زلنسکی: هنوز برای اعلام زمان پایان جنگ زود است

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنان روسیه را به جنایت جنگی متهم می‌کند

زلنسکی گفت که متقاعد شده است که اگر کی‌یف ضد حمله خود را آغاز نمی‌کرد، عرضه تسلیحات خارجی به اوکراین کاهش می‌یافت - AFP

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، بار دیگر روسیه را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرد. او در همین حال با وجود دستاوردهای سریع ارضی نیروهایش در این ماه گفت که هنوز خیلی زود است بگوییم این نبرد در حال تغییر است.

رهبر اوکراین در مصاحبه‌ای با رویترز گفت که نتیجه جنگ با روسیه که اکنون در هفتمین ماه خود قرار دارد، به تحویل سریع تسلیحات خارجی به کشورش بستگی دارد.

او وضعیت مناطق تازه آزاد شده شمال شرق اوکراین را با «بوچای خونین» مقایسه کرد؛ شهری در نزدیکی کی‌یف که در آن نیروهای روسیه به ارتکاب جنایت جنگی متعدد در مرحله اول جنگ متهم شدند. مسکو پیش‌ازاین چنین اتهام‌هایی را رد کرده بود.

زلنسکی تاکید کرد: «تا امروز ۴۵۰ جنازه در منطقه شمال شرقی خارکیف دفن شده‌اند. با این حال جنازه‌های دیگری نیز وجود دارند، برخی از افراد در این مناطق شکنجه شده‌اند و همه این‌ها نشانه‌های جنایت جنگی است. بر اساس این شواهد، منابع اوکراینی و بین‌المللی در حال انجام ارزیابی‌‌اند و برای ما بسیار مهم است که جهان این جنایت‌های جنگی را به رسمیت بشناسد.»

کرملین به درخواست برای اظهارنظر درباره اتهام‌های جدید زلنسکی پاسخ نداد. روسیه مرتبا هدف قرار دادن غیرنظامیان را در جریان آنچه «عملیات نظامی ویژه» می‌خواند، رد می‌کند و در گذشته گفته است که اتهام‌های نقض حقوق بشر توهین به این کشور است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوله سینهوبوف، فرماندار منطقه خارکیف روز جمعه در یکی از محل‌های تدفین در شهر ایزیوم به خبرنگاران گفت که برخی از اجساد که در آنجا نبش قبر شده بودند با دست‌های از پشت بسته پیدا شده‌اند. مسکو در مورد گورهای دسته‌جمعی در ایزیوم، اظهارنظری نکرده است. ایزیوم تا پیش از حمله متقابل اوکراین و فرار نیروهای روسیه، پایگاه اصلی خط مقدم ارتش مسکو بود.

زلنسکی که روز چهارشنبه از ایزیوم بازدید کرد، درخواستش را از کشورهای غربی و دیگر کشورها برای افزایش ارسال تسلیحات به اوکراین تکرار کرد.

او گفت: «ما از ترکیه تقاضای کمک بیشتری داریم، از کره جنوبی، از جهان عرب و آسیا نیز همینطور.»

رئیس‌جمهوری اوکراین همچنین به «موانع روانی خاصی» در آلمان اشاره کرد که برای تامین تجهیزات نظامی مشکل‌آفرینی می‌کند. او بارها برلین را متهم کرده است که برای تهیه تسلیحات بهانه می‌آورد و مانع‌تراشی می‌کند.

زلنسکی در این گفت‌وگو درعین‌حال که ضد حمله سریع اوکراین را ستود، هرگونه پیش‌بینی مبنی بر ورود جنگ به نقطه پایانی را رد کرد.

او گفت: «هنوز زود است که درباره پایان این جنگ صحبت کنیم.» زلنسکی همچنین درباره پیشنهاد سازمان ملل مبنی بر شروع صادرات آمونیاک روسیه از طریق اوکراین گفت تنها زمانی از این ایده حمایت خواهد کرد که مسکو اسرای جنگی اوکراینی را به کی‌یف بازگرداند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز جمعه در ازبکستان، با لبخندی از ضد حمله اوکراین انتقاد کرد، اما هشدار داد که اگر نیروهایش تحت فشار بیشتر قرار گیرند، روسیه با قدرت بیشتری پاسخ خواهد داد.

زلنسکی گفت که متقاعد شده است که اگر کی‌یف ضد حمله خود را آغاز نمی‌کرد، عرضه تسلیحات خارجی به اوکراین کاهش می‌یافت و دستاوردهای ارضی دیگر کشورها را تحت تاثیر قرار می‌داد.

او گفت: «فکر می‌کنم این اقدام، گام بسیار مهمی بود و بر تصمیم‌گیری‌های برخی کشورهای دیگر تاثیر گذاشته یا خواهد گذاشت.»

اوکراین روز سه‌شنبه ۱۳ سپتامبر (۲۲ شهریور) اعلام کرد که پس از عقب راندن نیروهای روسیه در شمال شرق، قصد دارد تمام قلمرویش را آزاد کند، اما از غرب خواست که تحویل سامانه‌های تسلیحاتی را سرعت ببخشند.

از زمان تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۲۴ فوریه، واشینگتن و متحدانش میلیاردها دلار تسلیحات در اختیار کی‌یف قرار داده‌اند که به محدود کردن دستاوردهای مسکو کمک کرده است. نیروهای روسیه حدود یک‌پنجم خاک اوکراین را در جنوب و شرق تصرف کرده‌اند، اما کی‌یف در هر دو منطقه در حال حمله و تلاش برای بازپس‌گیری مناطق اشغالی است.

بیشتر از جهان