پوتین فراخوان بسیج نظامی صادر کرد و به غرب هشدار داد

تعداد کل نیروهای ذخیره‌ای که طبق دستور پوتین فراخوانده می‌شوند می‌تواند به ۳۰۰ هزار نفر برسد

این اولین فراخوان نیروهای ذخیره ارتش در روسیه از زمان جنگ جهانی دوم است‌ـ YURI KADOBNOV / AFP

ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه، دستور بسیج نیروهای ذخیره این کشور را صادر کرد؛ اقدامی که به نظر می‌رسد اعترافی است مبنی بر اینکه جنگ مسکو علیه اوکراین پس از نزدیک به هفت ماه طبق برنامه پیش نمی‌رود.

به گزارش اسوشیتدپرس، این اولین فراخوان نیروهای ذخیره ارتش در روسیه از زمان جنگ جهانی دوم است. این دستور در حالی صادر شده است که با پیشرفت‌های اوکراین در مناطق اشغال‌شده در هفته‌های اخیر، نیروهای کرملین تلفات زیادی در میدان نبرد داشته‌اند.

پوتین در یک سخنرانی تلویزیونی هفت دقیقه‌ای خطاب به مردم روسیه، ضمن اعلام فراخوان، همچنین به غرب هشدار داد که در مورد استفاده از تمام ابزارهای در اختیارش برای حفاظت از خاک روسیه، بلوف نمی‌زند. چنین برداشت می‌شود که این هشدار، اشاره‌ای پنهان به توان هسته‌ای روسیه باشد.

او پیش از این نیز کشورهای عضو ناتو را به دلیل تامین سلاح برای کمک به اوکراین، سرزنش کرده بود.

به گفته مقام‌های روسی، تعداد کل نیروهای ذخیره‌ای که در این دستور پوتین فراخوانده می‌شوند، می‌تواند به ۳۰۰ هزار نفر برسد.

سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه، اعلام کرد که تنها کسانی که تجربه رزمی و خدماتی مرتبط داشته باشند، بسیج خواهند شد. او افزود که حدود ۲۵ میلیون نفر با معیارها مطابقت دارند، اما تنها حدود یک درصد از آن‌ها بسیج می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مدت کوتاهی پس از سخنرانی پوتین، رسانه‌های روسیه از افزایش شدید تقاضا برای بلیت هواپیما به خارج از کشور خبر دادند. این تقاضای گسترده موجب شد که قیمت‌ بلیت‌ها به مبلغ گزافی برسد و بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند که تمام بلیت‌ها فروخته شده است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ به این که چه چیزی تغییر کرده است که نیروهای بیشتری فراخوانده شده‌اند، گفت: «روسیه تنها با یک کشور در جنگ نیست. ما علیه ترکیبی از توانایی‌های ناتو می‌جنگیم، زیرا اعضای این ائتلاف به کی‌یف تسلیحات می‌رسانند.»

سخنان جدید پوتین در حالی مطرح شد که مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در حال برگزاری است؛ جایی که حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه، هدف انتقادهای گسترده بین‌المللی قرار گرفت. پوتین امسال برای شرکت در این نشست به نیویورک سفر نکرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، نیز در نیویورک حاضر نیست، اما قرار است امروز، چهارشنبه ۲۱ سپتامبر (۳۰ شهریور)، سخنرانی از پیش ضبط شده‌ای از او در این مجمع برای شرکت‌کنندگان پخش شود.

تشدید حمله‌های اوکراین علیه ارتش روسیه در ماه جاری، ابتکار عمل نظامی را از مسکو ربوده است و همچنین، مناطق وسیعی را که زمانی روس‌ها در تصرف داشتند، بازپس گرفته است. سرعت ضدحمله‌های اوکراین باعث شد که نیروهای روس در عقب‌نشینی‌های عجولانه، خودروهای زرهی و سایر سلاح‌های خود را رها کنند.

سخنگوی زلنسکی این فراخوان بسیج و گفته‌های پوتین را یک «تراژدی بزرگ» برای مردم روسیه خواند.

سرگئی نیکی‌فوروف در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازانی که به خط مقدم در اوکراین اعزام می‌شوند، با سرنوشتی مشابه سایر نیروهای ناآماده روسیه روبه‌رو خواهند شد که در اولین روزهای تهاجم عقب رانده شدند.

او تاکید کرد: «صدور چنین فراخوانی به نشانه به رسمیت شناختن ناتوانی ارتش حرفه‌ای روسیه است که در تمام وظایف خود شکست خورده است.»

بیشتر از جهان