آموزش‌وپرورش دماوند از ثبت‌نام دختران در یک مدرسه روستایی خودداری کرد

«اصل تفکیک جنسیتی لازم‌الاجرا است، باید از بلوغ زودهنگام جلوگیری کنیم»

مدرسه شهید حاج‌آقایی روستای گرمابسرد دماوند-- عکس از عصر مشرق

با دستور رئیس اداره آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند، ثبت‌نام دختران مقطع متوسطه در مدرسه روستای گرمابسرد ممنوع شد. 

این مدرسه ۱۰ دانش‌آموز دختر و ۲۴ دانش‌آموز پسر داشت و در سال‌های گذشته کلاس‌های آن به دلیل کم بودن تعداد دانش‌آموزان به شکل مختلط برگزار می‌شد، اما در سال تحصیلی جدید، آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند به بهانه «تفکیک جنسیتی» و «جلوگیری از بلوغ زودرس» از ثبت‌نام دانش‌آموزان دختر در مدرسه خودداری کرد.

در عین حال، از آنجا که تعداد دانش‌آموزان پسر نیز به حد نصاب نرسید، این مدرسه به کلی تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اهالی روستای گرمابسرد دماوند با امضای طوماری به تعطیلی مدرسه و خودداری آموزش‌وپرورش از ثبت‌نام دختران، اعتراض کرده‌اند و نسبت به خطر ترک تحصیل دختران هشدار داده‌اند. 

در نامه اهالی این روستا که والدین دانش‌آموزان آن را امضا کرده‌اند، آمده است: «با توجه به دور بودن روستا به نزدیک‌ترین مدرسه دخترانه (روستای جابان حدود ۳۰ کیلومتر) و با مجتمع شبانه‌روزی شهر کیلان (حدود ۶۰ کیلومتر) دانش‌آموزان دختر مجبور به ترک تحصیل می‌شوند. تفکیک جنسیت کار پسندیده‌ای است اما نه به قیمت حذف یکی از جنسیت‌ها آن هم دختران.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره کل آموزش‌وپرورش شهرستان دماوند در پاسخ به اعتراض اهالی روستای گرمابسرد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که اصل تفکیک جنسیتی «لازم‌الاجرا» است و تاکنون نیز اجرای آن به تعویق افتاده است.

آموزش‌وپرورش در اطلاعیه خود مدعی شد که «بسیاری از دختران روستا به دلیل مختلط بودن کلاس‌ها ترک تحصیل و ازدواج کرده‌اند.»

آموزش‌وپرورش دماوند در بخش دیگری از اطلاعیه خود ادعا کرد که با ممانعت از ثبت‌نام دانش‌آموزان دختر از «خطرات ناشی از بلوغ زودهنگام دانش‌آموزان» جلوگیری می‌کند.

فقدان فضاهای آموزشی در دسترس تاکنون بسیاری از دختران را در مناطق روستایی، عشایری و مرزی ایران وادار به ترک‌ تحصیل و ازدواج زودهنگام کرده است. 

آمار وزارت آموزش‌وپرورش حاکی از آن است که تنها در استان سیستان و بلوچستان بیش از ۱۴۰ هزار دانش‌آموز از تحصیل بازمانده‌اند و شمار دخترانی که ترک‌ تحصیل می‌کنند دو برابر پسرها است. همین وضعیت در مناطق محروم استان‌های دیگری مانند کرمان، خراسان جنوبی و تهران نیز وجود دارد. 

سال تحصیلی گذشته (۱۴۰۰)، محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش اعلام کرد: «مقایسه شمار خروجی‌های دانش‌آموزان دختر مقطع ششم ابتدایی با تعداد ورودی‌های مقطع متوسطه اول در مناطق عشایری ما را متوجه تفاوت معناداری می‌کند زیرا نشان می‌دهد که ۵۰ درصد دختران عشایر پس از مقطع ابتدایی ترک تحصیل می‌کنند.»

او نیز اذعان کرد که نبود مدارس در دسترس یکی از مهم‌ترین دلایل ترک تحصیل دختران عشایر است.

اظهارنظرها و سخنان مقام‌های آموزش‌وپرورش آشکار می‌کند که آنان به پیامدهای فقدان فضاهای آموزشی در مناطق روستایی آگاه‌اند و می‌دانند که دختران بسیاری به دلیل نزدیک نبودن مدرسه به محل زندگی مجبور می‌شوند ترک تحصیل کنند، با این حال اقدام موثری برای توسعه فضاهای آموزشی انجام نمی‌دهند تا دختران در مناطق روستایی و عشایری که باورهای سنتی و مذهبی قدرت بیشتری نیز دارند، پس از ترک تحصیل دختران به سمت ازدواج زودهنگام سوق داده شوند و به نفع حکومت زادآوری کنند.