بحران‌زدگی خاورمیانه؛ افزایش دمای هوا «با سرعتی دو برابر میانگین جهانی»

محققان گفتند ترکیب کاهش بارندگی و گرمایش هوا از عوامل وقوع خشکسالی‌های شدید و از بین رفتن امنیت در تامین آب و غذا خواهد بود

گروهی از محققان بین‌المللی هشدار داده‌اند در شرق مدیترانه و خاورمیانه دمای هوا با سرعتی حدود دو برابر سرعت متوسط جهانی در حال افزایش است.

طبق گزارش موسسه سایپرس، با گرمایش پنج درجه سلسیوسی یا بیشتر تا پایان قرن حاضر، تغییر اقلیم ممکن است اثرات ویرانگری بر زیست میلیون‌ها نفر در این مناطق بگذارد.

در این گزارش آمده است این افزایش دما تقریبا دو برابر بیشتر از میزان پیش‌بینی‌شده در سایر نقاط زمین و سریع‌تر از سایر بخش‌های مسکونی جهان است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش که موسسه شیمی ماکس پلانک و مرکز پژوهش‌های آب‌و‌هوا و جو موسسه سایپرس آن را تهیه کرده‌اند، ترکیبی از کاهش بارندگی و گرمایش هوا از عوامل موثر در وقوع خشکسالی‌های شدید برشمرده است که امنیت تامین آب و غذا را به خطر می‌اندازد و موجب بالا آمدن آب دریاها می‌شود.

دکتر جورج زیتیس از موسسه سیپروس و یکی از نویسندگان این گزارش گفت: «در این (حالت)، مشکلات بزرگی برای زیرساخت‌های ساحلی و کشاورزی پدید خواهد آمد و می‌تواند به شور شدن آب آبخوان‌های ساحلی از جمله در دلتای رود نیل با تراکم جمعیت و حجم بالای زیر کشت منجر شود.»

شواهد بیشتر حاکی از تغییر اقلیم شماره ۱۷: پیش‌بینی افزایش دمای پنج درجه‌ سانتیگرادی برای خاورمیانه

رسیدن به اهداف اصلی معاهده پاریس، پیمانی جهانی میان کشورها برای کاهش میزان انتشار گازها، می‌تواند میزان افزایش دمای سالانه را در حدود دو درجه سلسیوس ثابت نگه دارد.

محققان توصیه کرده‌اند اقدام فوری به کربن‌زدایی با تاکید ویژه بر بخش‌های انرژی و حمل‌ونقل انجام شود.

جاس للیولد، مدیر موسسه شیمی ماکس پلانک و پروفسور موسسه سایپرس و هماهنگ‌کننده اجرای این برآورد، گفت: «بسیاری از نتایج تغییر اقلیم در هر منطقه عواملی خارج از مرزهای آن دارد و به همین دلیل، همکاری کشورها با یکدیگر برای مقابله با اثرات منفی پیش‌بینی‌شده ضروری است.»

این گزارش در ماه نوامبر در اجلاس تغییر اقلیم سازمان ملل متحده (کوپ۲۷) در مصر ارائه خواهد شد.

© The Independent

بیشتر از جهان