دومین روز سفر وزیر خارجه امارات به اسرائیل؛ ادای احترام به قربانیان هولوکاست

شیخ عبدالله بن‌زاید با نخست‌وزیر اسرائیل دیداری خصوصی خواهد داشت و پس از آن نیز در یک مراسم شام با رئیس جمهوری این کشور دیدار می‌کند

شیخ عبدالله بن‌زاید، وزیر خارجه امارات متحده عربی، با حضور در موزه ملی هولوکاست، واقع در اورشلیم، به قربانیان نسل‌کشی یهودیان به‌وسیله حکومت نازی‌های آلمان ادای احترام کرد.

به‌گزارش روزنامه تایمزِ اسرائیل، شیخ بن‌زاید پس از این دیدار به نشان احترام تاج‌گلی در محل این موزه قرار داد.

به‌گزارش تایمز اسرائیل، وزیر خارجه امارات متحده عربی در کتاب بازدیدکنندگان موزه ملی هولوکاست این عبارت را نوشت:«امروز اینجا هستم تا درسی را به خودمان یادآوری کنم که تاریخ به ما می‌آموزد و [همچنین] مسئولیت بزرگی را به یاد بیاورم [مبنی بر این] که به‌منظور ساختن اجتماع و جامعه‌مان [باید] مدارا داشته باشیم. ما باید، به‌منظور ساختن پل صلح برای نسل‌های در راه، قدمی شجاعانه رو به جلو برداریم.»

با توجه به سابقه چند دهه‌ای روابط غیردوستانه میان اعراب و اسرائیل، برخی ناظران این اقدام شیخ عبدالله بن‌زاید را اقدامی تاریخی دانسته‌اند؛ اقدامی که به‌مناسبت دومین سالروز امضای پیمان ابراهیم انجام شد.

پیمان ابراهیم، که در سال ۲۰۲۰ و به ابتکار دولت وقت ایالات متحده آمریکا به سرانجام رسید، عادی‌سازی روابط میان اسرائیل و چند کشور عربی را در پی داشت. از این‌رو وزیر خارجه امارات متحده عربی نیز روز چهارشنبه، ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۲، و در صدر یک هیئت بلند پایه دیپلماتیک به اسرائیل سفر کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان با این سفر دیپلماتیک، امیر هایک، نخستین سفیر اسرائیل در امارات متحده عربی، ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های میان دو کشور در طی سال‌های آتی گسترش پیدا کند؛ روابطی که نتایج مثبت ناشی از گسترش‌شان در حال حاضر نیز قابل مشاهده و اندازه‌گیری است.

به‌عنوان مثال، و بر اساس اظهارات هایک، مبادلات تجاری میان اسرائیل و امارات متحده عربی در نیمه نخست سال ۲۰۲۲ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۱۱۷ درصد رشد داشته است. در عین‌حال برخی ناظران بین‌المللی بر این باورند که اگر روند فعلی ادامه پیدا کند، امارات متحده عربی طی چند سال آینده به یکی از ۱۰ شریک اصلی اسرائیل تبدیل خواهد شد.

بر اساس اخبار منتشر شده از سوی دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، قرار است یائیر لاپید بعداز ظهر روز پنجشنبه، ۱۵ سپتامبر، دیداری حضوری با وزیر خارجه امارات متحده عربی داشته باشد.

به‌گزارش «جویش نیوز»، موضوع برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از جمله مواردی است که در دیدار خصوصی این دو مقام بلند پایه سیاسی درباره آن گفتگو خواهد شد.

این وبسایت خبری همچنین نوشت شیخ عبدالله بن‌زاید و یائیر لاپید پس از پایان این دیدار خصوصی، و در ساعت ۱۶ و ۱۵ دقیقه به وقت محلی، بیانیه‌های خود را در شبکه‌های تلویزیونی منتشر خواهند کرد.

از سوی دیگر برخی رسانه‌های اسرائیلی نیز از حضور شیخ عبدالله بن‌زاید در یک ضیافت شام به میزبانی محمد آل خواجه، سفیر امارات در اسرائیل، خبر دادند که قرار است شامگاه پنجشنبه برگزار شود. این رسانه‌ها در عین حال نوشتند احتمال دارد اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل، و همسر او، میکال هرتزوگ، نیز در ضیافت مورد نظر شرکت کنند.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، وزیر خارجه امارات متحده عربی در جریان این سفر با نفتالی بنت، نخست‌وزیر پیشین اسرائیل، نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

بیشتر از جهان