مقام‌های بهداشتی پکن بعد از اولین مورد آبله میمونی: به خارجی‌ها دست نزنید

اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در چین روز جمعه در فردی که به تازگی از خارج وارد کشور شده بود مشاهده شد

یک مقام ارشد بهداشتی چین پس از تایید اولین مورد ابتلا به آبله میمونی در این کشور، به مردم هشدار داد که از «تماس پوست به پوست با خارجی‌ها» خودداری کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، مسئولان بهداشتی چین پیش از این اعلام کرده بودند که اولین مورد ابتلا به آبله میمونی، روز جمعه در فردی که به تازگی از خارج وارد کشور شده و در قرنطینه قرار گرفته، ثبت شده است.

وو زونیو، متخصص ارشد همه‌گیری‌شناسی در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های چین، روز شنبه، ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور)، در شبکه اجتماعی ویبو (Weibo) نوشت: «برای جلوگیری از عفونت احتمالی آبله میمونی توصیه می‌شود که هیچ‌گونه تماس مستقیم پوست به پوست با خارجی‌ها نداشته باشید.»

او همچنین از مردم خواست که از تماس با افرادی که در سه هفته گذشته در خارج از کشور بوده‌اند و نیز همه «غریبه‌ها» خودداری کنند.

وو زونیو تاکید کرد که محدودیت‌های سختگیرانه ناشی از کووید-۱۹ و کنترل‌های مرزی شدید، تاکنون از شیوع آبله میمونی در این کشور جلوگیری کرده است. او در همین حال هشدار داد که باید مراقب بود تا موارد ابتلا به این بیماری گسترش نیابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار این هشدارها، برخی از کاربران ابراز نگرانی کردند که گفته‌های وو به بیگانه‌هراسی منجر شود. آن‌ها استدلال کردند که چنین جملاتی مشابه خشونتی است که پس از گسترش کووید – ۱۹ در جهان در قبال آسیایی‌ها رخ داد. برخی نیز اشاره کردند که عده‌ زیادی از کارگران و افراد خارجی، مدتی طولانی در چین حضور داشته‌اند و به دلیل محدودیت‌های کووید-۱۹ از کشور خارج نشده‌اند، اما چنین جملاتی آن‌ها را منزوی می‌کند.

طبق سیاست چین برای مقابله با کووید-۱۹، افرادی که وارد این کشور می‌شوند، در بدو ورود باید بین یک تا دو هفته قرنطینه شوند.

مسئولان بهداشتی محلی پیش از این گفته بودند که بیمار مبتلا به آبله میمونی در شهر چونگ کینگ در جنوب غربی این کشور، پس از ورود به شهر، فورا قرنطینه شده بوده است، بنابراین «هیچ اثری از انتقال اجتماعی وجود ندارد و خطر انتقال بسیار کم است.»

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان بهداشت جهانی، روز شنبه، ۲۲ ژوئیه (اول مرداد)، اعلام کرد که شیوع سریع آبله میمونی یک «وضعیت اضطراری» است که بالاترین سطح هشدار این سازمان به شمار می‌رود.

آبله میمونی ویروسی است که معمولا عوارض خفیفی، از جمله تب، درد و ضایعات پوستی چرکی ایجاد می‌کند. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، افراد مبتلا در عرض دو تا چهار هفته بهبود می‌یابند.

اطلاعاتی که تاکنون منتشر شده است، نشان می‌دهد که هر کسی می‌تواند ناقل ویروس آبله میمونی باشد، اما شیوع کنونی این ویروس در خارج از آفریقا، بیشتر در بین مردانی دیده شده است که با مردان رابطه جنسی داشته‌اند.

بیشتر از جهان