«دستاورد بزرگ نظام»، ترک تحصیل میلیونی دانش‌آموزان

سال ۱۳۹۹ سه میلیون دانش‌آموز در ایران به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات آموزش آنلاین ترک‌تحصیل کردند

سرپرست وزارت آموزش و پرورش مدعی شده است که نرم‌افزار شاد «دستاورد بزرگ» جمهوری اسلامی است- عکس از ایلنا

علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، از سامانه «شاد» به عنوان یکی از «بزرگ‌ترین دستاوردهای جمهوری اسلامی» یاد کرد و گفت: «به واسطه آن، آموزش در دوران کرونا استمرار یافت.» به گزارش خبرگزاری ایسنا و به گفته او، بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان سال تحصیلی جدید را با سامانه شاد آغاز می‌کنند اما مدارس کم‌جمعیت در مناطق دوردست که به بعضی امکانات دسترسی ندارند، حضوری اند.»

در هفته‌های پایانی اسفندماه ۱۳۹۸، روزهایی که حکومت ایران پس از حدود یک ماه انکار اعلام کرد ویروس کرونا به ایران وارد شده است، نگرانی خانواده‌ها برای سلامتی فرزندان دانش‌آموزشان بیشتر شد تا آنجا که وقتی حسن روحانی، رئیس‌جمهور وقت ایران، ششم اسفند ۱۳۹۸ گفت که همه‌چیز از «شنبه» به روال عادی بازمی‌گردد، خانواده‌ها در اقدامی خودجوش اعلام کردند که فرزندان خود را تا پایان بحران کرونا به مدرسه نمی‌فرستند. حتی هشتگ‌هایی مثل «فرزندم را به مدرسه نمی‌فرستم» در شبکه‌های اجتماعی محبوب شد.

حدود یک ماه بعد، در حالی‌ که سال ۱۳۹۹ شروع شده بود و ویروس کرونا هر روز افراد جدیدی را مبتلا می‌کرد، آموزش و پرورش با تعطیلی مدارس کشور موافقت کرد اما از خانواده‌ها خواست آموزش کودکان را از طریق نصب نرم‌افزارهای داخلی پیگیری کنند. با توجه به ناامن بودن نرم‌افزارهای داخلی ایران، از این اقدام دستوری بسیار انتقاد شد و خانواده‌های زیادی از آن امتناع کردند. در نهایت وزارت آموزش و پرورش سامانه‌ای به نام «شاد» راه‌اندازی کرد؛ نرم‌افزاری که برخلاف نامش، شادی را از بسیاری کودکان در مناطق محروم و مرزی ایران گرفت.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در مدت یک سال و نیم گذشته بارها رسانه‌ها درباره دسترسی نداشتن کودکان مناطق محروم به اینترنت و گوشی‌های تلفن هوشمند گزارش‌ نوشتند. حتی مسئولان وزارت آموزش و پرورش نیز اعتراف کردند که بیش از سه میلیون دانش‌آموز در سامانه شاد نام‌نویسی نکرده‌اند. محسن حاجی‌میرزایی، وزیر آموزش و پرورش دولت دوازدهم، در بهمن ۱۳۹۹ اعلام کرد: «بین دو و نیم تا سه میلیون دانش‌آموز در شبکه شاد نیستند.» نبود این تعداد دانش‌آموز در سامانه سراسری تحصیل از راه دور، معنای دیگری جز ترک تحصیل این کودکان ندارد. 

اگرچه وزارت آموزش و پرورش خیلی زود ترک تحصیل دانش‌آموزان را تکذیب کرد و مدعی شد که آنان از راه‌های دیگر آموزش خود را دنبال کرده‌اند، خبری که در آستانه بازگشایی مدارس منتشر شده است، نشان می‌دهد که ترک تحصیل کودکان در دوران کرونا حقیقت دارد؛ اینکه محمد علوی‌تبار، معاون سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی وزارت آموزش و پرورش، به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرد که بیش از دو میلیون و ۱۱۰ هزار دانش‌آموز کتاب‌های درسی خود را نخریده‌اند. 

حالا در آستانه شروع سال تحصیلی جدید در ایران و با وجود عملکرد ناموفق آموزش و پرورش در نگه‌داشتن دانش‌آموزان در تحصیل، علیرضا کاظمی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، مدعی شده است که نرم‌افزار شاد «دستاورد بزرگ» جمهوری اسلامی است. کاظمی با وجود محرومیت بیش از سه میلیون دانش‌آموز از تحصیل گفته است: «امروز دانش‌آموز محروم‌ترین استان‌های ما در اقصی‌نقاط کشور به بهترین تدریس‌ها دسترسی دارد و هیچ‌چیز بهتر از این کار برای دسترسی به فرصت آموزشی برابر نیست.»

این مقام آموزش و پرورش در حالی مدعی است که عدالت آموزشی از طریق شبکه شاد محقق خواهد شد که خبرخودکشی محمد موسوی‌زاده، کودک ۱۱ بوشهری به دلیل دسترسی نداشتن به امکانات آموزش آنلاین و شبکه شاد هنوز فراموش نشده است. پس از مرگ محمد، مادر او ادعای آموزش و پرورش مبنی بر اهداء یک دستگاه گوشی هوشمند از طرف مدیر مدرسه را رد کرد و گفت: «مدیر مدرسه قول داد اما عمل نکرد.» 

پرستو جلیلی‌آذر و آریان نیز کودکان ۱۳ ساله‌ای بودند که در آبان و آذر ۱۳۹۹ خودکشی کردند. پرستو اهل روستایی در حوالی ارومیه بود و آریان در منطقه پشت‌تپه مهاباد زندگی می‌کرد. علت خودکشی آریا فقر و دلیل خودکشی پرستو محرومیت از دسترسی به شبکه شاد اعلام شد اما آموزش و پرورش آذربایجان غربی اعلام کرد که او «از طریق تلویزیون» مطالب آموزشى را فرا می‌گرفته است.