احمد مسعود: تلاش سیاسی و مقاومت مسلحانه دو بال حرکت ما است

رهبر جبهه مقاومت ملی گفت، اتحاد و حمایت مردم، عنصر اساسی موفقیت در برابر طالبان است

احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان، روز شنبه، ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ (۱۷ سپتامبر)، در آخرین ساعات حضورش در نشست سه روزه افغانستان در وین، پایتخت اتریش، در دیدار با شماری از هواداران جبهه مقاومت ملی که از شهرهای مختلف اروپایی در آن مکان حضور یافته بودند، این نشست را «فرصت طلایی» دانست و گفت که برای ادامه مبارزه علیه طالبان، در حال تقویت تلاش‌های سیاسی و مقاومت مسلحانه است.

مسعود با تاکید بر تلاش برای حل بحران افغانستان از طریق اقدامات سیاسی، گفت: «تلاشی که مقاومتگران عزیز ما در داخل افغانستان برای آزادی کشور دارند، مبارزاتی که بانوان قهرمان ما در داخل کشور انجام می‌دهند، و روند عالی و خوبی که اینجا [ در وین]  آغاز کردیم، دو بال یک حرکت است و به هر دو نیاز داریم.»

احمد مسعود افزود که برای دستیابی به افغانستان آزاد و مستقل، تلاش‌های خود را از مسیرهای مختلف ادامه می‌دهد و در این راه، اتحاد و حمایت مردم، عنصر اساسی موفقیت در برابر طالبان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود تصریح کرد: «اگر طالبان به تلاش سیاسی و مذاکره تن ندهند، مانند هر گروه خودمحور و مستبد دیگری، راهی جز ذوب شدن و نابودی برایش نمی‌ماند.» 

رهبر جبهه مقاومت ملی افزود که افغانستان به پناهگاه تروریست‌های بین‌المللی بدل شده است و تروریست‌ها از نقاط مختلف جهان در حال سرازیر شدن به افغانستان‌اند. مسعود افزود: «پیش از آنکه تروریست‌های خارجی در کشور ما ریشه بدوانند، ما باید به یک راه حل سیاسی برسیم و همه ما تبدیل به یک نیروی واحد سیاسی شویم.»

رهبر جبهه مقاومت ملی افغانستان تصریح کرد که برای آزادسازی افغانستان از سلطه طالبان، راه درازی در پیش است و در این راه، مردم باید متحد و هماهنگ باشند. 

او در بخش دیگری از سخنانش گفت که مبارزه جبهه مقاومت ملی افغانستان، تنها برای یک قوم و یک زبان نیست، بلکه برای افغانستان آزاد و مستقل است. او به هواداران جبهه مقاومت ملی توصیه کرد که فریب دسیسه‌ها و توطئه‌های دشمن، به ویژه طالبان، را نخورند و متحد بمانند.

مسعود گفت: «اشرف غنی تخم نفرت و فاصله را کاشت و ما اکنون باید کنار هم بایستیم و راه حل منطقی برای عبور از بحران افغانستان پیدا کنیم.»

رهبر جبهه مقاومت مقاومت ملی افزود که طالبان دشمن همه است و مشکل افغانستان قوم نیست، بلکه مشکل در نوع نظام و حکومت است که باید حق انتخاب به مردم برگردانده شود.

مسعود با اشاره به شکل‌گیری مقاومت مسلحانه علیه طالبان، گفت که او و دیگر رهبران جبهه کوشیدند جنگی در پنجشیر رخ ندهد، اما وقتی طالبان به خانه و کاشانه مردم تجاوز کردند، جبهه مقاومت ملی به دفاع از مردم برخاست.

مسعود در مورد یک‌ سال مبارزه جبهه مقاومت ملی گفت: «مقاومتگران ما محکم ایستاده‌اند، در درون طالبان اختلاف‌ها زیاد شده است، دنیا از این گروه ناامید شده و در این فرصت تنها چیزی که ما باید از خود نشان دهیم، اتحاد ما است.»

احمد مسعود و حدود بیست تن از چهره‌های سیاسی افغانستان،  به دعوت انستیتوی اتریش در امور بین‌الملل، در نشست سه روزه افغانستان در وین حضور یافتند و در مورد یافتن راه‌‌حل عبور از بحران افغانستان صحبت کردند. در بیانیه پایانی این نشست که عصر روز شنبه منتشر شد، بر حمایت از مقاومت مردم افغانستان در برابر طالبان تاکید می‌شود.

اولفگانگ پتریچ، رئیس انستیتوی اتریش در امور بین‌الملل و از برگزارکنندگان این نشست، به ایندیپندنت فارسی گفت که در نتیجه گفت‌وگوی شرکت‌کنندگان در این نشست، «روند وین برای افغانستان دموکراتیک» شکل گرفت که جلسه بعدی آن، چند ماه بعد برگزار خواهد شد.