چین، کرونا را مسئول کاهش نرخ ازدواج و تولد معرفی کرد

جمعیت چین تا سال ۲۰۲۵ کمتر خواهد شد و ضمن پیرتر شدن، کودکان کمتری خواهد داشت

منتقدان گفتند که سیاست «کووید صفر» به کنترل‌ سخت‌گیرانه زندگی مردم انجامید -- WANG ZHAO / AFP

کمیسیون بهداشت ملی چین گفت که همه‌گیری کووید-۱۹ روی کاهش میزان ازدواج و تولد در چین، که هم‌اکنون نیز به دلیل هزینه‌های بالای پرورش کودک پایین است، تاثیر گذاشته است.  

این کمیسیون در گزارش خود که پیش‌تر در ماه جاری منتشر شد، اشاره کرد که جمعیت چین تا سال ۲۰۲۵ کمتر خواهد شد و ضمن پیرتر شدن، کودکان کمتری خواهد داشت.

این کمیسیون گفت که در بحبوحه تحولات سریع اقتصادی و اجتماعی که به «دگرگونی‌های بزرگ» منجر شده است، زنان زیادی برنامه‌ خود را برای ازدواج و فرزندآوری به تاخیر می‌اندازند.

این کمیسیون نقل‌مکان به مناطق شهری، صرف زمان بیشتر برای تحصیل، و محیط‌های کاری پرفشار را از دلایلی برشمرد که باعث کاهش فرزندآوری جمعیت جوان‌تر شده است.

به گفته این کمیسیون: «ویروس کرونا روی برنامه‌های ازدواج و زایمان برخی افراد نیز تاثیر بارزی گذاشته است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

منتقدان گفتند که سیاست بی‌رحمانه «کووید-صفر» چین که هدفش نابودی این ویروس در زمان شیوع آن بود، به کنترل‌های سخت‌گیرانه زندگی مردم انجامید و آن‌ها را وادار کرد به بچه‌دارشدن فکر نکنند.

میزان زاد‌و‌ولد در چین بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ به زیر ۳۰ درصد کاهش یافت که از قحطی بزرگ سال ۱۹۵۹، بزرگ‌ترین کاهش در تقریبا ۶۰ سال گذشته بوده است.

در سال ۲۰۲۱، میزان باروری این غول آسیا ۱.۱۶ بود، که یکی از پایین‌ترین نرخ‌های باروری در جهان است و پایین‌تر از ۲.۱  که گفته می‌شود برای [داشتن] جمعیت پایدار ضروری است. در سال ۲۰۲۱، فقط ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار نوزاد در چین به دنیا آمدند.

پیش‌بینی می‌شود که میزان زادوولد چین در سال جاری به پایین‌ترین حد خود برسد و گمانه‌زنی‌ها حاکی از آن است که این تعداد به کمتر از ۱۰ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

کمیسیون بهداشت ملی با اشاره به بازه زمانی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۱، اعلام کرد:«میزان رشد کل جمعیت به طرز چشمگیری کاهش یافته است، و در دوره «برنامه پنج‌ساله چهاردهم» وارد مرحله رشد منفی می‌شود.»

دولت چین برای حل بحران شدید جمعیتی خود، در سال ۲۰۱۵ بعد از ۳۵ سال، از سیاست تک‌فرزندی عقب‌نشینی کرد. این کشور در تلاش برای معکوس کردن کاهش سریع رشد طبیعی جمعیت، سال گذشته قانونش را عوض کرد و به زنان اجازه داد سه فرزند داشته باشند.

© The Independent

بیشتر از جهان