نخستین پیوند بافت زنده قلب جان نوزاد تازه متولد شده را نجات داد

پزشکان بعد از تولد کودک تشخیص دادند او به تنه شریانی مبتلا است – یعنی دو شریان قلب با هم یکی شده بود

اکنون با گذشت چهار ماه و نیم از عمل، هر دو دریچه‌ قلب در حال رشدند. خوب کار می‌کنند و اصلا نشتی ندارند - JAVIER SORIANO / AFP

پیوند قلب ناقص با استفاده از بافت زنده که گفته می‌شود اولین پیوند در جهان است، جان نوزاد تازه متولد شده را نجات داد.

اوون مونرو در آوریل سال جاری در بیمارستان دانشگاه دوک در دورهامِ کارولینای شمالی، با عارضه قلبی مرگباری به دنیا آمد. اکنون با گذشت چهار ماه بعد از جراحی، والدین این کودک می‌گویند که روند بهبودی‌اش به خوبی پیش می‌رود.

به گفته دوک هلث، پزشکان بعد از تولد اوون تشخیص دادند که او به تنه شریانی مبتلا است – یعنی دو شریان واردشده به قلبش با هم یکی شده بود. یکی از دریچه‌های قلبش نیز نشتی داشت. به پدر و مادرش گفته بودند که او نیاز به پیوند دارد.

تایلر مونرو، مادر اوون، در ویدیویی که شرکت دوک هلث تولید کرده است، گفت: «فکر می‌کنم وقتی این موقعیت را برایمان توضیح دادند، و اینکه وقت نداریم منتظر یک قلب کامل باشیم – او اساسا از همان ابتدا، دچار نارسایی قلبی بود.»

او ادامه داد: «درواقع حق انتخاب زیادی نداشتیم، بنابراین اساسا اینطور بود که اگر اتفاقی می‌افتاد او را احیا می‌کردیم و امیدوار بودیم همه چیز خوب پیش برود.»

مونرو گفت با همسرش درباره این که اعضای اوون را به نوزادان دیگر اهدا کنند صحبت کردند. او گفت که این «احتمالا سخت‌ترین گفت‌وگوی دو والد با یکدیگر است».

دکتر جوزف تورک، رئیس [بخش] جراحی قلب کودکان در این بیمارستان، گفت که پیدا کردن قلب برای نوزادی در این سن معمولا حدود شش ماه طول می‌کشد.

او گفت: «با اینکه او را در فهرست پیوند عادی قلب قرار ‌داده بودیم، اما تردید داشتیم که نتیجه تا این حد موفقیت‌آمیز باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پدر و مادر پذیرفتند که پیوند قلب ناقص با استفاده از بافت زنده انجام شود. دکتر تورک یادآوری کرد که اگر این بافت زنده نبود، با رشد اوون رشد نمی‌کرد، اما بافت زنده چون با او رشد می‌کند باعث طول عمرش می‌شود.

دکتر تورک افزود: «و در مورد چنین کودکانی مهم است که در صورت امکان فقط یک بار تحت عمل جراحی قرار بگیرند. انجام یک جراحی قلب هم برای خانواده سنگین است و هم برای نوزاد، چه رسد به اینکه بخواهد چندین عمل قلب در طول عمر انجام شود.»  

در طی این عمل، از بافت قلب یک اهداکننده استفاده کردند. امکان استفاده از این قلب اهدایی برای پیوند کامل وجود نداشت چون با اینکه دریچه‌ها مشکلی نداشتند، عضلاتش آنقدر سالم نبودند.  

دکتر گفت که اوون قادر بود چند هفته بعد از عمل از بیمارستان مرخص شود.

دکتر تورک افزود: «اکنون با گذشت چهار ماه و نیم از عمل، هر دو دریچه‌ قلب در حال رشدند. خوب کار می‌کنند و اصلا نشتی ندارند.»

او ادامه داد که به نظر نمی‌رسد عوارض جانبی زیان‌آوری وجود داشته باشد.

مونرو گفت که این روش «معجزه‌آسا» بود.

این مادر گفت: «این واقعیت که او هم حالش خوب است و هم دارد به سرعت رشد می‌کند، برای نوزادانی که در آینده باید از این مرحله عبور کنند واقعا بسیار امیدوارکننده است. همه پزشکانش از حال او شگفت زده‌اند.»

به گزارش سی‌بی‌اس نیوز، دکتر مایکل کربنی، متخصص پیوند قلب و عروق اوون، دانشیار گروه اطفال دانشکده پزشکی دوک، گفت: «نکته بسیار مهم در این روش این است که نه تنها این نوآوری باعث طول عمر کودک می‌شود، بلکه موجب استفاده از یک قلب اهدایی می‌شود که درغیر این‌ صورت، قابل پیوند نبود.»    

© The Independent

بیشتر از جهان