مسابقات جهانی کشتی آزاد؛ یزدانی به کشتی‌گیر اسرائیلی خورد

برخی رسانه‌ها در ایران این اتفاق را «شوک بزرگی» به تیم ملی کشتی ایران ارزیابی و پیشاپیش کشتی‌گیر وزن ۷۰ کیلوگرم تیم ملی را حذف شده دانسته‌اند

ممنوعیت رویارویی با ورزشکاران اسرائیلی در چهار دهه گذشته هزینه‌های فراوانی به ورزشکاران ایران تحمیل کرده است-خبر ورزشی

امیرمحمد یزدانی، ملی‌پوش تیم کشتی ایران در دور نخست قرعه‌کشی مسابقات قهرمانی جهان به حریف اسرائیلی خورد و به دستور مقام‌های جمهوری اسلامی نباید روی تشک برود.

برخی رسانه‌ها در ایران این اتفاق را «شوک بزرگی» به تیم ملی کشتی ایران ارزیابی و پیشاپیش کشتی‌گیر وزن ۷۰ کیلوگرم تیم ملی را حذف شده دانسته‌اند.

سایت «ورزش سه» هم از احتمال رویارویی یونس امامی در وزن ۷۴ کیلوگرم و محمد نخودی در وزن ۷۹ کیلوگرم با حریفانی از اسرائیل در دور بعد این مسابقات خبر داده است.

اسرائیل در مسابقات جهانی کشتی صربستان با سه کشتی‌گیر آزادکار حضور دارد که هدایت این تیم را کندال کراس آمریکایی و قهرمان المپیک ۱۹۹۶ آتلانتا به عهده دارد.

خبرگزاری فارس هم با انتشار برنامه کشتی‌گیران ایران، حاضر نشد به قرعه امیرمحمد یزدانی اشاره‌ای کند.

جمهوری اسلامی از سال ۱۳۶۲ با روش‌های گوناگون مانع از رویارویی ورزشکاران ایرانی با رقبای اسرائیلی می‌شود.

این سیاست طی چهار دهه گذشته هزینه‌های فراوانی به ورزشکاران و تیم‌های ورزشی در ایران تحمیل کرده است.

تعلیق تیم ملی جودو ایران یکی از این هزینه‌هاست که جودوکاران ایرانی چهار سال از حضور در همه فعالیت‌های ورزشی و بین‌المللی محروم شده‌اند.

جمهوری اسلامی می‌گوید اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسد و به هیچ یک از نمایندگان ایران در عرصه‌های بین‌المللی اجازه رقابت یا رویارویی با نمایندگان این کشور را نمی‌دهد.

این در حالی است که خودداری از مسابقه به دلایل سیاسی، طبق قوانین کمیته بین‌المللی المپیک و تمام فدراسیون‌های جهانی ممنوع است. 

این سیاست در سال‌های اخیر با مخالفت‌ها و حساسیت‌های زیادی در داخل و خارج ایران همراه شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۱۳۹۸ در جریان مسابقات قهرمانی جودوی جهان در ژاپن، سعید مولایی، قهرمان جودوی جهان، مجبور به قبول شکست در برابر حریفش شد تا مجبور نباشد در دور بعدی با حریفی از اسرائیل روبرو شود.

این شکست مصلحتی مانع از دستیابی مولایی به مدال شد و در نهایت این ورزشکار ملی‌پوش در اعتراض به چنین سیاستی ایران را ترک و به آلمان پناهنده شد.

با وجود این مقام‌های جمهوری اسلامی به این سیاست خود ادامه می‌دهند و در یکی از آخرین این تصمیم‌ها مانع از اعزام تیم ملی شمشیربازی اسلحه «اپه» زیر ۲۳ سال ایران به خاطر حضور تیم اسرائیل در مسابقات جهانی شمشیربازی در اردیبهشت سال ۱۴۰۱ شدند.

این سیاست در کنار سایر محدودیت‌ها در دو دهه گذشته منجر به مهاجرت بیش از ۳۸ ورزشکار از ایران شده است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم بی‌اعتنا به این هزینه‌ها و اعتراض‌ها شهریور ماه سال ۱۴۰۰ به فدراسیون‌های ورزشی گفت که «نباید در این حوزه، به هیچ وجه منفعل شوند» و ورزشکار ایرانی نباید با رقبای اسرائيلی «دست بدهد.»

خامنه‌ای سال ۱۳۹۷ هم به ورزشکاران گفت، از مسابقه ندادن نترسید و «به دَرَک که {فدراسیون‌های ورزشی} ناراضی می‌شوند، {چرا که} هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند.»

بیشتر از ورزش