اولین مورد مرگ در اثر ابتلا به آبله میمونی در آمریکا ثبت شد

این بیمار بزرگسال و دچار نقص ایمنی شدید بود

مقام‌های بهداشتی تگزاس روز سه‌شنبه ۳۰ اوت (۸ شهریور) مرگ یک فرد مبتلا به آبله میمونی را تایید کردند. در صورتی که مرگ این بیمار به‌‌ دلیل ابتلا به ویروس آبله میمونی تایید نهایی شود، اولین مورد رسمی مرگ در اثر ابتلا به این بیماری در ایالات متحده خواهد بود.

به گزارش اکسیوس، این فرد اهل شهر هریس در تگزاس و دچار نقص ایمنی شدید بود.

اداره بهداشت تگزاس در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که تحقیق برای تعیین نقش ویروس آبله میمونی در مرگ این بیمار در دست انجام است. این نهاد تایید کرد که بیمار فوت‌شده بزرگسال بود اما جزئیات بیشتری فاش نکرد.

در این بیانیه مطبوعاتی همچنین آمده است: «این اولین مورد مرگ فردی مبتلا به ویروس آبله میمونی در تگزاس است. این موضوع نشان می‌دهد که آبله میمونی یک بیماری جدی است، به‌ویژه برای کسانی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند. بنابراین، ما همچنان از مردم می‌خواهیم که اگر در معرض ویروس آبله میمون‌ی قرار گرفته‌اند یا علائم این بیماری را در خود مشاهده می‌کنند، سریع به‌دنبال درمان باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در اوایل ماه اوت، شیوع ویروس آبله میمونی را وضعیت اضطراری بهداشت عمومی اعلام کرد. آمریکا تلاش می‌کند عرضه واکسن آبله میمونی را گسترده‌تر کند. به این منظور، دولت بایدن روز دوشنبه ۲۹ اوت، قراردادی ۱۱ میلیون دلاری برای حمایت از تولید و توزیع این واکسن امضا کرد.

پیش‌تر، رئیس‌جمهوری آمریکا با انتقاد‌هایی درباره نحوه مقابله دولت با شیوع این ویروس مواجه شده بود و شماری از کارشناسان بهداشت و درمان از دولت خواسته بودند که بی‌درنگ در مورد شیوع ویروس آبله میمونی «وضعیت اضطراری ملی» اعلام کند.

در جریان شیوع اخیر بیماری آبله میمونی در خارج از قاره آفریقا، ماه گذشته، اسپانیا و برزیل اولین مورد مرگ‌و‌میر ناشی از ابتلا به این بیماری را گزارش کردند.

در پی گسترش آبله میمون به ۷۵ کشور جهان، تدروس آدانوم، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، با وجود اختلاف‌نظر کارشناسان کمیته اضطراری این سازمان، روز ۲۳ ژوییه (اول مرداد)، شیوع آبله میمونی را «وضعیت اضطراری جهانی» اعلام کرد.

آبله میمونی یک بیماری نادر استوایی است که در آفریقا از طریق حیوانات وحشی شیوع پیدا می‌کند اما امسال به‌‌طور غیرمنتظره‌ای، به سایر مناطق جهان سرایت کرده است.

آبله میمونی ممکن است هر کسی را مبتلا کند، اما گفته می‌شود اغلب موارد ابتلا در ایالات متحده در مردانی مشاهده شده است که با مردان رابطه جنسی داشته‌اند.

این بیماری یک عفونت ویروسی به‌‌نسبت خفیف با دوره نهفتگی بین شش تا ۱۶ روز است و بیمار در مراحل اولیه به تب، سردرد، تورم، کمردرد، درد عضلانی و ضعف عمومی دچار می‌شود.

بیشتر از جهان