در مدارس ایران به دانش‌آموزان «ریشه‌کن کردن اسرائیل» آموزش داده می‌شود

حکومت ایران می‌کوشد نابودی اسرائیل را به‌عنوان یک «آرمان» به کودکان تزریق کند.

دانش‌آموزان ایرانی طی برنامه‌های درسی مدارس می‌آموزند که به کشورهای خارجی «بی‌اعتماد» باشند. همشهری

یافته‌های مطالعه‌ای درباره کتاب‌های درسی و برنامه‌های آموزشی مدارس ایران که به‌تازگی انجام شد، آشکار می‌کند که سیستم آموزشی ایران «ریشه‌کن کردن اسرائیل» را به کودکان آموزش می‌دهد. همچنین آمریکا را «دشمن شیطانی» و کشورهای خارجی را «غیرقابل‌اعتماد» معرفی می‌کند.

نتایج مطالعه موسسه نظارت بر صلح و تساهل فرهنگی در آموزش مدارس که اوت ۲۰۲۲ منتشر شد، نشان داد که در برنامه‌های درسی ایران، به کودکان «جنگ تمام‌عیار تا ریشه‌کنی کامل اسرائیل» آموزش داده می‌شود.

وجود اسرائیل در تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای تسلط بر منطقه مانع ایجاد می‌کند، بنابراین حکومت ایران می‌کوشد نابودی اسرائیل را به‌عنوان یک «آرمان» و «هدف واقع‌بینانه» به کودکان تزریق کند.

بر اساس این گزارش که بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب درسی سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بررسی کرد، برنامه‌های درسی سرشار از محتوا و عبارات «ضدبیگانه‌»اند و نابودی اسرائیل به‌عنوان «گامی به‌ سوی نجات جهان» توصیف می‌شود.

در این کتاب‌ها، آمریکا را «شیطان و دشمن پیامبر اسلام و قرآن» توصیف کرده‌اند و دانش‌آموزان ایرانی طی برنامه‌های درسی مدارس می‌آموزند که به کشورهای خارجی «بی‌اعتماد» باشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این گزارش که العربیه بخش‌هایی از آن را منتشر کرد، آمده است: «در کتاب‌های درسی ایران مبحثی وجود دارد که وقتی صحبت از کشورهای خارجی می‌شود، حس پارانویا را در دانش‌آموزان القا می‌کند. در محتوای این درس به دانش‌آموزان تمرین‌هایی محول می‌شود که در آن باید راه‌های مقابله با نقشه‌های بیگانگان برای سرنگونی اسلام را تحلیل کنند.»

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که در محتوای کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان القا می‌شود که انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ الگویی برای همه کشورها است و دولت‌های عربی غیرقانونی معرفی می‌شوند.

در یکی از فصل‌های کتاب تاریخ معاصر ایران کلاس مقطع یازدهم به‌ صراحت از گروه اخوان‌المسلمین و بنیان‌گذار آن، حسن البنا، تمجید می‌شود. در این درس، البنا در کنار روح‌الله خمینی، رهبر سابق جمهوری اسلامی ایران، به‌عنوان یکی از برترین نظریه‌پردازان دوره جدید و موج «بیداری اسلامی» معرفی می‌شود.

در صفحه ۲۵۱ این کتاب می‌خوانیم: «البنا تمدن غرب را نفی و در چارچوب مبانی اسلامی و احیای قرآن و سنت عمل کرد. اخوان‌المسلمین بدون شک اصیل‌ترین جریان فکری در بیداری اسلامی اهل سنت در عصر حاضر است.»

بر اساس این گزارش، در این کتاب‌ها به هویت ملی ایرانیان به شکلی عامدانه‌ بی‌اعتنایی می‌شود و در محتوای درس‌ها، هولوکاست را انکار می‌کنند. همچنین در حالی‌ که بالغ‌ بر نیمی از اقوام ایران به زبانی غیر از فارسی صحبت می‌کنند، کتاب‌ها و برنامه‌های درسی صرفا به زبان فارسی تالیف و تدریس می‌شوند و تنوع فرهنگی در ایران به رسمیت شناخته نشده است.