نیز فراخوان صادر کردند - AFP

اعتراض‌های روز شنبه دوم مهرماه در تهران، از صبح این روز و در دانشگاه تهران آغاز شده و در خیابان‌های اطراف آن نیز ادامه یافته است. پس از شروع اعتراض‌ها در دانشگاه تهران، ماموران حراست ورودی خیابان ۱۶ آذر را  مسدود کرده و مانع از ورود دانشجویان به داخل دانشگاه شدند. پس از این اتفاق، برخی از دانشجویان توانستند از دانشگاه خارج شوند که نیروهای پلیس به آن‌ها حمله کرده و با پرتاب گاز اشک‌آور و ضرب‌وشتم دانشجویان سعی در پراکنده کردن آن‌ها داشته‌اند. بر اساس شنیده‌ها، حدود ۳۰ دانشجو در جریان حمله نیروهای پلیس بازداشت شدند. باقی دانشجویان نیز اعتراض خود را در خیابان‌های اطراف ادامه دادند و با روشن کردن آتش، اقدام به بستن خیابان‌های اطراف دانشگاه و همچنین مقابله با گازهای اشک‌آور کردند.

از سوی دیگر، معترضان به قتل مهسا امینی و سیاست‌های جمهوری اسلامی برای برپایی تجمع‌های اعتراضی در غروب روز شنبه دوم مهرماه نیز فراخوان صادر کردند و مردم را به شرکت در این اعتراض‌ها فراخواندند. این اعتراض‌ها تا لحظه نگارش این گزارش در شهرهای تهران و شیراز آغاز شده است.

در یکی از فراخوان‌هایی که کاربران رسانه‌های اجتماعی برای حضور مردم در خیابان‌ها منتشر کرده‌اند، نوشته شده است: «برای در هم شکستن زنجیرهای اسارت و نیل به آزادی شنبه دوم مهر ماه ساعت پنج عصر به خیابان‌ها باز می‌گردیم.»

مکان این تجمع تمامی خیابان‌ها و میادین اصلی شهرهای ایران عنوان شده است. این فراخوان‌ها به صورت جداگانه برای بیش از ۱۰۰ شهر در ایران صادر شده و گفته شده است شهروندان این شهرها آماده حضور در خیابان‌های شهر در روز جمعه‌اند. طی روزهای گذشته، بیش از ۸۰ شهر درگیر اعتراض‌های سراسری بوده‌اند.

جمعی از سینماگران ایران نیز در واکنش به سرکوب اعتراض‌های مردمی پس از کشته شدن مهسا امینی بیانیه «تفنگت را زمین بگذار» را تکرار کردند و خطاب به نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی اعلام کردند که این تفنگ‌ها با سرمایه عمومی برای دفاع از مردم در اختیارشان قرار گرفته است. سینماگران در این بیانیه خواستار آن شدند تا نیروهای نظامی اسلحه به سمت مردم و جوانان ایران نگیرند و به آغوش ملت بازگردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیش از ۱۰۰ سینماگر در این بیانیه اعلام کردند که «ما پشت سر جوانانی که پیشرو و پرچمدار این جنبش عظیم تحول‌خواهی هستند، ایستاده‌ایم». این سینماگران در این بیانیه تاکید کردند: «فوج خروشان مردم ستم‌دیده از جای‌جای ایران فریاد همراهی و همدلی با مردم دردمند آبان سر داده‌اند.»

فرشته صدر عرفایی، سامان سالور، علی مصفا، مجتبی میرطهماسب، تهمینه میلانی، حسن برزیده، جعفر پناهی، پوران درخشنده، مجید برزگر، منیژه حکمت، زهرا امیرابراهیمی، پگاه آهنگرانی، رضا درمیشیان، محمد رسول‌اف و کتایون ریاحی از جمله امضاکنندگان این بیانیه‌اند.

با وجود همه این اتفاق‌ها، ابراهیم رئیسی برای برگزاری مراسم بازگشایی مدارس در یک مدرسه دخترانه در تهران حضور پیدا کرد و باز هم نامی از مهسا امینی نبرد. مدارس در حالی بازگشایی می‌شوند که برخی دانشگاه‌ها بدون اعلام دلیلی از طرف مسئولان این نهاد و در پی افزایش اعتراض‌ها به قتل مهسا امینی، هفته اول مهر و برخی دانشگاه‌ها تا هفته سوم به‌ صورت مجازی برگزار می‌شوند.