آغاز نشست شورای حکام آژانس؛ ایران از محورهای مهم گفت‌وگو است

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی درباره احتمال صدور قطعنامه علیه ایران اعلام کرد که «چنین اقدامی نتیجه غیرسازنده خواهد داشت»

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز دوشنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) آغاز به کار کرد. 

بنابر اعلام وب‌سایت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نشست شورای حکام تا روز جمعه شانزدهم سپتامبر ادامه خواهد داشت. در این نشست، نمایندگان ۳۵ کشور عضو حضور خواهند داشت.  محسن نذیری اصل، سفیر جدید ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، نیز برای ارائه پاسخ‌های جمهوری اسلامی ایران به گزارش اخیر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این نشست شرکت می‌کند.

شورای حکام آژانس به همراه مجمع عمومی اعضا، ارکان سیاست‌گذاری در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی محسوب می‌شوند. این شورا معمولا پنج‌بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد.

در نشست پیشین شورای حکام آژانس، سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و بریتانیا در محکومیت همکاری نکردن موثر حکومت ایران با بازرسان آژانس، یک قطعنامه توبیخی پیشنهاد دادند که با اکثریت آرای ۳۵ عضو شورا تصویب شد.

تشکیل این جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سه ماه پس از تصویب آن قطعنامه‌ است که از ایران خواست پاسخ‌های معتبری به تحقیقات آژانس در مورد ردیابی اورانیوم در سه سایت اعلام‌نشده بدهد؛ البته ایران مدعی است که این تحقیقات با انگیزه سیاسی انجام شده است.

آخرین نشست شورای حکام در شرایطی برگزار می‌شود که مذاکرات هسته‌ای ایران بار دیگر دچار وقفه شده است و به ‌نظر می‌رسد که چشم‌انداز روشنی برای دستیابی به یک توافق هسته‌ای با جمهوری اسلامی، دست‌کم در کوتاه‌مدت، وجود ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین، روز یکشنبه درباره دستور کار این نشست اعلام کرد: «انتظار می‌رود که انتقال مواد هسته‌ای در چارچوب ایمنی هسته‌ای آکوس، امنیت و مسائل پادمانی در اوکراین و همچنین نظارت و مسائل پادمانی در ایران از موضوعات محوری باشند.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز دوشنبه در صفحه توییترش از برگزاری کنفرانس خبری رافائل گروسی، مدیر کل آژانس پس از جلسه شورای حکام خبر داد و نوشت: «رافائل گروسی، مدیرکل آژانس، در کنفرانسی خبری درباره موضوعاتی از جمله ایران، ایمنی هسته‌ای، امنیت [هسته‌ای] و پادمان‌ها در اوکراین و دیگر مسائل گفت‌وگو خواهد کرد.»

در روزهای گذشته آژانس با انتشار دو گزارش پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای ایران، موجب واکنش تهران شد.

مدیر کل آژانس روز چهارشنبه گذشته در گزارشی که به رویترز رسید، گفته بود که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران ۱۹ برابر از حد مجاز تعیین شده در برجام فراتر رفته است. در این گزارش تاکید شده بود: «ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران تا ۶۰ درصد، نزدیک به درجه تسلیحاتی، بسیار بالاتر از مقداری است که برای یک بمب اتمی کافی است.»

خبرگزاری بلومبرگ نیز روز پنج‌شنبه در گزارشی به‌نقل از یک دیپلمات مطلع که نامش ذکر نشده بود، نوشت که در سه ماه گذشته حکومت ایران هیچ تعامل مشخصی با بازرسان نداشته و پرونده تحقیقات آژانس از فعالیت‌های گذشته هسته‌ای در ایران همچنان باز است.

پس از آن، بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در واکنش به این گزارش‌ها با ادعای این‌که برنامه هسته‌ای ایران تاکنون شفاف بوده است، تاکید کرد: «در جلسه شورای حکام پاسخ‌های حقوقی و مستدل ایران به گزارش اخیر مدیرکل ارائه خواهد شد.»

در سوی دیگر، روز شنبه کشورهای فرانسه، بریتانیا و آلمان اعلام کردند که در مورد اهداف ایران برای احیای توافق برجام «تردید جدی» دارند. این اظهارات از سوی تهران رد شد و مسکو نیز آن را «بسیار نابهنگام» خواند. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این بیانیه در یک نشست خبری گفت: «ایران همکاری سازنده خود با آژانس را به عنوان تعهد خود اعلام می‌کند.» او افزود: «همان‌طور که ایران تعهداتی دارد، حقوقی نیز دارد. طبیعتا ایران از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای آن انتظار اقدامات سازنده دارد.»

کنعانی در عین حال از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواست که «تسلیم فشارهای اسرائیل» بر سر فعالیت‌های هسته‌ای تهران نشود. او بیانیه روز شنبه اروپا را «غیرسازنده» خواند و گفت: «هم آمریکا و هم اروپا باید ثابت کنند که در تصمیم‌گیری‌های سیاسی منافع اسرائیل را در اولویت قرار نمی‌دهند.» 
کنعانی روز دوشنبه در مورد احتمال صدور قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در سخنانی تهدیدآمیز گفت: «هرگونه اقدام غیرسازنده در آژانس نتیجه غیرسازنده خواهد داشت.»

در این میان، به گزارش خبرگزاری مهر، سرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی گفت که تهران یک پهپاد انتحاری دوربرد پیشرفته «طراحی شده برای حمله به اسرائیل» ساخته است. او درباره ویژگی‌های پهپاد آرش ۲ گفت: «این پهپاد را به طور مخصوص برای حیفا و تل آویو در نظر گرفته‌ایم. یعنی پرنده بی‌نظیری است که برای این کار ساخته شده است.»

اسرائیل دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تهدیدی علیه موجودیت خود می‌داند و غرب بارها تاکید کرده است که ایران با تولید بمب اتم فاصله چندانی ندارد. با این حال، در شرایطی که طی دو ماه اخیر دست‌کم پنج مقام جمهوری اسلامی ایران ادعاهایی را درباره توان دستیابی به سلاح هسته‌ای مطرح کرده‌اند، ایران می‌گوید همچنان می‌گوید که برنامه اتمی‌اش صلح‌آمیز است.