شاهزاده هری اجازه دارد کنار تابوت ملکه لباس نظامی بپوشد

کاخ باکینگهام در برابر اعتراض‌های عمومی تسلیم شد

قوانین سلطنتی بریتانیا تغییر کرد تا شاهزاده هری اجازه داشته باشد هنگام آخرین وداع با ملکه الیزابت لباس رسمی نظامی بپوشد. طبق قوانین سلطنتی فقط اعضای خانواده که در نهاد سلطنت مشغول به کارند حق استفاده از یونیفرم نظامی‌شان را در چنین مراسمی دارند.

بالاخره کاخ باکینگهام در برابر اعتراض‌های عمومی تسلیم شد و به شاهزاده هری اجازه داد تا در مراسم شب‌زنده‌داری برای ملکه که شنبه‌شب در تالار وست‌مینیستر برگزار می‌شود، با لباس نظامی حاضر شود.

پس از اینکه شاهزاده هری در سال ۲۰۲۰ از کلیه مشاغل سلطنتی‌اش استعفا کرد، عناوین افتخاری نظامی‌اش نیز به ملکه بازگردانده شد. طبق قوانین سلطنتی اگرچه هری می‌تواند همیشه مدال‌های نظامی‌اش را استفاده کند، اما پوشیدن لباس فرم نظامی برایش ممنوع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انتشار خبر فوت ملکه، بحث بر سر لباسی که شاهزاده هری و شاهزاده اندرو -برادر شاه چارلز سوم که به دستور کاخ از مقام سلطنتی‌اش استعفا کرده بود- در مراسم رسمی تشییع و تدفین ملکه خواهند پوشید، بالا گرفت.

هفته پیش کاخ باکینگهام اعلام کرد شاهزاده اندرو اجازه دارد برای آخرین‌بار در مراسم خداحافظی با ملکه لباس نظامی‌اش را بپوشد، اما این اجازه به شاهزاده هری داده نخواهد شد.

این تصمیم با اعتراض بسیاری روبه‌رو شد.

هری سال‌ها در ارتش بریتانیا با ‌عنوان خلبان خدمت کرده است. او سابقه حضور در خط مقدم نبرد در افغانستان را دارد و در پی ازدواج با مگان مارکل داوطلبانه نهاد سلطنت را ترک کرد، درحالی‌که عمویش پس از رسوایی جنسی، با اصرار ویلیام از این نهاد کنار گذاشته شد.

در حاشیه رسیدگی به اتهام‌های جنسی پرونده جفری اپستین در ایالات متحده و در پی شکایت زنی که ادعا کرد شاهزاده اندرو با او در زمانی که زیر سن قانونی بوده رابطه جنسی داشته است، این عضو خانواده سلطنتی، عناوین خود را از دست داد.

امید اسکوبی، گزارشگر سلطنتی، روز پنجشنبه در توییتر خود اعلام کرد هری ۳۸ ساله، یکی از هفت نوه ملکه الیزابت خواهد بود که به مدت ۱۵ دقیقه در سکوت در نزدیکی او خواهد ایستاد.

مراسم شب‌زنده‌داری تجمعی است که قبل از به خاک سپردن متوفی برگزار می‌شود. در تشریفات سلطنتی، جمعه شب، ۱۶ سپتامبر، مراسم بیداری ملکه با حضور فرزندان و شنبه شب، ۱۷ سپتامبر، با حضور نوه‌ها برگزار خواهد شد.

بیشتر از زندگی