مقام اسراییلی: گفت‌و‌گوهای ایران مُرد، وقت مذاکره برای توافق جدید است

در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای با ایران در جریان نیست؛ هیچ کس در وین نیست

یک مقام ارشد اسرائیلی با اشاره به اینکه گفت‌و‌گوهای فعلی با جمهوری اسلامی ایران مرده است، از اروپا و‌ آمریکا درخواست کرد، به دنبال توافق هسته‌ای «طولانی‌تر و قوی‌تر» با ایران باشند. این مقام که نام او فاش نشده است، روز دوشنبه گفت شواهدی که اسرائیل به دست آورده است و با شرکای خود به اشتراک گذاشت، نشان می‌دهد که ایران در طول مذاکرات جاری با هدف احیای برجام صادقانه برخورد نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش روزنامه «تایمز آو اسرائیل»، این مقام بخشی از هیاتی بود که تحت رهبری یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائيل، روز دوشنبه به برلین سفر کرد. این مقام پس از دیدار لاپید و اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، بدون افشای نام خود با خبرنگاران صحبت کرد و گفت نخست‌وزیر اسرائیل «اطلاعاتی حساس» درباره برنامه هسته‌ای ایران تحویل طرف آلمانی داده است. یک روز پیش از سفر اروپای لاپید، آلمان در بیانیه‌ای مشترک به همراه فرانسه و بریتانیا از «شک جدی» خود درمورد خواست ایران برای احیای برجام سخن گفته بودند.

این مقام اسرائیلی گفت: «ما اطلاعاتی به اروپایی‌ها دادیم که ثابت می‌کند ایرانی‌ها در حین وقوع مذاکرات دروغ می‌گفتند.»

او افزود: «آمریکایی‌ها و بیشتر اروپایی‌ها می‌گویند برجامی در کار نخواهد بود. می‌گویند ملاحظات بسیاری درباره امکان توافق هسته‌ای دارند. در حال حاضر هیچ مذاکره‌ای با ایران در جریان نیست. هیچ کس در وین نیست.»

لاپید نیز ساعاتی پیش از اروپا و آمریکا خواسته بود دست از «مذاکرات نافرجام با ایران» بردارند.

مقام اسرائیلی گفت: «وقت آن رسیده که گفتگوی راهبردی با آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها درباره توافقی طولانی‌تر و قوی‌تر آغاز شود. اما اکنون نیازمندیم که آمریکا تهدید نظامی جدی به میان آورد و همه خواهان توافقی بهتر شوند. ما به توافقی نیاز داریم که «تبصره غروب» نداشته باشد».

سفر لاپید ظرف ۲۴ ساعت خاتمه یافت. دفتر لاپید ارائه اطلاعات حساس راجع به برنامه هسته‌ای ایران به اروپایی‌ها را تایید کرده. دیوید بارنیا، رئیس موساد، نیز اخیرا در سفری به آمریکا اطلاعاتی با واشنگتن در میان گذاشته بود.