آیا شهر بزرگ نئوم عربستان سعودی خط هوایی مخصوص خواهد داشت؟

سازندگان هواپیماهای بوئینگ انتظار دارند تقاضای خاورمیانه در ۲۰ سال آینده دو برابر شود و به حدود سه هزار جت تجاری برسد

خط هوایی جدید نئوم قرار است پروازهای اختصاصی خود را در شهر فرودگاهی «نئوم بِی» داشته باشد  - AFP

کلانشهر نئوم عربستان سعودی برای راه‌اندازی شرکت هواپیمایی‌اش، موافقت دولت را دریافت کرد. به گزارش پایگاه خبری «سیمپل فلایینگ»، خط هوایی جدید در نئوم که هنوز نام‌گذاری نشده است، سومین شرکت هواپیمایی این کشور پس از شرکت هواپیمایی عربستان سعودی و شرکت هواپیمایی «ریا» RIA که به‌زودی راه‌اندازی می‌شود خواهد بود.

گفته می‌شود که صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان، خط هوایی جدید نئوم را نیز مانند ریا حمایت می‌کند. خط هوایی نئوم به این منظور برنامه‌ریزی شده است که این شهر را به شهرهای آسیایی و اروپایی مهم متصل کند و سفر گردشگران بین‌المللی را با پروازهای مستقیم میسر کند.

هنوز اطلاعات دقیق بیشتری درباره این‌که خط هوایی نئوم چه زمانی افتتاح می‌شود و این پروازها به چه شهرهایی انجام خواهند شد، منتشر نشده است. یکی از دلایل نامشخص بودن اطلاعات این خط هوایی این است که ریا هنوز افتتاح نشده است. با توجه به این موضوع، بعید به نظر می‌رسد که در چند سال آینده خط هوایی جدید نئوم به سرانجام برسد، به‌ویژه به این دلیل که ساخت نئوم هنوز تا حد زیادی ناتمام است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال بر اساس اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده، خط هوایی جدید نئوم قرار است پروازهای اختصاصی خود را در شهر فرودگاهی نئوم بِی (Neom Bay) داشته باشد. این شهر فرودگاهی که چند سال پیش افتتاح شده است، در حال حاضر شرکت هواپیمایی عربستان سعودی پروازهای محدودی را در یک مسیر بین‌المللی منحصربه‌فرد انجام می‌دهد.

یکی از پروازهای بین‌المللی که در شهر فرودگاهی نئوم بی انجام می‌شود، پرواز یک بار در هفته به فرودگاه بین‌المللی دبی است که با استفاده از هواپیمای سعودی و با رنگ منحصربه‌فرد نئوم، تحت یک سرمایه‌گذاری مشترک انجام می‌شود.

سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت هواپیمایی عربستان سعودی، به این ایرلاین جدید اجازه خواهد داد که پروازهای بین‌المللی منظمی از فرودگاه نئوم بی انجام دهد. به نظر می‌رسد که خطوط هوایی جدید شرکت هواپیمایی عربستان سعودی ممکن است به‌زودی فراتر از پرواز به دبی گسترش یابد، زیرا عربستان قبلا اشاره کرده بود که لندن می‌تواند مقصد بعدی باشد.

با رشد صنعت هوانوردی عربستان سعودی و رقابت با امارات و قطر ایرویز، باید دید که آیا چنین تلاش‌هایی باعث تغییر در وضعیت هوانوردی در خاورمیانه می‌شود یا خیر.

به گزارش نشنال نیوز، یکی از مدیران شرکت هواپیمایی بوئینگ گفت که عربستان سعودی پتانسیل تبدیل‌شدن به یک بازیگر بزرگ در صنعت هوانوردی خاورمیانه در کنار امارات و قطر را دارد.

رندی هیسی، مدیر‌عامل بازاریابی تجاری بوئینگ برای منطقه خاورمیانه، آفریقا، روسیه و آسیای مرکزی روز دوشنبه به خبرنگاران در دبی گفت: «در حال حاضر آرزوهای زیادی در پادشاهی عربستان سعودی وجود دارد. اگر آن‌ها قادر به اجرای برنامه چشم‌انداز ۲۰۳۰ باشند، ممکن است به یک بازیگر اصلی در عرصه هوانوردی تبدیل شوند.»

صنعت هوانوردی عربستان سعودی خواستار سه برابر کردن جابه‌جایی سالانه مسافر به ۳۳۰ میلیون تا سال ۲۰۳۰، افزایش تعداد مقاصد از ۹۹ مقصد کنونی به ۲۵۰ مقصد و ایجاد یک شرکت با پرچم جدید است. این راهکار با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری دولت و بخش خصوصی پشتیبانی می‌شود و تلاشی با هدف تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور جدا از نفت است.

بر اساس آخرین چشم‌انداز بازار بوئینگ، پیش‌بینی می‌شود که ترافیک مسافری و ناوگان تجاری منطقه طی دو دهه آینده بیش از دو برابر شود. بر اساس گزارش‌های منتشرشده این شرکت، خطوط هوایی خاورمیانه به ۲۹۸۰ هواپیمای جدید به ارزش ۷۶۵ میلیارد دلار برای خدمات‌رسانی به مسافران و تجارت در ۲۰ سال آینده نیاز دارند.

بیشتر از جهان