آمریکا: مذاکرات شکست نخورده است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اظهارات مقام اسراییلی که گفته بود مذاکرات با ایران مرده و نماینده ویژه آمریکا در امور ایران به حاشیه رانده شده است را تکذیب کرد

یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهارات مقام اسراییلی که گفته بود «مذاکرات با ایران مرده است» را تکذیب کرد. 

تایمز اسراییل به نقل از این مقام اسراییلی عالی‌رتبه که نام او فاش نشد، گزارش داده بود که دولت بایدن عملا مذاکره با ایران را رها کرده است و هیچ مذاکره‌ای با تهران در جریان نیست. این مقام که نخست‌وزیر اسراییل را در جریان سفر به آلمان همراهی می‌کرد به خبرنگاران گفت که آمریکایی‌ها و اغلب اروپاییان می‌گویند توافقی در کار نخواهد بود. او گفته بود که اسراییل به اروپا اطلاع داده است که تهران در جریان مذاکرات صادق نبوده است.

اما روز دوشنبه یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که نام او نیز محرمانه باقی‌مانده است، گفت، تلاش برای احیای برجام ادامه دارد.

تایمز اسراییل به نقل از او نوشت: «ما به دنبال بازگشت دوجانبه به تعهدات در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)‌ بوده‌ایم و هستیم، زیرا جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا بر این باور است که این بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.»

این درحالی است که بلومبرگ هم در یادداشت شورای سردبیری خود به دولت بایدن توصیه کرده است به گونه‌ای عمل کند که گویی برجام مرده است و جلوی صادرات نفت ایران به چین را بگیرد. این خبرگزاری آمریکایی هشدار داده است که هرگونه تعلل در این زمینه، پیامد خواهد داشت. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مذاکره برای احیای برجام که به مدت یک سال در دولت بایدن ادامه داشت، پس از حمله روسیه به اوکراین برای چند ماه متوقف شد و یک دور میزبانی قطر برای احیای این مذاکرات هم به نتیجه نرسید. سرانجام اروپا یک پیشنهاد جدید روی میز گذاشت و ایران و آمریکا پاسخ‌های متقابلی به آن ارایه دادند. اما آخرین نظر ایران درباره پاسخ آمریکا به مذاق واشینگتن و بروکسل خوش‌ نیامد و از آن پس دو طرف با تردید بیشتری درباره امکان دستیابی به توافق سخن گفتند. برخی هم گفتند که مذاکرات به زمانی پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا در ماه نوامبر موکول شده است.

این درحالی است که هم اکنون نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در جریان است و مساله هسته‌ای ایران در کانون توجه این نشست قرار دارد.

اسراییل از جمله کشورهایی است که با توافق کوتاه‌مدت‌تر و ضعیف‌تر با ایران مخالف است. اما آمریکا و برخی اروپاییان ادعا می‌کنند که حتی یک توافق بد با جمهوری اسلامی هم بهتر از توافق نکردن است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اسراییل در رایزنی‌های اخیر خود با آمریکا و اروپا اطلاعات جدیدی را درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران ارایه داده است. یک مقام اسراییلی گفت که هم‌اکنون گفت‌و‌گو‌های استراتژیک اسراییل با دولت بایدن درباره گام‌های بعدی آغاز شده است.

به گفته او اسراییل توانسته است رابرت مالی، نماینده ویژه دولت بایدن در امور ایران را به حاشیه براند. مالی از جمله طرفداران احیای برجام و تعامل با جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود.

اما مقام آمریکایی این موضوع را نیز تکذیب کرده است و می‌گوید، آمریکا با اسراییل و متحدان و شرکای دیگرش در حال مذاکره است و رابرت مالی همچنان بخشی از این مذاکرات است. او همچنین گفت که موضع آمریکا سخت‌تر نشده است و رییس‌جمهوری (بایدن) همواره به دنبال اجرای کامل برجام است.

او گفت، دلیل اینکه طرفین هنوز به توافق دست نیافته‌اند این است که ایران هنوز مبنای منطقی که هماهنگ‌کننده امور برجام در پیشنهاد اروپا ارایه داده است را نپذیرفته است.

مقامات جمهوری اسلامی ایران می‌گویند خواستار تضمین‌‌هایی درباره باقی‌ماندن آمریکا در برجام، لغو تحریم‌ها و حذف موارد پادمانی مورد پرسش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌اند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پاسخ تهران به پیشنهاد اروپا را گامی رو به عقب توصیف کرده و می‌گوید که از نگاه او توافق در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست. او گفت ایران نمی‌خواهد یا نمی‌‌تواند اقدامات لازم برای دستیابی به برجام را انجام دهد.