سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران: کمال همکاری را با آژانس داشته‌ایم

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیشتر در روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که ایران «در اسرع وقت» همکاری خود را با این تحقیقات آغاز کند

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران- Atomic Energy Organization of Iran / AFP

سخنگوی سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران، روز سه‌شنبه ۲۲ شهریور (۱۳ سپتامبر) گفت که ایران در تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در «سه سایت ادعایی آژانس، کمال همکاری را داشته است.»

بهروز کمالوندی گفت که ایران اطلاعات و پاسخ به سؤالات آژانس را ارسال کرده و جلسات گفت‌وگو برای رفع ابهام نیز برگزار کرده است.

این اظهارات پس از آن بیان شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، پیشتر در روز دوشنبه ابراز امیدواری کرد که ایران «در اسرع وقت» همکاری خود را با این تحقیقات آغاز کند. 

آژانس، جمهوری اسلامی ایران را برای توضيح درباره کشف آثار اورانیوم غنی‌شده در  سه سايت اعلام‌نشده تحت فشار قرار داده است. سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران بار دیگر موضع مقام‌های دیگر جمهوری اسلامی مبنی بر این که آژانس تحت تاثیر فشارهای اسرائیل کار می‌کند را تکرار کرد و گفت که آژانس «نباید بر مبنای اسناد ساختگی» اسرائیل قضاوت کند.

گروسی گفت:‌ «ما در مکان‌هایی که هرگز اعلام نشده‌اند، آثار اورانیوم پیدا کرده‌ایم و درباره آن‌ها پرسش داریم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمالوندی در مقابل گفته است که «صرف مشاهده آلودگی در چند مکان را نمی‌توان نشانه‌ای از وجود مواد هسته‌ای اظهار نشده تلقی کرد.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هفته گذشته در گزارشی گفت «در موقعیتی نیست که بتواند تضمین دهد برنامه هسته‌ای ایران صلح‌آمیز است.»

تهران این گزارش را «بی اساس» خواند، اما روز دوشنبه اعلام کرد که «آماده همکاری با آژانس برای پاک کردن تصورات نادرست و غیرواقعی درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود است.»

یافته‌های هفته گذشته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های بزرگ از جمله ایالات متحده را پیچیده‌تر کرد.

رافائل گروسی، روز دوشنبه و در شروع نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفت: «ما آماده توافق با ایرانیم اما خواستار شفاف‌سازی درباره مسئله کشف آثار اورانیوم هستیم.»

تهران مختومه شدن پرونده تحقیقات آژانس درباره کشف آثار اورانیوم را به امضای توافق احیای برجام گره زده و این مسئله یکی از موانع حصول توافق میان ایران و غرب به شمار می‌رود.

گروسی قبلا گفته بود که توافق احیای برجام یک تصمیم سیاسی است در حالی که تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی حقوقی و فنی است.

ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری وقت آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های سختگیرانه‌ای را بر جمهوری اسلامی ایران اعمال کرد. در مقابل تهران فعالیت‌های اتمی خود را گسترش داد و شماری از دوربین‌های نظارتی آژانس در تاسیسات اتمی ایران را خاموش کرد.

ماه گذشته، اتحادیه اروپا پیش‌نویس «نهایی» متن توافق را برای احیای مجدد برجام و لغو مجدد تحریم‌ها علیه تهران و در عین حال متعهد ساختن ایران به تعهداتش ارائه کرد. غرب پاسخ ایران به این متن‌ پیش‌نویس را مایوس‌کننده توصیف کرده است.