نامه ۵۲ قانونگذار آمریکایی به بایدن: از ورود رییسی به خاک ما جلوگیری کنید

۵۲ نفر از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای به جو بایدن خواستار جلوگیری از ورود رئیسی به آمریکا شدند

رئیسی در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ یکی از اعضای «هیئت مرگ» بود - IRANIAN PRESIDENCY / AFP

۵۲  نماینده جمهوری‌خواه و دموکرات در نامه‌ای به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواستار جلوگیری از ورود ابراهیم رئیسی به آمریکا شدند.

نمایندگان کنگره ایالات متحده در این نامه از بایدن خواستند به دلیل «نقض فاحش» حقوق بشر، از ورود رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به آمریکا برای نشست سازمان ملل جلوگیری کند. 

در این نامه تاکید شده که به‌دلیل پیشینه ابراهیم رئیسی در حمایت از تروریسم و نقض حقوق بشر، نباید به او و هیئت همراهش ویزای آمریکا داده شود.

به گزارش فاکس نیوز، ۵۲ قانونگذار به رهبری یانگ کیم، روز پنجشنبه در نامه‌ای به بایدن نوشتند: «ما این نامه را می‌نویسیم تا از شما بخواهیم که ویزای ورود به ایالات متحده را برای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراهش برای شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک در سپتامبر امسال رد کنید.»

در ادامه این نامه آمده است: «ایالات متحده نمی‌تواند دخالت مستقیم ابراهیم رئیسی در نقض فاحش حقوق بشر به رسمیت شناخته شده، ازجمله کشتار دسته‌جمعی سازمان‌یافته هزاران زندانی سیاسی که در میان آن‌ها زنان و کودکان هم بودند، نادیده بگیرد.»

ابراهیم رئیسی، یکی از اعضای هیئتی بود که به هیئت مرگ معروف شده و در کشتار هزاران زندانی سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ نقش اصلی را داشت. اخیرا دادگاهی در سوئد، حمید نوری، دادیار وقت زندان گوهردشت را به دلیل مشارکت در کشتار زندانیان سیاسی در سال ۶۷ به حبس ابد محکوم کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نمایندگان کنگره با اشاره به اینکه وزارت دادگستری اخیرا یکی از اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به دلیل برنامه‌ریزی برای قتل متهم کرده است، در ادامه نامه خود به رئیس‌جمهوری آمریکا نوشتند: «قابل قبول نیست که دولت ایران به حمایت از فعالیت‌های تروریستی تحت حمایت دولت جمهوری اسلامی در سراسر جهان، ازجمله برنامه ترور مقام‌های آمریکایی ادامه دهد. آن‌ها قصد داشتند، جان بولتون، مشاور پیشین امنیت ملی آمریکا را ترور کنند.»

علاوه بر این، این افراد با انتشار این نامه به بخش ۲۱۲ قانون مهاجرت و تابعیت استناد کرده‌اند که به وزارت امنیت داخلی و وزارت امور خارجه «اختیار قانونی برای ممانعت از ورود» افرادی را می‌دهد که در هرگونه عمل شکنجه یا قتل دست داشته‌اند.

قانونگذاران خاطرنشان می‌کنند که دو دولت پیشین در ۱۰ سال گذشته ویزای ورود به آمریکا برای مقام‌های جمهوری اسلامی را رد کرده‌اند. حمید ابوطالبی، سفیر ایران در سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۴ و جواد ظریف، وزیر امور خارجه در سال ۲۰۲۰، از جمله افرادی بودند که شامل این شرایط در دوره‌های مختلف شده‌اند.

این نامه در حالی منتشر می‌شود که دولت بایدن هنوز در حال مذاکره درباره جزئیات نهایی احیای برجام است. هفته گذشته، گروهی متشکل از ۵۰ نفر از دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان از بایدن خواستند که متن هر توافقی برای بازگرداندن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را قبل از امضای آن، با کنگره به اشتراک بگذارد.

آن‌ها به‌طور خاص نگرانی‌هایشان را در مورد بازگشت احتمالی تحریم‌ها علیه ایران برای جلوگیری از توانایی این کشور برای تامین مالی فعالیت‌های تروریستی علیه ایالات متحده و متحدانش ابراز کردند.

گزارش اخیر بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها می‌گوید آخرین داده‌های موجود نشان می‌دهد که پیشنهاد فعلی به معنای درآمد بادآورده ۲۷۴ میلیارد دلاری برای جمهوری اسلامی در اولین سال اجرای آن و بیش از یک تریلیون دلاری برای این رژیم تا سال ۲۰۳۰ است. در پایان ‌نامه آمده است که باید از ورود ابراهیم رئیسی و هیئت همراهش به آمریکا جلوگیری شود.