اوکراین مناطقی در خارکیف را از ارتش روسیه پس گرفت

به گفته تحلیلگران نظامی این پیشرفت‌های سریع اوکراین تا حد زیادی بی‌سابقه بوده است

از زمان حمله مسکو به کی‌یف در ۲۴ فوریه، روسیه کنترل حدود یک‌پنجم اوکراین را به دست گرفته است - AFP

نیروهای اوکراینی طی یک پیشروی سریع در شرق این کشور، منطقه‌ای را که قبلا به کنترل نیروهای روسیه درآمده بود، تصرف کردند. برخی از تحلیلگران معتقدند که این پیشرفت اوکراین ممکن است نقطه عطفی در جنگ باشد.

به گزارش رویترز، مسکو پس از ساعت‌ها سکوت درباره این اتفاق، درنهایت اذعان کرد که بخشی از خط مقدم ارتش روسیه در جنوب شرقی دومین شهر بزرگ اوکراین، خارکیف، فرو ریخته است.

ویتالی گانچف، مقام روس در منطقه خارکیف در تلویزیون دولتی گفت: «در حال حاضر چندین شهرک به کنترل تشکیلات مسلح اوکراین درآمده است.»

در همین حال، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین اعلام کرد که نیروهای کی‌یف تاکنون بیش از ۳۰ شهرک را در منطقه خارکیف آزاد کرده‌اند و درگیری‌ها در شرق منطقه دونباس و جنوب ادامه دارد.

زلنسکی در یک سخنرانی ویدیویی گفت: «ارتش، واحدهای اطلاعاتی و سرویس‌های امنیتی ما در چندین منطقه عملیاتی مشغول مبارزه‌اند و کارشان را با موفقیت انجام می‌دهند.»

الکسی آرستویچ، مشاور زلنسکی نیز در ویدیویی خبر داد که ارتش روس در منطقه ایزیوم تقریبا شکست خورده است. او با استناد به آنچه «گزارش‌های خط مقدم» خواند، گفت که صدها روس تاکنون کشته شده‌اند و صدها نفر دیگر نیز به اسارت درآمده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از زمان حمله مسکو به کی‌یف در ۲۴ فوریه، روسیه کنترل حدود یک‌پنجم اوکراین را به دست گرفته است. دولت کی‌یف و متحدان غربی‌اش روسیه را به یک جنگ تجاوزکارانه متهم می‌کنند، اما پوتین این اقدام را «عملیات ویژه» برای دفاع از کشورش نامیده است.

در ادامه درگیری دو کشور، وزارت دفاع روسیه با انتشار ویدیویی از خودروهای نظامی، اعلام کرد که به نظر می‌رسد نیروهای کمکی اوکراین به منطقه رفته‌اند. مقام‌های اوکراینی نیز ویدیوهایی را منتشر کردند که نشان می‌دهد سربازان این کشور پرچم‌ها را بالا می‌برند و در مقابل تابلوی روستاها و شهرهایی که قبلا تحت کنترل روسیه بودند، عکس می‌گیرند.

یکی از این تصاویر، حضور سربازان اوکراینی در کنار تابلوی کوپیانسک را که قبلا در خط مقدم روسیه قرار داشت نشان می‌دهد. این شهر که محل اتصال چندین خط راه‌آهن اصلی است، دستاورد مهمی برای اوکراین محسوب می‌شود.

اوکراین خبرنگاران مستقل را از منطقه دور نگه داشته است، با این حال تحلیلگران نظامی غربی می‌گویند این پیشرفت‌های سریع اوکراین تا حد زیادی بی‌سابقه بوده است. به گفته آن‌ها این پیشروی می‌تواند خطوط تدارکاتی را که مسکو برای حفظ نیروهایش در شرق اوکراین به آن تکیه کرده است، ببندد و احتمالا هزاران سرباز روسی به محاصره درآیند.

لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده در یک کنفرانس خبری در پراگ گفت: «ما اکنون شاهد موفقیت در خرسون و خارکیف هستیم و این بسیار دلگرم‌کننده است.»

ستاد کل ارتش اوکراین نیز بامداد روز جمعه اعلام کرد که نیروهای روسی در حال عقب‌نشینی و تلاش برای تخلیه افراد مجروح و تجهیزات نظامی آسیب‌دیده در نزدیکی خارکیف‌اند.

اوکراین با هدف به دام انداختن هزاران سرباز روسی در کرانه غربی رودخانه عریض دنیپرو، از توپخانه و راکت‌های جدید غربی استفاده می‌کند. واشینگتن از زمان حمله روسیه به اوکراین تاکنون بیش از ۱۴.۵ میلیارد دلار کمک نظامی به کی‌یف ارائه کرده است.

در همین حال زلنسکی قرار است اواخر سپتامبر برای اولین بار با سازندگان تسلیحات آمریکایی گفت‌وگو کند و پیش‌بینی می‌شود که درخواست سلاح‌های بیشتر را به آن‌ها ارائه کند.

بیشتر از جهان