«علی باقری‌کنی همراه با ابراهیم رئیسی، به نیویورک سفر خواهد کرد»

کاردار جمهوری اسلامی در لندن بیانیه شورای حکام را «شرم‌آور» خواند

علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، همراه با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به نیویورک سفر خواهد کرد- Alex HALADA / AFP

محمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده حکومت ایران، روز پنجشنبه، ۲۴ شهریور ۱۴۰۱، در توییتی طرف‌های دیگر مذاکره را به تغییر موضع در مورد فرایند مذاکرات احیای برجام متهم کرد و مدعی شد آخرین پاسخ جمهوری اسلامی ایران به پیش‌نویس ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا «دقیق» بوده است. 

مرندی در عین‌حال اعلام کرد علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزارت خارجه و سرپرست تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی در مذاکرات وین، همراه با ابراهیم رئیسی، رئیس دولت سیزدهم، به نیویورک سفر خواهد کرد تا در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کند. 

نیکی هیلی، سفیر سابق ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد، نیز با انتشار توییتی به دولت جو بایدن هشدار داد توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران منافع متحدهای آمریکا در منطقه و جهان را تهدید می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در تازه‌ترین اظهارات مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد مذاکرات احیای برجام، حسین متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن، با انتشار توییتی به بیانیه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در محکومیت فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی واکنش نشان داد. این دیپلمات حکومت ایران، ضمن آنکه بیانیه مورد نظر را «جنجالی» و «شرم‌آور» دانست، نوشت شورای حکام آژانس تحت تاثیر «توطئه‌های» ایالات متحده آمریکا، اسرائیل و کشورهای اروپایی قرار دارد. 

اکثریت اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان نشست‌شان در روز چهارشنبه از بیانیه غیرالزام‌آور آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان که با هدف افزایش فشار بر جمهوری اسلامی ایران به‌منظور همکاری با بازرسان آژانس صادر شد، حمایت کردند. 

این بیانیه در حالی صادر شد که مذاکرات احیای برجام به‌دلیل اختلاف‌های موجود میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران با بن‌بست مواجه شده است. 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهان توضیح مقام‌های جمهوری اسلامی در مورد منشا ذرات اورانیوم کشف شده در سه سایت گزارش نشده متعلق به حکومت ایران است. در مقابل تهران با طفره رفتن از پاسخ به پرسش‌های آژانس در این زمینه مدعی است که فشارهای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نتیجه القاهای اسرائیل است که قصد جلوگیری از احیای برجام را دارد.