تلفات درگیری قره‌باغ به بیش از ۲۲۰ کشته رسید

درگیری آذربایجان و ارمنستان در منطقه مورد مناقشه قره‌باغ ۱۰ روز متوالی ادامه دارد

ساختمانی که پس از تبادل آتش میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان در  چهارم اکتبر در استپاناکرت آتش گرفت- Areg Balayan / Armenian Government / AFP

درگیری‌های اخیر قره‌باغ تا کنون بیش از ۲۲۰ کشته به جا گذاشته و موجب رسیدن آتش اختلافات به شهرهای اصلی دو کشور شده‌است. با این حال، هر دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند که با ادامه جنگ، خواستار صلح نیستند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که با ادامه درگیری‌ها بر سر منطقه مورد مناقشه ناگورنو در قره باغ، شهر گنجه که دومین شهر بزرگ جمهوری آذربایجان است، هدف گلوله‌های نیروهای ارمنی قرار گرفت.

گفته می‌شود که تلفات نظامیان بسیار بیش از آمار اعلام شده است و در حالی که دو کشور به شدت درگیر جنگ هستند برآورد تعداد کشته‌ها دشوار است.

سرویس جهانی بی‌بی‌سی از «مقام‌های خودخوانده» نقل کرده که گلوله باران فرودگاه نظامی گنجه در پی حمله نیروهای آذربایجان به مرکز این منطقه، یعنی استپاناکرت یا خان کندی صورت گرفته‌است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این وجود، آذربایجان می‌گوید که هیچ سایت نظامی در گنجه مورد اصابت قرار نگرفته است.

وزارت خارجه ارمنستان روز جمعه از آمادگی این کشور برای همکاری با سازمان امنیت و همکاری اروپا با هدف برقراری آتش‌بس در قره‌باغ خبر داد. از سوی دیگر، الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان نیز ارمنستان را مقصر تشدید درگیری‌ها و نرسیدن به صلح می‌داند چون می‌خواهد مناطق مورد مناقشه را حفظ کند.

امروز، در دهمین روز ازدرگیری‌های قره باغ، حملات جمهوری آذربایجان به نیروهای ارمنستان و گلوله باران شهر استپاناکرت (خان‌کندی) مرکز قره‌باغ ادامه دارد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که شهروندان ارمنی در حال ترک این منطقه هستند.

منطقه ناگورنو به طو رسمی بخشی از آذربایجان تلقی می‌شود اما اقوام ارمنی در آن ساکن هستند.

ارمنستان و آذربایجان در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۴ بر سر ناگورنو-قره باغ به جنگ پرداختند و در نهایت آتش‌بس اعلام کردند. اما با وجود اعلام آتش‌بس، هرگز بر سر این اختلاف به حل و فصل نرسیدند.

درگیری کنونی بدترين نبردی است که میان این دو جمهوری شوروی سابق از زمان آتش‌بس رخ داده است.

بیشتر از جهان