وقتی مدرسه رفتن گران تمام می‌شود

درآمد چندین ماه یک خانواده کارگری تنها برای یک سال مدرسه رفتن کودکان کافی است

 حدود یک هفته تا بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی جدید زمان باقی است، خانواده‌هایی که فرزند دانش‌آموز دارند، این روزها در تکاپوی مهیا کردن مقدمات رفتن فرزندشان به مدرسه‌اند. بسیاری از آنان نیز باوجوداینکه از ماه‌ها قبل خود را آماده کرده بودند، اکنون با مشاهده هزینه‌های سرسام‌آور لوازم‌التحریر، لباس فرم و سرویس مدرسه شوکه شده‌اند. 

نزدیک به هشت میلیون هزینه لوازم‌التحریر، بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان هزینه سرویس مدارس، ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان لباس فرم به‌اضافه هزینه‌هایی که مدارس به عنوان «کمک به مدرسه» از خانواده‌ها دریافت می‌کنند، بیانگر آن است که درآمد چندین ماه یک خانواده کارگری تنها برای یک سال مدرسه رفتن کودکان کافی است و آن‌ها برای دیگر هزینه‌های زندگی مانند اجاره مسکن، خوراک، پوشاک و سلامت، پولی ندارند. 

به گزارش خبرگزاری ایسنا، چهار دفتر مشق ۵۰ برگ، یک دفتر نقاشی ۴۰ برگ، دو مداد مشکی و قرمز، مداد رنگی ۱۲ تایی، یک مداد نوکی، پاک‌کن، خودکار، غلط‌گیر و جامدادی حداقل ۲۰۷ هزار تومان و حداکثر حدود هشت میلیون تومان تمام می‌شود.

براساس این گزارش، بررسی فروشگاه‌های آنلاین نشان می‌دهد که یک بسته مداد مشکی ۱۲ تایی بسته به نوع و برند آن ۲۰ تا ۷۰ هزار تومان قیمت دارد. محدوده قیمت مداد نوکی و برای کاربردهای غیرتخصصی و خودکار معمولی نیز به ترتیب ۱۲ تا ۷۰۰ هزار و پنج تا ۱۴۰ هزار تومان است.

همچنین هر بسته مداد رنگی ۱۲ تایی حدود ۲۲ تا ۱۱۵ هزار تومان فروخته می‌شود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

غلط‌گیر هم ۱۱ تا ۴۵ هزار تومان قیمت دارد و پاک‌کن حدود هفت تا ۲۰ هزار تومان فروخته می‌شود. 

دفتر نقاشی ۴۰ برگ بسته به نوع و طرح آن بین ۱۴ تا ۷۰ و دفتر مشق ۵۰ برگ ۱۲ تا ۹۵ هزار تومان قیمت دارد. قیمت جامدادی هم از حدود ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و برخی از انواع لوکس آن با طرح‌های خاص تا ۶۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. 

در نهایت محصول اصلی دانش‌ آموزان و دانشجویان کیف کوله‌پشتی است که قیمت انواع ساده و معمولی آن برای سنین ابتدایی از ۷۰ هزار تومان شروع می‌شود و برای بزرگسالان بسته تا نزدیک شش میلیون تومان هم قیمت دارد. 

به این هزینه‌ها باید قیمت کتاب‌های درسی را نیز اضافه کرد که در مقاطع تحصیلی مختلف نیز متفاوت است؛ برمبنای قیمت‌های سال تحصیلی جدید، خرید کتاب‌های مقطع ابتدایی بین ۳۶ تا ۵۳ هزار تومان تمام می‌شود. قیمت‌ کتاب‌های مقطع اول متوسطه به ۸۹ هزار تومان و قیمت کتاب‌های مقطع متوسطه دوم به ۱۰۵ هزار تومان می‌رسد.

تهیه لباس فرم نیز یکی از هزینه‌های اصلی مدرسه است؛ بررسی قیمت‌های سال تحصیلی جدید حاکی از آن است که لباس فرم مدارس بین ۵۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

مسئولان آموزش‌وپرورش ادعا می‌کنند که خرید لباس فرم اجباری نیست و دانش‌آموزان می‌توانند لباس‌های سال قبل خود را بپوشند اما خانواده‌ها همواره این چالش را دارند که با شروع مدارس، برای فرزند خود لباس جدید تهیه کنند تا او احساس بهتری داشته باشد. به هزینه خرید لباس فرم باید مبلغ موردنیاز برای خرید کفش و لباس ورزشی را نیز اضافه کرد. 

خانواده‌های کارگری و کم‌درآمد حتی اگر هزینه لباس فرم مدرسه را هم تهیه کنند برای پرداخت هزینه سرویس مدرسه دچار مشکل خواهند شد به‌خصوص اینکه باید دست‌کم ۴۰ درصد این هزینه را هنگام ثبت‌نام پرداخت کنند. 

پیش‌تر علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش تهران، ادعا کرده بود که مدارس و آموزش‌وپرورش «انتفاعی» از هزینه سرویس مدارس ندارد اما روزنامه ایران در گزارشی که روز چهارشنبه ۲۳ شهریور منتشر شد، به نقل از برخی والدین نوشت که «مدارس از رودررو شدن آن‌ها با پیمانکاران جلوگیری می‌کنند و آن‌ها فقط با مدیر مدرسه‌ای طرف هستند که لیست نرخ‌ها را جلو رویشان می‌گذارد و آن‌ها باید بدون چانه زدن پرداخت کنند.»

بر اساس این گزارش، هزینه سرویس مدارس نیز بین ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان متغیر است. 

در کنار لوازم‌التحریر، سرویس مدرسه و لباس فرم، مدرسه رفتن کودکان هزینه‌های دیگری نیز دارد؛ هزینه‌هایی مانند «کمک به مدرسه» که ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس، مشروط به پرداخت آن است.

سال‌هاست که مدیران آموزش‌وپرورش ادعای ممنوع بودن دریافت شهریه از والدین در مدارس دولتی را مطرح می‌کنند، اما آنچه در عمل اتفاق می‌افتد این است که مدارس تحت عنوان کمک به مدرسه از والدین هنگام ثبت‌نام پول طلب می‌کنند و می‌گویند برای تامین هزینه‌های خود کسری بودجه دارند.

همه این‌ها هزینه‌های تحصیل کودکان در مدارس دولتی ایران است و به وضوح چرایی ترک تحصیل دانش‌آموزان فقیر در ایران را آشکار می‌کند.

درصورتی‌که براساس ماده ۲۸ پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک که ایران نیز در سال ۱۳۷۲ آن را امضا کرده است، تمامی کشورهای عضو متعهد شده‌اند با ایجاد فرصت‌های مساوی زمینه تحصیل رایگان کودکان را فراهم کنند.

طبق اصل ۳۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران هم دولت موظف است وسایل آموزش‌وپرورش رایگان را به‌طور یکسان برای همه کودکان در کل کشور فراهم کند.