ریاض میزبان اجلاس جهانی هوش مصنوعی

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی گفت که کشورش «به بزرگترین دارنده نیروی کارشناس در علم کدنویسی و داده‌پردازی تبدیل شده است»

سازمان داده‌ها و هوش مصنوعی عربستان سعودی میزبان این نشست است-FAYEZ NURELDINE / AFP

دومین دوره اجلاس جهانی هوش مصنوعی صبح روز سه شنبه ۱۳ سپتامبر، در ریاض پایتخت عربستان سعودی آغاز شد. در این نشست صدها نماینده از شرکت‌های فناوری، استارت‌آپ‌ها، سرمایه‌گذاران، کارآفرینان و چهره‌های دانشگاهی گردآمده‌اند تا درباره آینده هوش مصنوع و مشارکت عربستان سعودی در این زمینه مذاکره کنند.

بیش از ۲۰۰ سخنران از ۹۰ کشور جهان در این اجلاس جهانی که تا ۱۵ سپتامبر در «مرکز کنفرانس بین‌المللی ملک عبدالعزیز» و تحت حمایت شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، برگزار می‌شود، گرد هم آمده‌اند.

سازمان داده‌ها و هوش مصنوعی عربستان سعودی میزبان این نشست است و ‌در آن موضوعاتی مانند تاثیر هوش مصنوعی بر بخش‌های عمومی و خصوصی، مراقبت‌های بهداشتی، محیط زیست، حمل‌ونقل، شهرهای هوشمند و فرهنگ را مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله السواحه، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عربستان سعودی در مراسم افتتاحیه اجلاس گفت که کشورش «به بزرگترین دارنده نیروی کارشناس در علم کدنویسی و داده‌پردازی تبدیل شده است» و در حال حاضر بیش از ۷۰ هزار کارآموز دارد. او گفت که مشارکت زنان در عرصه فناوری در عربستان سعودی از ۳۰ درصد فراتر رفته است.

السواحه همچنین گفت که عربستان سعودی یکی از بهترین نمونه‌های پیاده‌سازی هوش مصنوعی را تحت تدابیر ولیعهد در شهر آینده‌نگرانه «لاین» (به معنی خط) در پروژه نئوم به نمایش گذاشته است.

هدف شهر آینده‌نگرانه «د لاین» این است که همه چیز با پنج دقیقه پیاده‌روی در دسترس باشد و در عین حال دسترسی به حمل‌ونقل عمومی را فراهم می‌کند که سفر از یک سوی شهر به دورترین نقطه آن را ظرف ۲۰ دقیقه میسر می‌سازد؛ و همه این خدمات با فناوری هوش‌ مصنوعی ارائه خواهند شد.

امین ناصر، مدیر عامل شرکت آرامکو عربستان سعودی، با تاکید بر اهمیت به‌روز ماندن با آخرین پیشرفت‌ها در زمینه تحول دیجیتال، گفت: «هر گونه سرمایه‌گذاری عظیم در هوش مصنوعی و فناوری اطلاعات باید شرکت‌ها را سودآورتر و موفق‌تر کند».

«او گفت باید بدانیم که نقش و هدف هوش مصنوعی این است که «مکمل انسان باشد و جایگزین آن نشود.»

ناصر گفت که حملات سایبری یکی از بزرگترین تهدیدها و چالش‌ها در آرامکو است و افزود: «با افزایش حملات سایبری، هوش مصنوعی به خنثی کردن برخی از این تهدیدها کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی در این اجلاس بین بخش‌های دولتی و خصوصی عربستانی و خارجی بیش از ۴۰ موافقت‌نامه و یادداشت تفاهم امضا خواهد شد.

مدیرعامل آرامکو در سخنرانی خود از پروژه استراتژیک جدیدی به نام «کریدور هوش مصنوعی جهانی آرامکو» خبر داد که با همکاری موسسه فناوری کالیفرنیا (کل‌تک) انجام می‌شود و هدف از آن «توسعه و تجاری‌سازی راه‌حل های پیچیده هوش مصنوعی در آموزش استعدادها، حمایت از استارت‌آپ‌های سعودی و ایجاد یک اکوسیستم هوش مصنوعی محلی» است.

در حاشیه این رویداد، شرکت هوش مصنوعی عربستان سعودی ، از برنامه خود برای سرمایه گذاری در پروژه جدیدی با مشارکت شرکت چینی «سنس‌تایم» برای ایجاد یک آزمایشگاه هوش توسعه یافته و کارآفرینی برای مردم محلی خبر داد.

این سرمایه گذاری ۲۰۷ میلیون دلاری با هدف توسعه حوزه هوش مصنوعی در پادشاهی عربستان سعودی و ارتقا موقعیت آن به عنوان مرکزی برای فناوری های نوظهور است.

بیشتر از جهان