روسیه «بیش از یک میلیون سرباز» برای جنگ در اوکراین به خدمت می‌گیرد

نخستین بسیج روسیه از زمان جنگ جهانی دوم به دنبال مجموعه‌ای از شکست‌های نظامی در اوکراین

بنا بر گزارش‌ها، این سربازگیری همچنین به مهاجرت گسترده افرادی که ممکن است واجد شرایط سربازی باشند، منجر شده است- Olga MALTSEVA / AFP

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، مسکو به دنبال بسیج بیش از یک میلیون نیروی ذخیره برای جنگ اوکراین است، نه ۳۰۰هزارنفر.

یک منبع به روزنامه نووایا گازتا اروپا گفت که یک بند محرمانه در فرمان بسیج «محدود» ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به کرملین اجازه می‌دهد سربازان بسیار بیشتری از آنچه اعلام‌شده را به خدمت بگیرد.

این منبع گفت: «آن‌ها چندین بار این رقم را تغییر دادند و در نهایت، به یک میلیون رسیدند.»

رقم ۳۰۰هزار نفر را سرگئی شویگو، وزیر دفاع، بعد از آنکه پوتین تصمیمش را برای بسیج اعلام کرده بود، علنی کرد.  

اما کارشناسان در مورد صحت این رقم تردید دارند.

مایکل کوفمن، مدیر مطالعات روسیه در شرکت تحلیلگر امنیت سی‌ان‌ای، گفت: «عدد ۳۰۰هزار که شویگو اعلام کرد، صرفا یک رقم فرضی است و احتمالا با چیزی که در واقعیت رخ می‌دهد، هیچ ارتباطی ندارد.»

با این حال،‌ کرملین عدد یک میلیون را رد کرده و دیمیتری پسکوف، سخنگو، آن را «دروغ» خوانده است.

بسیج نیرو در روسیه که روز چهارشنبه اعلام شد، نخستین بسیج بعد از جنگ جهانی دوم است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته گروه‌های حقوق بشری، این افزایش نخستین تظاهرات گسترده ضدجنگ در این کشور ظرف ماه‌های اخیر را برانگیخت که به دستگیری بیش از یک هزار و ۳۰۰ تن در ۳۹ شهر در سراسر روسیه منجر شد.   

بنا بر گزارش‌ها، این سربازگیری همچنین به مهاجرت گسترده افرادی که ممکن است واجد شرایط سربازی باشند، منجر شده است.

هم‌زمان خرید بلیت هواپیمای یک‌طرفه به کشورهای مجاور افزایش یافته و ترافیک در گذرگاه‌های مرزی فنلاند و گرجستان نیز زیاد شده است. آن‌ها که قصد فرار دارند، نمی‌توانند به استونی، لتونی، لیتوانی یا لهستان وارد شوند، چون این کشورها از نیمه‌شب دوشنبه، به دلیل جنگ کرملین در اوکراین به گردشگران روس اجازه ورود نمی‌دهند.

یک منبع صنعت گردشگری روسیه به رویترز گفت مردم آنقدر ناامیدند که فرار می‌کنند.

آن‌ها گفتند: «این خرید از سر ترس مربوط به کسانی است که می‌ترسند بعدا نتوانند این کشور را ترک کنند- مردم فقط بلیت می‌خرند و برایشان مهم نیست به کجا پرواز می‌کنند.»

کرملین ادعا کرد که چنین گزارش‌هایی اغراق‌آمیزند، اما انکار نکرد به مردانی که در تظاهرات ضدجنگ شرکت می‌کنند، برگه اعزام داده می‌شود. پسکوف، سخنگوی رئیس‌جمهوری، گفت که این کار مقام‌ها خلاف قانون نیست.

وزارت دفاع بریتانیا روز پنجشنبه، در آخرین به‌روزرسانی نظامی‌ خود، اعلام کرد که روسیه حتی برای جمع آوری ۳۰۰هزار سرباز جدید هم با مشکل مواجه می‌شود.  

این وزارتخانه اعلام کرد: «روسیه برای جمع‌آوری همان ۳۰۰هزار نیرو هم احتمالا با چالش لجستیکی و اداری مواجه می‌شود. گویا تلاش می‌‌کند با بسیاری از این نیروها که بعید به نظر می‌رسد تا ماه‌ها بتوانند در جنگ نقش موثری ایفا کنند، تشکیلات جدیدی ایجاد کند.»

و افزود: «حتی این بسیج محدود نیز احتمالا درمیان بخش‌هایی از جمعیت روسیه بسیار منفور خواهد بود. پوتین به امید ایجاد قدرت رزمی که بسیار به آن نیاز دارد خطر سیاسی بزرگی را می‌پذیرد.»

رئیس‌جمهوری روسیه که با مجموعه‌ای از شکست‌های حقارت‌بار در اوکراین مواجه شد، گفت که مسکو بخش‌هایی از این سرزمین را که اوکراین تصرف کرده بود، به خاک خود ضمیمه خواهد کرد. او افزود برای محافظت از روسیه آماده است که از سلاح‌های هسته‌ای استفاده کند.

پیش‌تر در ماه جاری، یک دادگاه روسی مجوز فعالیت روزنامه مستقل نووایا گازتا را لغو کرد. این نهاد- که تقریبا ۳۰ سال پیش تاسیس شد- جنگ روسیه در اوکراین را نقد و بررسی کرده بود.

سال گذشته، دیمیتری موراتوف، سردبیر این روزنامه، برنده جایزه صلح نوبل شد و خود روزنامه را نیز میخاییل گورباچف، رئیس‌جمهوری فقید شوروی سابق و برنده جایزه صلح نوبل در ۱۹۹۰، تاسیس کرد.

نووایا گازتا اروپا در ریگا، پایتخت لتونی، راه‌اندازی شد تا قوانین دولت روسیه مبنی بر ممنوعیت پوشش خبری تهاجم این کشور که بیانیه‌های مطبوعاتی کرملین آن را به گونه‌ای دیگر جلوه دادند، دور بزند.

موراتوف بعد از تاسیس روزنامه گفت که این روزنامه «هم از نظر قانونی و هم درعمل»، از نووایا گازتا مستقل خواهد بود و اتاق خبر آن را خبرنگارانی که روسیه را ترک کرده‌اند، پر خواهند کرد.

نووایا گازتا به لحاظ مالی تحت حمایت الکساندر لبدف، مالک سابق ایندیپندنت، است. لبدف، پدر یوگنی لبدف، سهامدار فعلی ایندیپندنت و ایونینگ استاندارد، است.

© The Independent

بیشتر از جهان