«ابراهیم رئیسی به نیویورک می‌رود»

نمایندگان کنگره آمریکا از جو بایدن خواسته‌اند اجازه ندهد عضو «هیئت مرگ» وارد این کشور شود

بر اساس برنامه اعلام‌شده، ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، ۲۱ سپتامبر، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند - AFP

باوجود مخالفت‌ها و اعتراض‌های بسیار به حضور ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، رئیس دولت جمهوری اسلامی ایران قصد دارد برای شرکت در هفتادوهفتمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کند.

غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر ابراهیم رئیسی، روز چهارشنبه، ۲۳ شهریور، در جمع خبرنگاران گفت که مقدمات سفر رئیس‌جمهوری به نیویورک انجام شده است.

او هرگونه توضیح درباره حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد را به بعد از برگزاری اجلاس شانگهای در ازبکستان، موکول کرد. ابراهیم رئسی برای شرکت در اجلاس شانگهای امروز راهی سمرقند شد. این نخستین سفر رئیس‌جمهوری اسلامی به سمرقند در ۱۸ سال گذشته است. جمهوری اسلامی سخت در تلاش است تا به عضویت کامل سازمان شانگهای درآید. قرار است در این نشست درباره عضویت ایران در این سازمان تصمیم گرفته شود. 

بر اساس برنامه اعلام‌شده، ابراهیم رئیسی روز چهارشنبه، ۲۱ سپتامبر، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد سخنرانی می‌کند. برخی منابع خبری در سازمان ملل اعلام کرده‌اند که به دلیل حضور جو بایدن در مراسم خاکسپاری ملکه فقید بریتانیا، زمان سخنرانی رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سه‌شنبه ۲۰ سپتامبر، به روز پس از آن تغییر کرده که با تاریخ سخنرانی ابراهیم رئیسی هم‌زمان است.

مخالفت‌ها و اعتراض‌ها به حضور ابراهیم رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به دلیل نقش او در کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ از مدتی پیش آغاز شد؛ روز پنجشنبه ۱۷ شهریور، ۵۲ نماینده دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‌ای از جو بایدن خواستند به دلیل «نقض فاحش» حقوق بشر، از ورود ابراهیم رئیسی به خاک این کشور جلوگیری کند و برای او و هیئت همراهش ویزا صادر نشود.

نمایندگان کنگره آمریکا در نامه خود تاکید کردند: «ایالات‌متحده نمی‌تواند دخالت مستقیم ابراهیم رئیسی در کشتار گروهی و سازمان‌یافته هزاران زندانی سیاسی را که برخی از آنان زنان و کودکان بودند، نادیده بگیرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن نیز هفت سناتور جمهور‌ی‌خواه آمریکا در نامه‌ای خطاب به بایدن، از او خواستند اجازه ندهد ابراهیم رئیسی به آمریکا وارد شود.

بر اساس قرارداد ایالات‌متحده آمریکا با سازمان ملل متحد در سال ۱۹۴۷، دولت آمریکا موظف است امکان حضور مقام‌های رسمی کشورهای عضو در مقر اصلی سازمان ملل متحد در نیویورک را فراهم کند. 

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه، ۲۱ شهریور، با اشاره تلویحی به این پیمان‌نامه گفت که آمریکا موظف است برای ابراهیم رئیسی ویزا صادر کند.

مقام‌های رسمی کشورهای عضو سازمان ملل در زمان اقامت در آمریکا از مصونیت قضایی برخوردارند و تنها مرجعی که می‌تواند حکم دستگیری آنان را صادر کند، «دیوان کیفری بین‌‌المللی» است که جمهوری اسلامی ایران آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

ابراهیم رئیسی به عنوان یکی از اعضای «هیئت مرگ» در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ نقش محوری داشت. معترضان می‌گویند انتخاب چنین فردی به عنوان رئیس‌جمهوری حکومت ایران نباید برای او مصونیت بین‌المللی ایجاد کند.

کاربران، کنشگران سیاسی و شخصیت‌های معروف ایرانی در هفته‌های گذشته، با راه‌اندازی کارزارهایی به حضور رئیسی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اعتراض کرده‌اند.

داریوش اقبالی، خواننده شناخته‌شده ایرانی، در دو کنسرت اخیر خود در نیویورک و مریلند از ایرانیان خارج از کشور خواست با ایفای نقش محوری خود، با رفتن مقابل سازمان ملل متحد هنگام سخنرانی رئیسی، به حضور او اعتراض کنند.