گسترش دامنه اعتراضات در ایران، نیروهای امنیتی سردرگم و آشفته

صف‌آرایی منسجم معترضان مقابل نیرو‌های سرکوبگر از مهم‌ترین ویژگی اعتراض‌های اخیر در ایران است

شهرهای مختلف ایران روز سه‌شنبه، ۲۹ شهریور، همچنان صحنه اعتراض‌‌‌های مردمی و زدوخورد با نیرو‌های پلیس و لباس‌شخصی بود.

در چهارمین روز این اعتراض‌ها که در پی کشته شدن یک دختر ۲۲ ساله اهل سقز به نام مهسا امینی برگزار شد، معترضان خشمگین علیه مقام‌های جمهوری اسلامی شعار‌‌های گسترده‌ای سر دادند و تعدادی از خودرو‌های نظامی را به آتش کشیدند.

براساس تصاویر متعددی از این اعتراض‌ها که در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد، معترضان در شهر‌‌های مختلف در برابر نیرو‌های سرکوب صف کشیدند و آن‌ها را عقب راندند.

در اغلب شهر‌‌‌ها نیز گزارش شد که ماموران با شلیک مستقیم و استفاده از باتوم و گاز فلفل به معترضان هجوم بردند و گروهی از آن‌ها را مصدوم کردند.

تهران، پایتخت ایران، هم روز سه‌شنبه اعتراض‌‌های خیابانی در برخی از نقاط مرکزی شهر را شاهد بود. در میدان ولی‌عصر، پلیس به سوی معترضان تیراندازی کرد.

در شهر رشت، معترضان با عقب راندن نیرو‌های سرکوبگر، پایگاه بسیج در مسجد سبزه‌میدان و یک خودرو را به آتش کشیدند.

از کیش، جزیره‌ای آرام و کوچک در جنوب ایران، هم گزارش‌هایی از برگزاری تجمعی اعتراضی منتشر شده که در آن شعار «مرگ بر جمهوری اسلامی» سر داده شده است.

از شهر شیراز هم اخباری مبنی بر شلیک مستقیم نیرو‌های سرکوبگر به سوی مردم معترض منتشر شد. هنوز از قربانیان احتمالی این تیراندازی خبری در دست نیست.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گرگان و برخی شهر‌ها نیز گروهی از زنان معترض روسری‌های خود را به نشانه اعتراض به حجاب اجباری به آتش کشیدند.

اردبیل، ارومیه، اصفهان، ایلام، تبریز، خرم‌آباد، زنجان، ساری، قزوین، قم، کرج، کرمان، کرمانشاه، مشهد، بندرعباس، شهریار، بوشهر، آمل و بابل از دیگر شهر‌هایی اعلام شدند که در آن‌ها تجمع‌های اعتراضی برگزار شد.

شاهزاده رضا پهلوی با انتشار پیامی ویدیویی، خواستار تداوم و گسترش این اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها در ایران شد.

در این میان، استاندار تهران ادعا کرد که در اعتراض‌های این شهر، سه تبعه خارجی بازداشت شده‌اند. استاندار کرمان گزارش‌ها در مورد کشته شدن یک زن در اعتراض‌ها را تکذیب کرد، اما استاندار کردستان تایید کرد که در اعتراض‌های مردمی در این استان سه معترض کشته شده‌اند.

مردم خوزستان به دلیل جو شدید امنیتی و قطعی اینترنت تاکنون نتوانسته‌اند به خیابان‌ها بیایند و به اعتراض‌های سراسری بپیوندند.

در پنجمین روز این اعتراض‌ها که قرار است روز چهارشنبه، ۳۰ شهریور، ادامه یابد، قرار است علی خامنه‌ای در جمع گروهی از نظامیان بازنشسته، و ابراهیم رئیسی در سازمان ملل، سخنرانی کنند. پیش‌بینی می‌شود خامنه‌ای در سخنان امروز خود درباره حجاب اجباری و فعالیت گشت ارشاد و اعتراض‌های مردمی هم موضع‌گیری‌ کند.

سخنرانی خامنه‌ای با در نظر گرفتن اینکه رئیسی در آمریکا به سر می‌برد، می‌تواند در شدت و حدت سرکوب اعتراض‌ها نقش ایفا کند.

در صورت تشدید سرکوب معترضان در ایران، ابراهیم رئیسی در آمریکا زیر فشار افکار عمومی جهان قرار می‌گیرد و رسانه‌ها از او خواهند خواست درباره این سرکوب‌ها به جامعه جهانی پاسخ دهد.