نگرانی شورای حقوق بشر سازمان ملل از تداوم و گسترش استبداد در افغانستان

افغان‌ها با بحرانی انسانی درگیرند که جهان هم از حل آن عاجز مانده است

ریچارد بنت: در هیچ کشور به جز افغانستان، زنان و دختران به این سرعت از تمام عرصه‌های زندگی عمومی حذف نشده‌اند- Reuters

یک سال بعد از سلطه طالبان بر افغانستان، وضعیت حقوق بشری در این کشور در حال بدتر شدن است و سرکوب شدید زنان و دختران در این کشور وضعیت را به سوی استبداد هرچه بیشتر سوق می‌دهد.

ریچارد بنت، گزارشگر شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، در نشست روز دوشنبه، ۲۱ شهریور (۱۲ سپتامبر)، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که نقض شدید حقوق زنان و دختران، انتقام‌جویی‌های  طالبان از مخالفان و منتقدان خود و نیز سرکوبی آزادی بیان به منزله سقوط افغانستان به دامان استبدادند.

به گفته ریچارد بنت، اگرچه وضعیت در افغانستان به گونه‌ای است که همه مردم این کشور را با چالش روبرو کرده، برخوردها و محدودیت‌ها برای زنان و دختران بیش از سایر اقشار اجتماعی است و آنان از تمامی فعالیت‌های مدنی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی محروم شده‌اند. بنت افزود: «حملات طالبان به زنان و دختران در افغانستان ماهیتی سازمان‌یافته دارد و نشان‌دهنده یک دیدگاه سازمانی ضدزن و گسترش‌یافته‌ است.»

 به باور ریچارد بنت، در هیچ کشور دیگری، زنان و دختران به این سرعت از تمام عرصه‌های زندگی عمومی حذف نشده‌ و تنها به دلیل جنسیت تا این حد از حقوق اساسی خود در تمام جنبه‌های زندگی‌ محروم نشده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنت این موضوع را برای تمام جهان نگران‌کننده خواند و تاکید کرد که برای حفاظت از اصل حقوق بشر در افغانستان اقدام‌های فوری لازم است. او از جامعه جهانی خواست تلاش برای تغییرهای بنیادین در افغانستان را افزایش دهند.

در نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، علاوه بر گزارشگر حقوق بشر این نهاد، تعدادی از چهره‌های شناخته‌شده افغان نیز حضور داشتند. محبوبه سراج، از فعالان حقوق زنان در افغانستان، نیز از جامعه جهانی خواست تا تخلفات صورت‌گرفته علیه زنان در افغانستان را بررسی کنند. او گفت: «ما زنان در افغانستان از عرصه اجتماع حذف شده‌ایم و خدا می‌داند که چه جنایاتی در این کشور علیه زنان صورت می‌گیرد. همه این جنایت‌ها باید گزارش شوند.»

نصیر اندیشه، سفیر افغانستان در مقر سازمان ملل متحد در ژنو، نیز در سخنان خود، وضعیت زنان در افغانستان را به‌شدت وخیم عنوان کرد و گفت طالبان در این کشور یک «آپارتاید جنسیتی» شدید اعمال می‌کنند.

طالبان به این گزارش شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد واکنش تندی نشان دادند. ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی طالبان، در پیامی که به رسانه‌ها فرستاد، اعلام کرد که گزارش ریچارد بنت از وضعیت زنان در افغانستان مغرضانه و دور از واقعیت است. به گفته مجاهد، ریچار بنت بر صدها دستاورد امارت اسلامی در رابطه با حقوق زنان چشم بسته و این گزارش را بر اساس اطلاعات غلط و برداشت‌های نادرست تهیه کرده است.

مجاهد اضافه کرد: «در حال حاضر، هیچ تهدیدی متوجه زنان در افغانستان نیست.» سخنگوی گروه طالبان مدعی است که در یک سال گذشته، هیچ زنی در جنگ‌ها کشته نشد یا کشته شدن عزیزانش را شاهد نبود. طبق ادعای او، در دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان باز است و زنان در عرصه‌های مختلف دولتی در حال کار و فعالیت‌اند.

سخنگوی امارت طالبان در حالی از بهبود وضعیت زنان و مهم‌تر از همه امنیت آنان سخن می‌گوید که در یک سال گذشته، گزارش‌های متعددی از قتل و شکنجه زنان در بازداشتگاه‌های این گروه منتشر شده است. بخش زیادی از زنان شاغل در دولت هم در خانه‌هایشان منزوی شده‌اند و در مدارس دخترانه نیز یک سال است که بسته شده است.

ایلزه برندز کهریس، دستیار دبیرکل سازمان ملل در امور حقوق بشر، گفت که تاکنون حدود ۸۵۰ هزار دختر افغان ناگزیر شده‌اند ترک تحصیل کنند که این مسئله آنان را در معرض خطر ازدواج کودکان و استثمار جنسی و اقتصادی قرار می‌دهد.

وضعیت حقوق بشر در افغانستان مهم‌ترین بخش پنجاه‌ویکمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد است. این نشست که از روز دوشنبه آغاز شد، حدود یک ماه ادامه خواهد داشت و قرار است وضعیت حقوق بشر در ۳۰ کشور جهان از جمله افغانستان را بررسی کند.