اختصاصی ایندیپندنت فارسی؛ امیرمحمد یزدانی می‌خواست کشتی بگیرد اما تهدید به بازداشت شد

مسئولان فدراسیون کشتی اجازه ندادند که یزدانی مقابل کشتی‌گیر اسرائیلی روی تشک برود

یزدانی ناچار شد به بهانه اضافه وزن از این رویارویی انصراف دهد تا یکی از بخت های اصلی تیم ایران برای کسب مدال طلا از دست ‌برود‌ـ ایرنا

امیرمحمد یزدانی، کشتی گیر مازندرانی تیم ملی کشتی آزاد ایران در وزن ۷۰ کیلوگرم، روز پنجشنبه ۲۵ شهریور در مسابقات قهرمانی جهان صربستان به دلیل برخورد به حریف اسرائیلی در قرعه کشی، ناچار شد به بهانه اضافه وزن از این رویارویی انصراف دهد تا یکی از بخت های اصلی تیم ایران برای کسب مدال طلا از دست برود.

طبق خبری اختصاصی از اردوی تیم ملی کشتی ایران که برای ایندیپندنت فارسی ارسال شده است، از شامگاه چهارشنبه و پس از قرعه‌کشی که مشخص شد یزدانی باید با کشتی گیر اسرائیلی مسابقه دهد، او مصرانه از پژمان درستکار و علیرضا دبیر، سرمربی و رییس فدراسیون کشتی ایران درخواست کرد تا اجازه حضور او روی تشک را بدهند، اما با مخالفت سرسخت علیرضا دبیر مواجه شد.

بر اساس این گزارش و طبق اعلام برخی از اعضای حاضر در اردوی تیم ملی، امیرمحمد یزدانی پس از شنیدن مخالفت علیرضا دبیر، رو به او اعلام کرد که برای رسیدن به مدال طلا بسیار زحمت کشیده، سیاست عدم رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی را «ظلم به ورزشکاران ایرانی» می داند، مخالفت دبیر برایش اهمیتی ندارد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او با تاکید بر اینکه مسابقه خواهد داد تا به مدال طلا برسد گفت که حاضر است هزینه این تصمیم را بپردازد.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد و علیرضا دبیر به همراه یک فرد امنیتی با حضور در اتاق امیرمحمد  یزدانی، او را تهدید کردند که در صورت کشتی گرفتن با رقیب اسرائیلی، پس از حضور در ایران با «بازداشت  و پرونده‌سازی امنیتی» مواجه خواهد شد و «کاری خواهند کرد که دیگر رنگ تشک کشتی را نبیند.»

همین تهدید به بازداشت و صحبت های بعدی پژمان درستکار، در نهایت کارساز شد و کشتی گیر بااستعداد جویباری در آستانه تولد ۲۲ سالگی‌اش تصمیم گرفت تا تابع رئیس فدراسیون کشتی باشد.

یزدانی با خوردن حجم زیادی غذا، وزن خودش را در شرایط ۳۰۰ گرم سنگین‌تر از حدنصاب قانونی رساند و بهانه برای کنار رفتن از مسابقات را به دست آورد.

جمهوری اسلامی، در حالی ورزشکاران ایرانی را مجبور به حذف از مسابقات و از دست دادن مدال می‌کند که به دلیل ترس از محرومیت های جهانی جرات ندارد رسما اعلام کند که ورزشکارانش را به دلیل «حمایت از مردم مظلوم فلسطین» از حضور مقابل ورزشکاران اسرائیلی و کسب مدال‌های جهانی و المپیک محروم می کند.

پیشتر همین موضوع منجر به کنار رفتن رسول خادم، نابغه پیشکسوت کشتی جهان از ریاست فدراسیون کشتی ایران شده بود. رسول خادم روز ۱۷ اسفند ۱۳۹۶ به همراه عده‌ای از قهرمانان کشتی ایران در نامه ای مستقیم به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از او خواسته بود که به سیاست فرار از رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی پایان دهد تا ورزش ایران و کشتی، بیشتر از این متضرر نشود. درخواستی که با خشم اطرافیان رهبر جمهوری اسلامی و دستور به کنار گذاشتن خادم از کشتی منجر شد تا مدیری تابع و خدمتگذار مانند علیرضا دبیر که خود را «بچه حزب اللهی» می‌خواند جایگزین او شود.

حالا امیرمحمد یزدانی مانده و حسرتی بی انتها از نابودی کاخ آرزوهایش و چندین سال تلاش و زحمت. او در صورت آشتی با علیرضا دبیر و حضور در ترکیب سال های آینده تیم ملی کشتی آزاد ایران نیز شاید مجددا با حریفان اسرائیلی مواجه شود و راهی جز انصراف نداشته باشد. همن امر، احتمال مهاجرت یک قهرمان دیگر ورزشی از ایران را پررنگ می کند. کاری که در آخرین مورد «علی ارسلان» انجام داد و به دلیل حذف از ترکیب تیم ملی فرنگی ایران به دلایل غیرورزشی، برای تیم صربستان مدال خوش رنگ طلا را کسب کرد. آیا سال آینده باید امیرمحمد  یزدانی را در ترکیب تیم کشوری دیگر ببینیم؟  همه چیز به تصمیم خودش بستگی دارد.

برای رهبر جمهوری اسلامی موفقیت یا عدم موفقیت ورزشکاران ایرانی در مسابقات جهانی کوچک‌ترین اهمیتی ندارد. او خود پیش از این گفته بود: «اگر بگویند فلان مسابقه را ندهید، فلان فدراسیون‌المللی ناراضی می‌شود؛ به درک که ناراضی می‌شود. اینکه جنجال می‌کنند چرا با رژیم صهیونیستی کشتی نمی‌گیرید، به‌خاطر این است که [می‌خواهند] جمهوری اسلامی را و ملت را از راه مستقیمی که از اول انقلاب حرکت کرده منحرف کنند.»

بیشتر از ورزش